Annons:
Kritik mot SJ:s krav
SJ vill köra nattågen och Intercity-tågen som nu går till Duved ända till Trondheim. Men SJ vill ha ersättning av Trafikverket och Jernbanedirektoratet med 54 miljoner kronor om året. Snälltåget som kör till Storlien sommar och vinter är kritiskt.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
SJ vill köra tåg till och från Trondheim genom att förlänga nattågen och IC-tågen mellan Stockholm och Duved. SJ:s nattåg till Duved drar upp snön vid Undersåker i mars 2014.
Annons:
”Visst får SJ köra tåg till Storlien och Trondheim men då ska det ske på rättvisa villkor”, säger Marco Andersson, biträdande affärschef på Snälltåget.
”Om trafiken riskerar att bli så olönsam för SJ att man vill ha stora statliga bidrag borde SJ kanske inte köra de här tågen.”
SJ kör för närvarande ett nattåg och två IC-tåg dagligen mellan Stockholm och Duved. Nattåget medför vagnar från Göteborg.
Dessutom kör Vy Tåg på uppdrag av Norrtåg regionaltåg mellan Storlien och Sundsvall via Östersund och SJ Norge kör upphandlad trafik mellan Trondheim och Storlien.
SJ vill köra fyra tågpar Duved–Trondheim
SJ vill förlänga nattågen och IC-tågen som nu går till Duved över norska gränsen vid Storlien till Trondheim när elektrifieringen av banan i Norge, Meråkerbanan, är klar. Dessutom vill SJ köra ett dagligt regionaltåg mellan Östersund och Trondheim.
”Det är ett ambitiöst upplägg som kräver extern finansiering”, säger Jan Kyrk, affärschef och ansvarig för SJ: s nattågstrafik.
”Vi har presenterat upplägget för svenska Trafikverket och norska Jernbanedirektoratet men vi har ännu inte fått några besked om de är villiga att medfinansiera trafiken.”
SJ vill att Trafikverket ersätter SJ med 25 miljoner kronor per år och att Jernbanedirektoratet ersätter SJ med 29 miljoner kronor per år för den gränsöverskridande trafiken.
”Vi vill gärna ha besked nu i december för att kunna planera för utökad trafik från december nästa år”, säger Jan Kyrk.
Försenad elektrifiering
Men Bane NOR, som ansvarar för drift, underhåll och byggande av järnvägar i Norge, har aviserat att elektrifieringen av Meråkersbanan troligen inte blir klar i tid till december 2024.
”Vi vill köra så fort banan är elektrifierad och det går att köra med ellok till Trondheim”, säger Jan Kyrk.
Men SJ:s krav på ekonomiskt stöd från Trafikverket och Jernbanedirektoratet har fått Allrail, en samarbetsorganisation för icke-statliga tågtrafikbolag i Europa, att se rött.
Allrail, som har MTR, Flixtrain och Transdev, som medlemmar, kräver att de svenska och norska regeringarna stoppar det ”orättvisa skattefinansierade stödet” till SJ
Allrail vill i stället att den regionala trafiken upphandlas i konkurrens.
Snälltågets nattåg från Malmö till Storlien har nått sitt mål en morgon i augusti 2023. Många som åkt med franskägda Snälltåget på svenska spår fortsätter med svenska SJ på norska spår till Trondheim.
Snälltåget som sedan många år, tidigare under namnet Veolia, kört nattåg mellan södra Sverige och Storlien ägs av Transdev.
Marco Andersson på Snälltåget instämmer i Allrails kritik.
”Konkurrensen ska ske på schyssta villkor”, säger han.
”Om SJ får 25 miljoner kronor om året för att köra några få tåg några mil extra i Sverige bidrar det med stor sannolikhet till ytterligare stödja den nattågstrafik som SJ redan får betalt för att köra mellan Stockholm och Duved.”
”Det gör det svårare för oss att konkurrera med SJ och vi riskerar att tappa resenärer.”
EU stoppar direktupphandling
Enligt ett EU-beslut får medlemsländerna från och med slutet av december i år inte längre direktupphandla tågtrafik. Det betyder i praktiken att svenska staten via Trafikverket i fortsättningen inte kan upphandla trafik utan någon form av anbudsförfarande.
I vissa fall, som i väntan på en konkurrensutsatt upphandling, kan dock medlemsstaterna för begränsade tidsperioder direktupphandla trafik.
