Annons:
Åter tåg mellan Uddevalla och Öxnered från söndag
Från klockan 12.00 på söndag 28 januari ska tågen åter kunna rulla på Älvsborgsbanan mellan Uddevalla och Öxnered sedan Trafikverkets entreprenörer återställt spår, kontaktledningsanläggning och signalsystem efter kollisionen mellan ett regionaltåg och en lastbil 15 januari.
”Det har varit ett omfattande arbete, skadorna blev mycket stora”, säger Morgan Rehn, enhetschef på Trafikverket region Väst.
”Men vi tror att vi kommer att hinna bli klara på lördagen eller natten till söndag så ibruktagandebesiktning kan ske söndag förmiddag.”
Till att börja med kommer tågen att framföras med reducerad hastighet på sträckan som skadades vid kollisionen.
Vid olyckan skadades en teknikbyggnad inklusive kablage vid vägkorsningen, 200 meter räler och sliprar, fem kontaktledningsstolpar vilket medförde att kontaktledningsanläggningen revs ner och en hjälpkraftstransformator skadades.
Vägskyddsanläggningen inklusive portalerna var demolerade. Baliser och tillhörande tavlor förstördes.
De söndertrasade betongbalkarna som transporterades på lastbilstrailern spreds ut på och banan och förstörde en lada till en bondgård. Ballasten har därför renats.
Resenärerna har utväxlats med buss mellan Trollhättan och Öxnered respektive Vänersborg sedan 15 januari.
Gods som normalt går på järnväg till och från Uddevalla hamn och Munkedals bruk har lagrats eller transporterats med lastbil.
Hector Rail har kört virke till Värö bruk från Falköping i stället för från Uddevalla.
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Ett bra år för godstågsbolagen
Nästan alla godstågsbolag i Sverige kunde redovisa plusresultat 2021. Tågab noterade rekord för omsättning och vinst. Bristande pålitlighet för landsvägstransporterna under pandemin och stöd från staten förklarar de goda tiderna.
Malmtågen rullar igen
Malmtrafiken mellan Kiruna och Narvik kom igång först på onsdagskvällen, uppröjningsarbetet tog längre tid än beräknat. Men tågen går endast nattetid. Bristen på malmvagnar har förvärrats och LKAB får svårt att klara leveranserna.
En vision för järnvägen – och för ett starkare Sverige
Sveriges framtida välstånd och ekonomiska tillväxt bygger på att vi har ett väl fungerande transportsystem med järnvägen som den självklara ryggraden. Därför lanserar idag JBS, Järnvägsbranschens Samverkansforum, en gemensam vision för Sverige 2050 tillsammans med landets ledande branschaktörer.
Privata sektorn kan finansiera de nya snabbspåren
"Nya planeringsmetoder och ny byggteknik reducerar kostnaderna för och riskerna med att bygga nya järnvägar. Det finns gott om tillgängligt privat kapital som söker långa investeringar med stabil avkastning," menar Börje Lundvall på Projektfinans AB.