Annons:

Publicerad: 2023-01-20

Nytt godståg Malmö-Ånge

25 januari körs det första tåget av Väte Rail för First Row Shipping & Logistics mellan Malmö och Ånge via Göteborg och Sundsvall. Tåget ska köras två och ett halvt omlopp i veckan.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

CFL Cargo passerar driftplatsen Ombenning mellan Avesta Krylbo och Fagersta med Traxx-lok och containertåg från Insjön till Göteborg Skandiahamnen 2 september 2021.

Annons:

”Det ska bli spännande”, säger Jan G Forslund, vd och delägare i Väte Rail. ”Vi har ju sysslat med växling, terminaltjänst och kortare godstågsdragningar under årens lopp, detta blir det första långväga godståget vi kör.”

Väte Rail bildades 2009 och växlar i dag i Trelleborgs hamn, på godsbangården i Malmö, på Stockholm Årsta kombiterminal och Älvsjö godsbangård med intilliggande industrispår samt vid Iggesunds bruk, Väte Rail kör också godståg på uppdrag av Green Cargo mellan Uddevalla och Munkedal.

Väte Rail driftar Årsta kombiterminal

Väte Rail ansvarar också för driften av kombiterminalen i Årsta på uppdrag av Jernhusen.

”Med godstågen mellan Malmö och Ånge tar vi ett stort steg i vår utveckling”, säger Jan G Forslund.

Väte Rail kommer att använda ett Rc3-lok som hyrs av BLS Rail för tågdragningen medan tågen kommer att bemannas av Traindrivers.

Med hjälp av prediktiv analys och maskininlärning kan vi förutse och upptäcka skador och underhållsbehov på järnvägsvagnarna i realtid.

 

Jan G Forslund, vd och delägare i Väte Rail

”Det är oerhört svårt att få tag i lok och i lokförare för närvarande”, säger Jan G Forslund. ”Vi hyr Rc3:an av BLS Rail och hoppas kunna köpa eller hyra ett Rc6-lok av SJ som komplement och reserv.”

  De 30 vagnarna som används i tågen förses med PMU-sensorer från Railway Metrics and Dynamics (RMD).

”Med hjälp av prediktiv analys och maskininlärning kan vi förutse och upptäcka skador och underhållsbehov på järnvägsvagnarna i realtid. Det ger ökad säkerhet och punktlighet, effektivare drift och minskade kostnader.”

Varierad last i det nya tåget

Det nya godståget bland annat att transportera containrar och trailrar mellan Göteborg, Malmö och Sundsvall, tankcontainrar till Alby utanför Ånge och tankvagnar till Kvarntorp utanför Kumla.

Det nya godståget körs för First Row Shipping & Logistics med huvudkontor i Lund. Företaget kör sedan april 2021 en containerpendel mellan Göteborg och Piteå och sedan maj förra året en containerpendel mellan Göteborg och Umeå.

Nytt containertåg från norr

28 maj är det premiär för ett nytt containertåg mellan Umeå och Göteborg. Därmed har det nya logistikföretaget First Row skapat två nya containerpendlar till Göteborgs hamn på drygt ett år.

”Med det nya godståget mellan Malmö och Ånge via Göteborg och Sundsvall binder vi ihop flera transportupplägg”, säger Nikolas Rowland, ägare och vd för First Row Shipping & Logistics. ”En del gods har gått i andra tåg, en del har gått med lastbil och en del med fartyg.”

Det nya tåget körs söndags- och tisdagskvällar från Malmö och ankommer Ånge måndags- och onsdagsförmiddagar. Tågen avgår från Ånge måndags- och onsdagseftermiddagar. Torsdag kväll körs tåget från Malmö till Hallsberg via Göteborg och åter under fredagarna.

”Det är ett stort och ganska komplicerat upplägg men det kommer förhoppningsvis att fungera”, säger Nikolas Rowland.

Utökad trafik Göteborg-Umeå

Kombitågen mellan Göteborg och Piteå körs för närvarande två gånger i veckan från att under en period ha körts tre gånger i veckan medan kombitågen mellan Göteborg och Umeå nyligen utökats från en till två gånger i veckan.

”Det har blivit allt mer gods till och från Umeå och vi har tvingats dra ner på trafiken till Piteå”, säger Nikolas Rowland. ”Troligen kommer vi att utöka trafiken mellan Göteborg och Umeå ytterligare i vår.”

Tågen mellan Göteborg och Piteå samt mellan Göteborg och Umeå körs av Hector Rail och CFL cargo.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

Nikolas Rowland, vd i First Row Shipping & Logistics

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Green Cargo lämnar Norge

31 januari kör Green Cargo de sista tågen i norsk inrikestrafik under överskådlig tid. Skenande elpriser har gjort en redan olönsam trafik med alltför korta tåg mer förlustbringande.