Annons:
Alstom och SJ förlänger underhållskontrakt
Alstom och SJ har förlängt sina underhållskontrakt för tåg i Västra Götaland till december 2027. Förlängningen omvandlar det tidigare nioåriga avtalet till ett tolvårigt kontrakt.
Tekniker i depån Motorvagnshallen i Göteborg. FOTO: Alstom
Alstom har tecknat en treårig förlängning för alla tre underhållskontrakt avseende tåg som trafikerar Västra Götalandsregionen under Västtrafiks ledning. Denna förlängning omvandlar det tidigare nioåriga avtalet till ett tolvårigt kontrakt, som nu gäller till december 2027.
Förlängningen har ett ekonomiskt värde som överstiger en halv miljard kronor.
“Att underhålla dessa tåg är inte bara en fantastisk erfarenhet och källa till stolthet, utan också en unik möjlighet, särskilt med tanke på att de kommer att trafikera regionen i omkring 30 år framåt,” säger Maria Signal Martebo, vd för Alstom i Sverige.
Denna kontraktsförlängning omfattar Zefiro Express X80 höghastighetståg, som ägs av Västtrafik. Tidigare täcktes dessa tåg inte av något underhållskontrakt, men från och med den 1 juli 2024 har de lagts till i det befintliga avtalet mellan Alstom och SJ. De första underhållsaktiviteterna är planerade till april 2025.
Projektet inkluderar underhåll av 27 X61-tåg, 43 X11-14-tåg, 28 X52-53-tåg, 8 Y31-tåg och 45 kommande X80-tåg (förväntas efter full leverans i slutet av 2026). Depåerna finns i Motorvagnshallen (Göteborg), Sävenäs (Göteborg), Lidköping och Falköping.
Under 2024 kommer Alstom också att öppna ett Maintenance Performance Centre i Göteborg. Centret kommer att bestå av underhålls- och tågteknisk kompetens på hög nivå, med fokus på ingenjörsvetenskap, industrialisering och materialförsörjning.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Omtag Svensk Järnväg släpper ny rapport
Infrastrukturen är en fråga för hela Sverige. Den bristfälliga infrastrukturen och inte minst järnvägssystemet, är ett hinder för Sveriges tillväxt. Det konstaterade Omtag Svensk Järnväg på sitt senaste seminarium i Stockholm 8 oktober 2024.
Fler allvarliga järnvägsolyckor 2023
Svensk järnväg är säker – men riskerna har ökat jämfört med föregående år. Det visar Transporstyrelsens nya säkerhetsrapport för järnväg.
Tekniken satte stopp vid SJ:s biljettsläpp
SJ:s julbiljettsläpp på onsdagsmorgonen drabbades av tekniska problem, vilket försvårade för resenärer att boka sina biljetter. Detta trots det digitala kösystem som införts för att hantera hög efterfrågan.
VR:s snabbtåg byter namn till Grodan
Efter en omröstning bland resenärer är det nu klart vilket nytt namn det blir på ett av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg. Det vinnande alternativet blev Grodan med 42 procent av rösterna. På andra plats kom Ei saa peittää, medan Grönluvan fick minst antal röster.
Alstom och Flox testar AI mot viltolyckor
Alstom och Flox får 3,3 miljoner kronor från Vinnova för att testa AI-teknik för att motverka viltolyckor på järnvägen.
Vy förlänger avtal med Mantena
Vy förlänger avtal om underhåll av Flirt-boggier med Mantena, som får leverera det tunga underhållet på Vys mest använda tågsätt i ytterligare fyra år.
Ny VD för Öresundståg
En enig styrelse i Öresundståg AB har utsett en ny VD. Det blir Mark Fenzel som kommer att axla rollen efter Jarl Samuelsson som varit tillförordnad VD under en längre period.
Train & Rail inspirerades på Innotrans
Revolutionerande ny järnvägsteknik gav en bild av järnvägens nära framtid på Innotrans 2024. På plats i Berlin var också Train & Rail – järnvägsbranschens största mötesplats i Norden.
Carlson gav inga besked
Infrastrukturminister Andreas Carlson fick på måndagsmorgonen ta emot de 78 000 namnunderskrifterna mot nedläggningen nav SJ:s nattåg mellan Göteborg och Norrland.
Intermodal terminal invigd i Falköping
Den 24 september invigdes Julas terminal i Falköping.