Annons:
999 inställda Pågatåg
999 Pågatåg ställdes in i juni, många på grund av brist på lokförare. I juli ställs fler tåg in på grund av personalbrist.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

VR Sverige och Skånetrafiken har tvingats ställa in långt över 1 000 avgångar med Pågatåg i sommar på grund av brist på lokförare. X61 046 på väg från Ystad till Malmö passerar driftplatsen Rynge i april i år. I bakgrunden skymtar Marsvinsholms slott.
”Under förra veckan var det väldigt kämpigt”, säger Caroline Åkerlund Eskilsson, presskommunikatör på Skånetrafiken.
”Problemen har fortsatt den här veckan.”
Under juni var 999 av 15 400 planerade avgångar med Pågatåg inställda.
De flesta inställelserna berodde på infrastrukturproblem, bland annat ett kontaktledningsfel på Ystadbanan, växelfel i Åkarp samt signalfel på Södra Stambanan och Skånebanan. 62 tåg ställdes in på grund av personalbrist.
Den senaste veckans inställda avgångar har huvudsakligen varit kopplade till personalbrist, då VR Sverige haft många sjukskrivna lokförare.
”Det har varit väldigt många sjukskrivningar men det ser lite bättre ut för kommande vecka”, äger Caroline Åkerlund Eskilsson.
”Vi har i samråd med VR Sverige som kör våra tåg beslutat att i först hand ställa in tåg mellan Markaryd och Hässleholm, mellan Halmstad och Helsingborg samt mellan Ystad och Malmö där inställelserna drabbar så få resenärer som möjligt.”
”Pressad personalsituation”
Christer Eklelund, som är kommunikationschef på VR Sverige, beklagar att man tvingats ställa in tåg i sommar.
”Det är en pressad personalsituation när alla förare vill ha semester under sommarmånaderna”, säger han. ”Vi har köpt semesterveckor av många förare men det finns ingen marginal och när det plötsligt blir en ökad sjukfrånvaro tvingas vi ställa in tåg,”
”Vi bedömer att det kommer att bli problematiskt ytterligare någon vecka men sen ser situationen betydligt ljusare ut.”
Tåg i Bergslagen (TiB) meddelade på tisdagen att tågtrafiken reduceras under augusti och september på grund av personalbrist vilket föranledde stora rubriker i lokala medier.
Men reduceringen hade kommunicerats av VR Sverige för flera veckor sedan.

Full trafik i Bergslagen i höst
Från 30 september kommer alla planerade turer med regionaltåg att köras i Bergslagen sedan VR lyckats rekrytera tillräckligt många lokförare och tågvärdar.
Annons:
”Vi har kommit överens med Tåg i Bergslagen om reducerad trafik under veckorna 33–39 men vi kommer att kunna köra alla tåg som ursprungligen planerades från och med vecka 40”, säger Christer Ekelund på VR Sverige.
VR Sverige har anställt ytterligare 14 lokförare och dessa kommer efter internutbildning på de aktuella fordonstyperna att tillsammans med befintliga förare att klara full trafik från 30 september.
Det verkar endast vara VR Sverige som haft och har akuta bemanningsproblem under sommaren.
Ingen lokförarbrist hos SJ
SJ Stockholmståg och SJ Götalandståg har tillräckligt många lokförare för att klara SL-trafiken och Västtågen och moderbolaget har inte behövt ställa in några fjärr- eller regionaltåg på grund av förarbrist.
Transdev har klarat såväl regionaltågstrafiken i Mälardalen som regionaltågstågstrafiken i Sydsverige utan problem.
”Jag har inte hört några uppgifter om några inställda tåg på grund av förarbrist”, säger Oskar Östlund på Transdevs pressjour.
”Mälartågen och Öresundstågen har rullat, det har fungerat bra hittills under denna sommar.”

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Omvägar för godset från hamnen
Utbyggnaden av Hamnbanan i Göteborg till dubbelspår har åter tagit fart efter ett par års stiltje. I december 2023 ska ytterligare nästan två kilometer av den tio kilometer långa banan ha två spår.
Green Cargo väljer Öresundsbron
Green Cargo lägger om systemtågstrafiken till utlandet. Godstågen till Österrike och Italien körs nu över Danmark. Tågfärjorna mellan Trelleborg och Rostock förlorar en stor del av sina järnvägsvagnar.
Inlandsbanan fjärrmanövreras
Nu bommas tågklarerarnas expeditioner på Inlandsbanans mötesstationer igen en efter en. Men tågen slutar inte att gå. Tågklarerarna fjärrmanövrerar växlar och signaler från de nya tågledningscentralerna i Sveg, Hoting och Storuman.
Svarvning viktigare än avisning
Möjligheten att hålla igång tågtrafiken i långvarig snö och kyla beror främst på tillgången på hjulsvarvning och avisning. Hjulsvarvarna måste bli fler men det är inte lönsamt att bygga avisningshallar.