Annons:

Publicerad: 2024-11-28

Railcare moderniserar lok för Grenland Rail

Railcare kommer att genomföra en omfattande upprustning av de åtta 1144-loken som Grenland Rail köpt av ÖBB. Det första loket kommer att vara klart för trafik i vår.

Text: Ulf Nyström

FOTO: Railcare

”Det blir en betydligt mer omfattande upprustning än den som planerades från början”, säger Patrik Söderholm, verksamhetsansvarig på Railcare Lokverkstad i Långsele.

Grenland köpte åtta 1144-lok av statliga österrikiska ÖBB för snart ett år sedan.

ÖBB har haft 217 1144-lok

ÖBB har som mest haft 217 lok med beteckningen 1144. De första levererades 1978 som 1044 och de sista 1995. Loken byggdes av SGP, Elin och Siemens.

De fyraxliga loken har en toppfart på 160 km/h, väger 84 ton, kan utveckla 5 000 kilowatt och har startdragkraft på 300 kilonewton.

Åtta lok från ÖBB till Grenland

Grenland Rail har köpt åtta ellok av österrikiska ÖBB. Loken ska sedan de utrustats med säkerhetssystemet ATC användas i den godstågstrafik som Grenland Rail utför i Norge och i Sverige.

Annons:

Loken ersätter i första hand de äldre Ma-lok som norska Grenland Rail tidigare köpt från Sverige. Loken ska användas i godstrafik i Norge och Sverige.

Från början var tanken att installera tågsäkerhetssystemet ATC i loken och måla dem i Grenlands blå färgsättning.

Revision av åtta lok

”Men projektet har vuxit och vi kommer att göra en fullständig revision av loken inklusive noggrann rengöring och rostsanering”, säger Patrik Söderholm.

”Vi moderniserat förarmiljön, installerar ATC och radiostyrning i samtliga lok och målar om dem i Grenland-blått. Fyra lok kommer dessutom att utrustas med ombordutrustning för det nya tågsäkerhetssystemet ERTMS.”

Första loket klart i vår

Patrik Söderholm räknar med att det första loket, 1144.019, kommer att vara klart för trafik under andra kvartalet nästa år.

Övriga lok kommer att rulla ut från verkstaden under andra halvan av 2025 och under 2026.

Railcare ansvarar för hela processen från design till att hantera godkännande hos Europeiska järnvägsmyndigheten (ERA).

Railcare köper lokverkstaden

Railcare kommer att förvärva fastigheten i vilken lokverkstaden i Långsele är belägen. Förvärvet träder i kraft 1 april nästa år.

Verksamheten i lokverkstaden har ökat kraftigt de senaste åren och Railcare planerar en stor satsning på verkstaden.

”Det blir en rejäl utbyggnad om våra planer går i lås och bygglovet beviljas”, säger Patrik Söderholm.

”Marknaden för ombyggnad och moderniseringar av lok växer.”

Railcare har för närvarande 25 anställda vid lokverkstaden i Långsele.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

Ju mindre desto bättre

Det gick dåligt för de riktigt stora och bra för de minsta. Green Cargo och Hector Rails moderbolag Magma Rail Holdings var de stora förlorarna bland godstågsbolagen 2023. TX Logistik, Grenland Rail och Railcare T gjorde goda vinster.

Hector Rails virkeståg för Trätåg från Mora till Gävle passerar Vikarbyn på Siljansbanan 14 maj 2024.
Notis

Northrail satsar på Skandinavien

Hamburgbaserade lokuthyraren Northrail tar nu klivet in i Skandinavien med besked. Företaget har tecknat avtal om tio DE 18-lok från Vossloh Rolling Stock i Kiel. I avtalet finns en option på ytterligare tio lok.

Nyhet

Långa godståg blir snabbare

Från 1 juni nästa år kan långa godståg framföras i högre hastigheter på svenska spår. Godståg upp till 750 meter kommer att kunna köras i 100 km/h på sträckorna Malmö-Hallsberg och Malmö-Göteborg vilket ökar kapaciteten på Södra stambanan och Västkustbanan.