Annons:
Åter tåg mellan Uddevalla och Öxnered från söndag
Från klockan 12.00 på söndag 28 januari ska tågen åter kunna rulla på Älvsborgsbanan mellan Uddevalla och Öxnered sedan Trafikverkets entreprenörer återställt spår, kontaktledningsanläggning och signalsystem efter kollisionen mellan ett regionaltåg och en lastbil 15 januari.
”Det har varit ett omfattande arbete, skadorna blev mycket stora”, säger Morgan Rehn, enhetschef på Trafikverket region Väst.
”Men vi tror att vi kommer att hinna bli klara på lördagen eller natten till söndag så ibruktagandebesiktning kan ske söndag förmiddag.”
Till att börja med kommer tågen att framföras med reducerad hastighet på sträckan som skadades vid kollisionen.
Vid olyckan skadades en teknikbyggnad inklusive kablage vid vägkorsningen, 200 meter räler och sliprar, fem kontaktledningsstolpar vilket medförde att kontaktledningsanläggningen revs ner och en hjälpkraftstransformator skadades.
Vägskyddsanläggningen inklusive portalerna var demolerade. Baliser och tillhörande tavlor förstördes.
De söndertrasade betongbalkarna som transporterades på lastbilstrailern spreds ut på och banan och förstörde en lada till en bondgård. Ballasten har därför renats.
Resenärerna har utväxlats med buss mellan Trollhättan och Öxnered respektive Vänersborg sedan 15 januari.
Gods som normalt går på järnväg till och från Uddevalla hamn och Munkedals bruk har lagrats eller transporterats med lastbil.
Hector Rail har kört virke till Värö bruk från Falköping i stället för från Uddevalla.
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Snart sovvagnar till Hamburg
Nästa vecka kan SJ få tillstånd att använda en sovvagn i tågen mellan Stockholm och Hamburg. Två veckor senare kan fyra vagnar vara godkända och då blir det premiär för sovvagnar i nattågen.
SJ ställer in nattågen till Berlin
SJ ställer in nattågen mellan Stockholm och Berlin sedan regeringen föreslagit att det särskilda anslaget till trafiken ska upphöra. 31 augusti nästa år körs det sista tåget.
Så ska kapaciteten öka i norr
Dubbelspår Boden–Luleå. Snabbare bygge av Norrbotniabanan och mötesspår på Malmbanan. Det är några av de åtgärder som Trafikverket föreslår för att öka kapacitet på järnvägarna och för att klara transportbehoven för de massiva industrisatsningar som nu görs i norra Sverige.
Ökat tågresande, stigande priser
Tågresandet har återhämtat sig efter pandemin men flygresandet är betydligt mindre än tidigare. Tågbiljetterna har blivit dyrare i takt med att efterfrågan ökar och allt fler tåg blir slutsålda.



