Annons:

Publicerad: 2025-02-26

Trafikverket skrotar NTL

Trafikverket har beslutat att avsluta projektet Nationell tågledning (NTL), ett system för tågtrafikledning som skulle modernisera och effektivisera svensk järnväg. Projektet har hittills kostat 550 miljoner kronor, men någon implementering blir det inte.

Avtalet med transportföretaget Alstom, som varit ansvarigt för utvecklingen, har sagts upp. Istället för att bygga ett helt nytt system ska Trafikverket nu fokusera på att modernisera de befintliga tågtrafikledningssystemen.

Mats Petersson, avdelningschef på Trafikverket, förklarar beslutet:

”Vi har valt en ny strategisk inriktning där vi vill ha större rådighet över våra system”, säger han till Dagens Nyheter.

Projektet, som inleddes 2015, har tidigare skjutits upp flera gånger på grund av den komplexitet som utvecklingen av ett helt nytt system inneburit. Redan 2022 pausades arbetet för att utvärdera framtiden för NTL, och nu har Trafikverket beslutat att helt lägga ned projektet.

I stället kommer nuvarande system att uppgraderas, men det finns ännu ingen prognos för kostnaden eller tidsramen för detta arbete.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Stockholm C omvandlas från grunden

Byggstart om sex-sju år, klart om 20 år och kostnad närmare 40 miljarder kronor. Jernhusens största stadsutvecklingsprojekt tar tid att genomföra och kostar mycket pengar. Men år 2045 ska Stockholm C vara en helt annan station än i dag.

Notis

Nya röjningslok i Gävle och Ånge

Railcare har etablerat ytterligare två röjningslok i beredskap inom det utökade beredskapsuppdraget för Trafikverket. Det är i Gävle och Ånge som man nu kan se de helt nya Effishunter-loken och förare redo att rycka ut.

Notis

WSP vinner omfattande järnvägsuppdrag

Trafikverket ger WSP i uppdrag att projektera den omfattande ombyggnaden av Sävenäs rangerbangård i Göteborg och stärka Sveriges godstransportkapacitet på räls. Arbetet startar omgående och beräknas stå klart 2029.

Nyhet

Sista tåget var försenat

Klockan 00.17 natten till måndagen stoppades tågtrafiken på Västkustbanan genom Varberg. Det omledda posttåget från Rosersberg till Malmö blev sista tåget. Tre försenade godståg fick vända om. Aldrig mer kommer tågresenärerna att kunna njuta av utsikten mot Varbergs fästning och Apelviken. När tågen åter rullar genom Varberg om fem veckor är det under jorden.

Notis

Transportstyrelsen avslutar tillsyn av MPK

Transportstyrelsen avslutar nu en tillsyn som rör Trafikverkets nya system för tågplanering, MPK. "Vår bedömning är att genomförda och pågående åtgärder kommer att ge förutsättningar för att bristerna inte uppstår igen", säger Petra Särefjord, sektionschef vid Transportstyrelsen