Annons:
MTRX förlänger underhållsavtal med Stadler
MTRX och Stadler har tecknat ett förlängt långsiktigt underhållsavtal. Den schweiziska tågtillverkaren kommer därmed att ha ett helhetsansvar för underhåll av MTRX:s tågflotta till och med 2033.
“Avtalet ger goda förutsättningar för MTRX att fortsätta vara pålitliga, punktliga och växa på den svenska tågmarknaden”, säger Filip Thunell, vd för MTRX.
Det nya underhållsavtalet mellan tågbolaget MTRX och tågtillverkaren Stadler innebär att Stadler har ett helhetsansvar för fordonsunderhållet. Det innefattar både förebyggande och avhjälpande underhåll samt skadereparationer. Längden för avtalet är 10 år och löper ut 2033.
Hela MTRX fordonsflotta, sex tåg av modell FLIRT (X74), är levererade av Stadler och sattes i trafik 2015. Tågen är anpassade till nordiska klimat och har en maxhastighet på 200 km/h. Den schweiziska tågtillverkaren har sedan dess varit ansvariga för underhåll av tågen. Precis som tidigare kommer underhållet utföras i Hagalund, strax norr om Stockholm.

FOTO: MTRX
ANNONS:
Du kanske också är intresserad av:
Flixtrains första vagnar till Sverige
De 15 första vagnarna som Flixtrain ska använda i tågen mellan Göteborg och Stockholm anlände till Göteborg på onsdagen. Trafiken kommer troligen igång 6 maj och biljetterna släppts om ett par veckor.
Fler Öresundståg till Öresundståg
Region Skåne köper tio begagnade Öresundståg av DSB för drygt 630 miljoner kronor. Tågen levereras troligen i början av nästa år.
Snälltåget kör till Dresden
Varje fredag fram till höstlovet kör Snälltåget direkt till tyska Dresden. Det är nattåget Stockholm–Malmö–Köpenhamn–Berlin som fortsätter till och från Dresden. Tåget norrut avgår på söndagar från Dresden till Skandinavien.
50 år sedan Falsterbobanan lades ner
För 50 år sedan, 23 augusti 1971, rullade det sista tåget mellan Södervärn och Falsterbo. Den värsta planeringsmissen i svensk kollektivtrafiks historia, enligt en av Sveriges främsta kollektivtrafikexperter.