Annons:

Publicerad: 2024-06-11

Stor uppgradering av Göteborgs äldre spårvagnar

Nu inleder Västtrafik en omfattande uppgradering av 80 spårvagnar av modell 31.
”Det kommer kännas som en helt ny spårvagn”, säger Jonas Sundgren, fordonschef på Västtrafik.

Västtrafik ska bygga om alla 80 spårvagnar av modell M31 och det blir flera förbättringar. Spårvagnarna får en uppfräschning interiört, nya säten och bättre komfort för föraren. Elsystem, dörrar, ramper och bromsar byts ut till nya. Spårvagnarna målas också om på både in- och utsidan och blir mer lik den nya spårvagnen M33 och M34.

”För resenärerna blir det som en helt ny spårvagn. Vi är jätteglada över att kunna satsa på upprustning av våra befintliga spårvagnar, samtidigt som vi också köper in helt nya. Spårvagn M31 är en omtyckt spårvagn av hög kvalitet och det är viktigt för oss att ta vara på det vi har”, säger Jonas Sundgren, fordonschef på Västtrafik.

Spårvagnarna av modell M31 är över 40 år gamla. De levererades till Göteborg i mitten av 1980-talet (mellan 1984–1986). I slutet av 1990-talet byggdes de om och fick en del i mitten med ett lägre golv.

Satsningen innebär att spårvagnarna kommer kunna köra vidare på Göteborgs spår i minst 15 år till. Cirka en miljard kronor investeras i uppgraderingen.

Arbetet sker i Tjeckien

Arbetet kommer utföras av företaget Skoda Ekova. De har en verkstad i Ostrava, Tjeckien, dit spårvagnarna kommer transporteras på trailer.

Spårvagnarna kommer renoveras åtta åt gången i ett rullande schema. De första fyra spårvagnarna beräknas vara tillbaka i Göteborg i slutet av 2024 för testkörningar innan de sätts in i trafik igen. Senast 2028 beräknas alla spårvagnar vara klara.

Västtrafik bygger om alla 80 spårvagnar av modell M31. FOTO: Skoda Ekova
Spårvagn M31 kör över Vasabron i Göteborg. FOTO: Västtrafik

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

VR: Ovanligt många bokar julbiljetter tidigt

I år köper fler resenärer sina julresor tidigt på VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg. Idag, när det är tre månader kvar till julafton, har mer än tre gånger fler resenärer redan bokat sin julresa jämfört med tidigare år.

Notis

Digitala godståg testas i Sverige

Nu rullar det första demonstrationståget med digitalt automatkoppel på sträckan Nässjö–Göteborg. Kopplet möjliggör elektrifiering och dataöverföring mellan vagnarna. Det skapar förutsättningar för att öka säkerheten och järnvägens kapacitet samt bidrar till samhällsnytta och ökad konkurrenskraft.

Notis

Mälardalstrafik utökar trafiken mellan Stockholm och Uppsala

Mälardalstrafik planerar att successivt utöka antalet avgångar med Mälartåg på flera sträckor från och med den 15 december 2024. Störst utökning blir det mellan Stockholm och Uppsala i och med att SJ avslutar sin regionaltågstrafik på sträckan. För trafiken mellan Stockholm och Uppsala är planen att det ska bli samma utbud av trafik som SJ Regional och Mälartåg erbjuder tillsammans i dag.

Nyhet

Storsatsning på tåg i Kristinehamn

Nyligen startade den första lokförarutbildningen i Kristinehamn och nästa höst inleds en treårig gymnasieutbildning till tågtekniker. Tågab hoppas dessutom kunna påbörja en utbyggnad av sin verkstad i vår.

Notis

Växjö kräver dubbelspår mellan Växjö och Räppe

Växjö kommun har fått besked från Trafikverket att dubbelspåret mellan Växjö och Räppe riskerar att prioriteras bort i det kommande förslaget till den nationella planen för transportinfrastruktur. Därför skickar Växjö kommun nu en skrivelse till regeringen och kräver att projektet tas med i den nationella planen 2026–2037.

Notis

Tågplan 2025 fastställd

I tågplanen för 2025 samsas flera stora banarbeten med många tåg. 2025 innebär starten på stora banarbeten på järnvägen och det är av vikt att tågtrafiken störs så lite som möjligt. Längs Västra stambanan kommer trots omfattande arbeten mer än 70 procent av persontågen att gå under året.

Notis

Tågteknikerutbildning godkänd av Skolverket

Ett nytt unikt yrkesprogram startar under hösten 2025 på Brogymnasiet i Kristinehamn. Skolverket har godkänt yrkesprogrammet tågteknikerutbildningen, som idag endast finns på yrkeshögskolor. Bakom utbildningen står Kristinehamns kommun och Tågab.

Notis

Resenärerna döper om Rödluvan

Ei saa peittää, Grönluvan eller Grodan? Nu kan resenärerna välja ett nytt namn till ett av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg. Tåget hette tidigare Rödluvan, vilket passade utmärkt med det tidigare varumärket MTRX röda färg. Men sedan den finska statliga tågoperatören VR köpte verksamheten före sommaren är det nu dags för ett byte till ett grönt eller finskt namn.