Annons:
Ny tågdepå i Nässjö
Nu blir det lite bättre. Om några år blir det mycket bättre. Invigningen av den nya tågdepån i Nässjö är viktigt steg mot fungerande regionaltågstrafik i Småland.
Text: Ulf Nyström Foto: Johan W Avby

Ett av krösatågen klippte invigningsbandet när det rullade in i den nya tågdepån 8 mars och belönades med en fanfar.
Annons:
”Den nya verkstaden är anpassad för de nya tågen vi får från CAF och en förutsättning för att vi ska kunna sätta de tågen i trafik om ungefär ett år”, säger Carl-Johan Sjöberg, trafikdirektör på Jönköpings Länstrafik (JLT).
Den nya tågdepån invigdes 8 mars i närvaro av representanter för regionstyrelsen, Jönköpings Länstrafik, Regionfastigheter, Nässjö kommun, NCC, Euromaint och SJ.
Den nya tågdepån och de nya Krösatågen omfattar en satsning på 1,7 miljarder kronor. Men depån blev betydligt billigare att bygga än budgeterat.
Betydligt billigare än beräknat
”Notan verkar hamna på 535 miljoner kronor i stället för budgeterade 720 miljoner”, säger Carl-Johan Sjöberg. Regionfastigheter och NCC har gjort ett gott jobb och ska ha en stor eloge.”
Den nya depån norr om bangården i Nässjö började byggas i april 2021. Den omfattar 35 000 kvadratmeter och verkstaden på 7 500 kvadratmeter rymmer fyra verkstadsspår, ett tvättspår, två städplattformar, lager samt administration- och personalutrymmen.
Byggnaden har solpaneler på taket och tvätt som återanvänder regnvatten.
I verkstaden underhålls till att börja med de elmotorvagnar och dieselmotorvagnar som JLT äger och SJ använder för Krösatågstrafiken i Jönköpings län och angränsande län. Euromaint, som har avtal med SJ om att sköta underhållet, har 20 reparatörer och tio tjänstemän i tågdepån.
Nya eltåg i trafik om ett år
När de elektriska motorvagnstågen från spanska CAF som ska använda i Krösatågstrafiken anländer till Sverige med start i höst kommer de att underhållas i de nya verkstaden. Tågen kan sättas i trafik från februari 2025. CAF ska leverera ett tågsätt per månad under nästa år.

CAF levererar nya Krösatågen
Det blir som väntat CAF som får leverera nya fordon till trafiken med Krösatågen. Den andra upphandlingen gav samma resultat som den första. Risken för överklagan minskar sedan ordern krympts.

Den nya tågdepån i Nässjö blir betydligt billigare än vad som var planerat. Den fick den kosta högst 720 miljoner kronor men slutpriset kommer att hamna runt 535 miljoner kronor.
De bimodala tågen från CAF som kan använda på elektrifierade och icke-elektrifierade linjer kommer troligen inte till Sverige förrän år 2027. Även dessa tåg ska underhållas i den nya verkstaden i Nässjö.
Troligen kommer JLT att ta mot och använda de första bimodala tågen trots att de enligt tidigare planer skulle tillföras Region Kalmar län.
Men Region Kalmar län vill avvakta kommande utbyggnad av det nya tågsäkerhetssystemet ERTMS på Stångådals- och Tjustbanan innan det sätter nya fordon i trafik.
Beslut om bimodala tågen i april
Politikerna i Nämnden för trafik, infrastruktur och miljö i Region Jönköpings län kommer troligen att godkänna övertagande av de första bimodala fordonen under april.
På sikt minskar dock behovet av dieselmotorvagnar och bimodala fordon i Jönköpings län.
”Vi räknar med att Nässjö–Vaggeryd–Värnamo och Jönköping–Vaggeryd, det så kallade Y:et, samt Nässjö–Eksjö elektrifieras inom tio år”, säger Carl-Johan Sjöberg.
”Då kan nästan alla tågtrafik i länet köras med elektriska tåg.”
Underhållet av befintliga tåg kommer att ske i den nya verkstaden inom överskådlig tid, så länge de används i Krösatågstrafiken.
”Den nya verkstaden är mer ändamålsenlig och det kommer att förbättra tillgängligheten på dessa tåg”, säger Carl-Johan Sjöberg.
”Utmaning att hålla igång trafiken”
”Men det är en utmaning att hålla igång trafiken med de fordon vi förfogar över för närvarande, elmotorvagnstågen är gamla och slitna och dieselmotorvagnarna har dålig tillförlitlighet.”
Det finns ingen hjulsvarv i den nya verkstaden.
”SJ och Euromaint gjorde bedömningen att tågen även i fortsättningen kan svarvas på befintliga anläggningar i södra Sverige”, säger Carl-Johan Sjöberg
Den nya tågdepån och de nya tågen ska göra det möjligt att fördubbla resandet med Krösatågen till år 2035.
Krösatågstrafiken drivs i samverkan mellan de sex regionerna i södra Sverige. Tågen som trafikerar Jönköpings län, Kronoberg, Halland och Skåne kommer att underhållas vid den nya tågdepån i Nässjö. Tågen som trafikerar Blekinge och Kalmar län kommer även i fortsättningen att underhållas vid depån i Kalmar.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
40 snabba åtgärder för svensk järnväg
Under de senaste dryga tre decennierna, från 1990 till 2022, har trafiken på den svenska järnvägen ökat med 65 procent. Samtidigt har underhållsskulden ökat och järnvägsnätet krympt med någon enstaka procent.
Tidiga tågbiljetter till jul
MTRX har släppt biljetterna till tågen under jul- och nyårshelgerna. SJ räknar med biljettsläpp först om en månad. Snälltåget säljer sedan länge biljetter till nattågen medan Vy Tåg säljer biljetter till hälften av sina tåg.
Unik expansion i Falköping
På tolv år har logistikcentret i Falköping växt från ingenting till en av Sveriges största. Nu anläggs en överlämningsbangård med tre spår och torrhamnen byggs ut med 84 000 kvadratmeter.
Railcare i full beredskap
Railcare tar storslam när Trafikverket nu upphandlar beredskapslok i södra halvan av Sverige. Railcare fortsätter i Borlänge och tar över beredskapen i Ånge, Gävle, Hallsberg, Nässjö och Älmhult.