Annons:

Publicerad: 2023-12-21

40 procent av Øresundsbron målad

Øresundsbrons stålkonstruktion får nya färglager för att ge bron ett fortsatt starkt skydd mot korrosion och väderpåverkan. Arbetet påbörjades 2021 och väntas bli färdig först 2032. Hittills har drygt 6,5 kilometer av stålkonstruktionen målats varav 1 800 meter i år, bland annat gränsmarkeringen, som många kunder ser från tågrutorna på väg över bron.

Väder, vind och en hög höjd ovan havet ger mycket speciella förutsättningar för målarna. Dessutom finns järnvägens kontaktledning, och tåg i höga hastigheter, alldeles i närheten. Därför utförs arbetet från en specialbyggd målningsplattform.

I stället för en epoxibaserad färg – som bron målades med när den byggdes – används en miljövänligare och vattenbaserad färg till förstärkningsmålningen.

“Målningen medverkar inte bara till lägre klimatavtryck tack vare användandet av vattenbaserad färg, utan är även ett led i att förlänga brons livslängd till minst 200 år”, säger Bengt Hergart, anläggningsdirektör på Øresundsbron.

Målningsarbetet utförs när vädret tillåter, men normalt brukar säsongen pågå mellan april och oktober ute i Öresund.

Målningen består av två delar. Dels en förstärkningsmålning, där nya lager läggs på befintliga, och dels reparationsmålning för de ytor som har skador genom flera färglager.

Målningsprojektet på Øresundsbron

  • Varför ska bron målas om? Väder, vind och korrosion sliter på bron. Ett nytt färglägger behövs för att ge bron att fortsatt bra skydd och en lång livstid.
  • Hur går det till? Målningen sker både med hjälp av pensel och sprutmålning. Tre flyttbara och specialdesignade plattformar, som passar på just Øresundsbron, hänger från sidan av bron för att målningsarbetet ska kunna genomföras säkert och smidigt.
  • Hur mycket ska målas? Stålfackverken utgör en yta på knappt 300 000 kvadratmeter.
  • Hur lång tid kommer det ta? Hela ommålningen beräknas vara avslutad år 2032.
  • Kommer tillgängligheten på bron att påverkas? Ommålningen genomförs med minimal påverkan på motor- och järnvägstrafik.
  • Leder projektet till höjda priser? Att måla om är kostsamt. Øresundsbron har en underhåll- och investeringsbudget som täcker kostnaderna. Det är ett planerat projekt och ska därför inte påverka Øresundsbrons finanser eller prissättning. Målningsprojektets totalkostnad på 300 miljoner DKK inkluderar färgkostnaden för hela perioden, det vill säga 13 år.
  • Vilken färg används? Stålet målas om med en vattenbaserad och mer miljövänlig färg, till skillnad från en epoxibaserad färg som användes innan bron placerades i havet. Kulören är samma som tidigare.

Øresundsbron har tecknat avtal med Ahnelövs Industrimålning för de kommande årens målningsarbete. Tony Ahnelöv, vd på Ahnelövs Industrimålning, och Øresundsbrons vd Linus Eriksson signerade kontraktet ute på förbindelsen. FOTO: Øresundsbron

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Många tågstopp på Bohusbanan

Tunnelrenoveringarna på Bohusbanan försenas ytterligare. Tågtrafiken mellan Stenungsund och Uddevalla kommer att återupptas först på nyårsdagen 2025. Trafiken på övriga delar av banan kommer att stoppas i omgångar under kommande år.

Notis

MTRX har nöjdaste kunderna

Årets Svenskt Kvalitetsindex (SKI) är presenterad och MTRX kniper i år förstaplatsen inom persontransport. Mätningen, som varje år görs av SKI för att ta reda på vilket företag som har nöjdast kunder, är ett riktmärke i många branscher.

Nyhet

Nya manöversystem till t-banan

Cactus Rail ska leverera och underhålla nya manöversystem för tunnelbanans blå och röda linjer i Stockholm. Ordervärdet är 35 miljoner euro, drygt 400 miljoner kronor.

Nyhet

Många inställda tåg i väst

Många tåg i Västsverige ställs in under Kristi himmelsfärdsveckan. Trafikverket genomför arbeten i Olskroken och Varberg som stoppar trafiken på bland annat Bohusbanan, Vänerbanan, Västkustbanan och Hamnbanan i Göteborg.

Notis

Ny tåglösning mellan Göteborg och Norrköping

Green Cargos startar en intermodal tåglösning som ska förbättra transporten av gods mellan Göteborg Kombi och Norrköpings Hamn. Den nya lösningen startar i maj och erbjuder dagliga avgångar måndag till fredag för trailers, växelflak och containers.

Debatt

Järnvägen lider av flera systemfel

Tågen har under lång tid haft oacceptabelt mycket förseningar och under senare tid allt flera inställda tåg. Det belastar allvarligt samhällets varutransporter, personresor och privatpersoner. Det menar Evert Andersson och Gunnar Hallert.

Notis

Tågutbudet på samma nivåer som innan pandemin

Tågutbudet är tillbaka på samma nivåer som före pandemin. Under 2023 ökade det långväga tågutbudet med 7 procent och är därmed tillbaka på samma nivåer som före pandemin. Det framkommer i Transportstyrelsens nya rapport Utveckling av utbud och priser på järnvägslinjer i Sverige 1990-2023.