Annons:
Åter tågfärja till Polen
Överföringen av järnvägsvagnar på färja mellan Sverige och Polen har återupptagits. Men än så länge handlar det om enstaka transporter.
Text: Ulf Nyström Foto: Erik Eskling Hansen

8 juli lastades 19 godsvagnar på tågfärjan Polonia i Ystad.
Annons:
”Vi hoppas att detta bara är början och att tågtransporterna mellan Sverige och Polen blir reguljära”, säger Erik Eskling Hansen, affärsutvecklare i Ystads Hamn.
Transporterna av godsvagnar mellan Ystad och Świnoujście upphörde 2020 efter att ha varit vikande under flera år.
Men tågfärjan Polonia, byggd 1995, är fortfarande i trafik för Unity Line och bangården i Świnoujście har nyligen byggts om.
Två överfarter med godsvagnar hittills
I våras transporterades 34 godsvagnar från Ystad till Świnoujście och 8 juli överfördes lika många vagnar.
Samtliga vagnar ägs av vagnuthyrningsföretaget VTG och kommer att underhållas och repareras i Polen.
”Alla förutsättningar för effektiv tågfärjetrafik är uppfyllda”, säger Erik Eskling Hansen.
”Det finns bra infrastruktur i Ystad och Świnoujście och en modern tågfärja med 1 060 spårmeter på huvuddäck.”

Hector Rail använde tågloket för att köra in godsvagnana på Polonias huvuddäck.
Enligt Erik Eskling Hansen finns det ett stort intresse för regelbunden godsvagnstrafik mellan Sverige och Polen via Ystad och Świnoujście.
”Polonia seglar sju dagar i veckan mellan Ystad och Świnoujście och det är bara att köra ombord godsvagnarna.”
Ombordkörning med Vectron-lok
Vid de vagnöverfarter som hittills skett har Hector Rail, som kört tågen, växlat ombord vagnarna med de Vectron-lok som använts i tågen.
Loken är utrustade med Last Mile-funktion som innebär att de med hjälp av dieselmotor kan generera tillräckligt med el för att klara körning i begränsad hastighet utan kontaktledning.
Nästa överföring av vagnar till Polen kommer preliminärt att ske 19 augusti.
Björn Hansen på Hector Rail uppger att han fått en del förfrågningar från Polen om överföring av järnvägsvagnar till Sverige.
”Man kan väl hoppas att det åter blir regelbundna transporter av godsvagnar på tågfärja mellan Sverige och Polen”, säger han.
”Järnvägsanslutningen till färjan i Swinoujście har ju ställts i ordning vilket tyder att man i Polen ser positivt på tågfärjetrafiken.”
Hector Rail vill köra heltåg
Men Hector Rail vill enbart köra heltåg och vill inte ägna sig åt vagnslasttrafik med enstaka eller få vagnar till ett flertal destinationer.
”Jag tror det är svårt att skapa någon form av frekvent heltågstrafik mellan Sverige och Polen och därför kanske det inte blir Hector Rail som engagerar sig i tågfärjelinjen mellan Ystad och Swinoujście”, säger Björn Hansen.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Strid om banavgifterna
Transportstyrelsen kräver att Trafikverket höjer banavgifterna. Regeringen har nyligen beslutat om återbetalning av 1,37 miljarder kronor i banavgifter.
Fortsatt oenighet om nattågen
Hur slitna var lok och vagnar när Vy Tåg tog över trafiken på Övre Norrland? Hur sköttes fordonen under de fyra år Vy Tåg ansvarade för trafiken? I vilket skick var de när SJ tog över i december förra året? En sak är säker. Vy Tåg och SJ är inte helt överens.
Trafikverket utvecklar ny affärsform för stora infrastrukturprojekt
Trafikverket utvecklar ny affärsform inom anläggningsbranschen i Sverige och inför innovativ alliansmodell. Syftet är att stärka leveransförmåga, effektivitet och kostnadskontroll för stora, samhällsutvecklande infrastrukturprojekt.
Corona försenar nya spårvagnar
I början av mars kom den andra av de 40 nya spårvagnarna till Göteborg. Den första vagnen, som lossades från lastbilstrailern i början av december, har provkörts ett par månader.