Annons:

Publicerad: 2024-07-20

Miljonbidrag till Halmstad för omlastningsplats

Halmstads kommun har beviljats ett bidrag på nästan 12,1 miljoner kronor för att bygga omlastningsplats i hamnen. Hamnen är en del av transeuropeiska transportnätet (TEN-T) och bidrar till utvecklingen av det som kallas den skandinaviska Medelhavskorridoren.

Omlastningsplatsen kommer totalt att kosta drygt 30 miljoner så EU-bidraget är 30 procent av den totala kostnaden som i övrigt finansieras av kommunen. Projektet är i sin tur en del av det större planerna som kallas ”Kaj 800” som bland annat inbegriper en förlängning av en befintlig kaj.

Omlastningsplatsen kommer att ha en yta på 25 500 kvadratmeter, där gods kommer att lagras på två ytor om 5 120 kvadratmeter och klarar 4 ton per kvadratmeter.

Projektet ligger i linje med mål kopplade till EU:s gröna avtal genom att investera i mer hållbara former av godstransporter, vilket skapar positiva villkor för godstransporter på järnväg och vatten.

Det kommer att mildra befintliga flaskhalsar och skapa positiva förutsättningar för gränsöverskridande transporter. Projektet har stöd från bland Trafikverket och Försvarsmakten. Båda aktörerna lyfter fram projektets betydelse för att bidra till nationella intressen som hanteringen av varor och säkerhetsbehov.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg

I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.

Notis

Konferens om pålitliga järnvägar

Temat för Transportstyrelsens säkerhetskonferens 2026 blir pålitliga och motståndskraftiga järnvägssystem. Konferensen som brukar samla över 200 deltagare äger rum i Västerås i februari.

Notis

Uppföljning av utredningen om järnvägens organisation

Det har gått ungefär tio år sedan ”Utredningen om järnvägens organisation” levererade sina betänkanden om järnvägsunderhåll och järnvägens organisation. Dessa innehöll många förslag för att utveckla och förbättra Trafikverket som infrastrukturförvaltare och öka effektiviteten i järnvägssystemet.

Krönika

Dags att återinföra gångbiljetterna?

"Som barn levde vi alltid nära järnvägen i ett mycket pragmatiskt förhållande. Järnvägens relationer med allmänheten har understundom varit problematiska. Men spårspring som i dag anses vara ett stort problem löstes då genom gångbiljetter." Det skriver Björn Petersson, född och uppvuxen i den forna järnvägsknuten Vislanda och under många år lärare och rektor på flera skolor.