Allrail anser att SJ:s önskemål är ett försök att de sista dagarna med möjlighet till direktupphandling vill slippa konkurrera om den gränsöverskridande trafiken via Storlien.
”I dagsläget är det inte intressant för oss att köra till Trondheim men vi reagerar ändå mot SJ:s krav på generöst statsbidrag till tågen Duved–Trondheim”, säger Marco Andersson på Snälltåget.
SJ bemöter kritiken
Jan Kyrk reagerar på Protesterna från Allrail och kritiken från Snälltåget.
”Det har länge funnits ett starkt önskemål från Jämtland om bättre tågförbindelser mellan Östersund och Trondheim och vi har ritat upp trafikförslag som skulle kunna vara möjliga när elektrifieringen är klar” säger han.
”Det måste inte vara SJ som bedriver trafiken men som jag förstått är det enbart vi som har tagit initiativ. Vi har presenterat detta för de två berörda myndigheterna som upphandlar trafik, Jernbanedirektoratet och Trafikverket.”
”Båda har varit mycket positiva men det verkar som att den helt nödvändiga finansieringen blir lättare på den norska än på den svenska sidan. Sista ordet är säkert inte sagt i frågan men att en investering på över 2 000 miljoner norska kronor inte skulle leda till bättre trafik har vi svårt att tro”, säger Jan Kyrk.
Nuvarande trafik upphandlad i konkurrens
Han pekar också på att tågtrafiken mellan Östersund och Trondheim är upphandlad i konkurrens. Norrtåg upphandlar, med finansiering från fyra regioner och Trafikverket, trafik till Storlien.
Trafikverket har upphandlat nattågstrafiken till Duved medan Jernbanedirektoratet upphandlat trafiken mellan Trondheim och Storlien.
I Norge har SJ för närvarande ensamrätt på inrikes trafik sträckan Trondheim-Storlien.
”Det följer av norsk lagstiftning”, säger Jan Kyrk. ”Jernbanedirektoratet har frågat SJ vad en utökning med större tåg och fler avgångar skulle kosta, utöver den ersättning som SJ erhåller i dag.”
”På motsvarande sätt har Trafikverket för över ett år sedan annonserat om en möjlig förlängning av befintligt avtal för nattågen, det vill säga att tågen vänder i Trondheim istället för i Duved.”
Jan Kyrk betonar att SJ inte har ensamrätt utan är operatör för trafikupplägg som upphandlats.
Färre fjällvandrare i västra Jämtland
Överenskommelsen mellan Svenska Turistföreningen (STF) och ett antal samebyar i Jämtland och Härjedalen och det nya arrendeavtalet för STF:s fjällstationer och fjällstugor på statlig renbetesmark kommer att leda till att antalet fjällvandrare i västra Jämtland minskar kraftigt.
Det urholkar underlaget för Snälltågets och till viss del SJ:s nattågstrafik till Jämtland.
”En stor del av våra resenärer i Jämtlandstågen under juli–september har varit fjällvandrare och risken är att vi får betydligt färre resenärer och därmed sämre lönsamhet”, säger Marco Andersson.
”Vi hoppas att fjällvandrarna i stället söker sig till Årefjällen och området kring Vålådalen i men det ser lite bekymmersamt ut.”
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Ny tunnel i bruk
Den 1 100 meter långa tunneln under Krokängsparken på Hisingen i Göteborg togs i bruk natten till måndag 9 oktober. Till att börja med är det enkelspårstrafik i tunneln men om två månader får Hamnbanan ytterligare två kilometer dubbelspår.
Succé för SJ:s nya tågluffarkort
SJ:s tågluffarkort säljs som aldrig förr sommaren 2021. SJ har redan sålt 35 procent fler kort än hela förra sommaren. Det nya sjudagarskortet säljs allra bäst.
X80 försenas ytterligare
Leveranserna av de nya regionaltågen till Västtrafik försenas ytterligare ett halvår. De intensiva vintertesterna i snö och kyla i Norrland visar att klimatanläggningen behöver förstärkas.
Nya lok trots svagt resultat
Green Cargo redovisar sjunkande omsättning och försämrat resultat för första kvartalet 2023. Tack vare den statliga miljökompensationen blev det plusresultat. Snart kommer det första av tio nya Vectron-lok.