Annons:

Publicerad: 2022-02-01

Vy Tåg och MTR vill ha ökat stöd från staten för förlorade intäkter under coronapandemin. Hoppet står till fortsatt återbetalning av banavgifter under vintern och en mer jämlik fördelning.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

MTR Express ska strax avgå som tåg 12032 från Göteborg en januaridag 2018.

Annons:

”Vi är ganska förvånade över att den del av tågbranschen som inte drabbades särskilt hårt av pandemin och reserestriktionerna fick så stor del av återbetalningarna”, säger Joakim Sund, vd i MTRX.

Joakim Sund syftar på att godstågsbolagen fick en mycket stor del av de banavgifter de betalat 1 mars 2020-30 september 2021 återbetalde genom regeringens beslut om kompensation för ökade kostnader och minskade intäkter under pandemin medan de bolag som förlorat mest, persontågsbolag som kör trafik som upphandlats med koncessionsavtal, fick minst.

”Det fanns och det finns ett stort behov av stöd till företag som kör kommersiell persontågstrafik och till företag som kör upphandlad trafik där operatören står för hela affärsrisken”, säger Joakim Sund.

MTRX kör full trafik med snabbtågen mellan Stockholm och Göteborg i januari och februari trots kraftigt minskat resande jämfört med åren före coronapandemin.

Green Cargo och SJ fick mest

De statliga tågtrafikbolagen Green Cargo och SJ fick drygt hälften av pengarna när Trafikverket återbetalade en stor del av banavgifterna för 2020-2021 i december.

Halverad beläggning

”Vi har ungefär 50 procent av normal beläggning”, säger Sund. ”Det är mycket bättre än motsvarande tid förra året, ungefär dubbelt så bra, men det långt sämre än för två år sedan.”

MTR Nordic, som också äger MTR Pendeltågen och MTR Mälartåg, erhöll 27 miljoner kronor när staten via Trafikverket återbetalade en stor del av banavgifterna för 2020-2021.

MTRX försöker påverka regeringen att fortsätta betala någon form av stöd till tågtrafikbolagen och betala en större andel till de bolag som drabbats hårdast av reserestriktionerna och det minskande resandet.

”Vi har en pågående aktivitet i denna fråga”, säger Joakim Sund. ”Vi agerar i samarbete med Tågföretagen och på egen hand. Mer än så vill jag inte säga.”

Tåg 91 Luleå-Stockholm med Rc6 1329 som dragkraft gör uppehåll i Sundsvall vid 01-tiden natten till 14 maj 2021.

Vy Tåg också missnöjt

Vy Tåg som kör nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland på uppdrag av Trafikverket och lokal och regional tågtrafik för bland andra Norrtåg och Värmlandstrafik är också missnöjt med fördelningen av de återbetalda banavgifterna.

”Den fördelningsnyckel som regeringskansliet har använt är inte särskilt fördelaktig för oss som bedriver upphandlad trafik”, säger Dag Lokrantz-Bernitz, vd för Vy Tåg.

Vy Tåg erhöll 12 miljoner kronor vid återbetalningen av en del av banavgifterna för 2020-2021.

”Det är väldigt marginellt”, säger Dag Lokrantz-Bernitz. ”Vi är inte särskilt glada över utfallet och vi har påtalat det för departementet.”

”Vi som kör tågtrafik med tjänstekoncession kan inte skära ner på trafiken utan står med oförändrade kostnader samtidigt som biljettintäkterna, oftast den enda intäkten vi har, minskar drastiskt.”

Snälltåget agerar inte

Snälltåget fick via Transdev 19 miljoner kronor i återbetalning av banavgifterna. Men företagsledningen kommer inte att jobba för fortsatta återbetalningar och en annan fördelning av återbetalningarna.

”Det hade varit mer rättvist om all tågtrafik fick samma andel av sina banavgifter återbetalda”, säger Marco Andersson, försäljningschef på snälltåget.

”Jag förutsätter att Tågföretagen bevakar frågan men vi kommer inte att driva den gentemot regeringskansliet.”

SJ som fick 355 miljoner kronor i återbetalning av banavgifter vill för närvarande inte kommentera fördelningen av återbetalningarna.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Rälbrott orsakade tågurspårning

När godståget passerade utlöstes ett rälbrott i en av flera sprickor. Rälen trasades sönder och tåget spårade ut i 104 km/h. Hade urspårningen inträffat dagtid hade en allvarlig olycka kunnat inträffa.

Nyhet

Malmtågen rullar igen

Malmtrafiken mellan Kiruna och Narvik kom igång först på onsdagskvällen, uppröjningsarbetet tog längre tid än beräknat. Men tågen går endast nattetid. Bristen på malmvagnar har förvärrats och LKAB får svårt att klara leveranserna.

Nyhet

Sämre resultat för Green Cargo

Transporterna ökade, omsättningen steg men resultatet försämrades. Green Cargo kämpar med dyrare el och diesel, kostsamma omledningar och dyrare fordonsunderhåll. Nu dras flera tåg in.

Nyhet

Svarvning viktigare än avisning

Möjligheten att hålla igång tågtrafiken i långvarig snö och kyla beror främst på tillgången på hjulsvarvning och avisning. Hjulsvarvarna måste bli fler men det är inte lönsamt att bygga avisningshallar.