Annons:

Publicerad: 2025-03-06

Oväntat punktliga tåg

Tågtrafiken mellan Göteborg och Alingsås har fungerat riktigt bra sedan början av januari när arbetet med bytet av kontaktledningsanläggningen inleddes och enkelspårstrafik infördes mellan Olskroken och Partille.

Text: Ulf Nyström

Tåg 425 med UB2XC som manövervagn från Stockholm till Göteborg passerar Sävedalen på uppspåret 15 februari 2025 medan nedspåret får nya kontaktledningsstolpar. FOTO: Nicklas Sahlbom

Annons:

”Vi var lite oroliga för att små förseningar skulle växa till stora förseningar när endast ett spår var farbart men vi kan se att trafiken fungerar bra, det har till och med gått riktigt bra”, säger Martin Drakenberg, affärschef på SJ.

Strax efter årsskiftet inleddes bytet av kontaktledningsanläggningen på Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås. Arbetet kommer att pågå under två och ett halvt år och samordnas med andra banarbeten på sträckan, bland annat ombyggnad av Lerums driftplats till fyrspårsstation, renovering av de fyra tunnlarna och ett antal vägbroar samt byte av tolv växlar.

Upprustningen av Västra stambanan påbörjad

Arbetet med bytet av kontaktledningsanläggningen på Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås har inletts. Först byts elanläggningen på nedspår mellan Sävenäs hållställe och Partille.

När VR övertog MTRX skulle de röd-svarta snabbtågen folieras om i den grön-vita färgerna som kännetecknar VR Fjärrtåg. Men folieringen har avbrutits sedan folieringen rämnat på minst ett tågsätt. “En icke önskvärd situation”, säger VR Snabbtågs vd och lovar en mer beständig lösning under våren. FOTO: István Zsiga

I samband med bytet av kontaktledningsanläggningen stängs ett spår i taget av för all trafik på en eller flera stationssträckor. Det reducerar kapaciteten kraftigt. Under våren tillåts fem tåg per riktning och timma och under sensommaren och hösten tillåts endast fyra tåg per riktning och timma.

Normalt trafikeras Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås av elva-tolv tåg per timma i varje riktning.

Fem tåg i timman under våren

Inskränkningarna innebär att det under större delen av dygnet körs två snabbtåg, ett regionaltåg, ett pendeltåg och ett godståg per timma i varje riktning. I högtrafik körs inga godståg men under våren ytterligare ett persontåg. Under nätterna körs enbart godståg.

”Vi var framförallt oroliga för att tågen mot Göteborg skulle drabbas av riktigt stora förseningar när de var lite sena till Alingsås”, säger Martin Drakenberg.

”Men dels har vi haft relativt sett få förseningar i X2000-trafiken, dels har vi kunnat ta oss in till Göteborg utan merförseningar.”

X2000-tågen 20-30 minuter längre gångtider i nuvarande tågplan än i höstas.

Tågen ofta tidiga

”Det har medfört att vi ibland blivit 10-15 minuter tidiga till Göteborg eller att vi tvingats göra långa uppehåll i Skövde eller Katrineholm för att invänta annonserad avgångstid”, säger Martin Drakenberg.

”Det har blivit en bra start på det stora banarbetet, vi har haft en ganska bra punktlighet och kundnöjdheten är på en bra nivå trots de längre restiderna.”

VR kör färre snabbtåg

VR Snabbtåg som tidigare körde nio-tio tåg per dag måndag-fredag i varje riktning mellan Stockholm och Göteborg har minskat utbudet till sju tågpar per vardagsdygn i vår.

”Vi kan ännu inte se några klart negativa effekter på tågföringen”, säger Erik Kocken Wennerholm, tillförordnad vd på VR Snabbtåg.

”Vi tror det finns större risk för förseningar när kapaciteten dras ner ytterligare under sensommaren och hösten.”

”Då finns det ju risk att kunderna gör andra val, att de väljer andra transportsätt än tåg.”

Högre lägstapris på VR Snabbtåg

VR snabbtåg höjde nyligen lägstapriset för tågresor mellan Stockholm och Göteborg från 185 till 219 kronor.

”Vi har inte höjt lägstapriset på tio år”, säger Erik Kocken Wennerholm.

”Kostnaderna har ökat markant under den här perioden och jag hoppas att kunderna tycker prishöjningen är förståelig.”

”Jag tycker den är ganska skälig.”

Pendeltågstrafiken drabbas hårdast

Medan fjärrtågstrafiken inte påverkats så mycket av banarbetena och kapacitetsminskningen har pendeltågstrafiken reducerats kraftigt. Nu körs endast ett pendeltåg per timma och riktning mellan Göteborg och Alingsås i stället för tre tåg i timman mellan Göteborg och Floda respektive Alingsås.

Dessutom körs ett pendeltåg i timman i varje riktning mellan Lerum och Alingsås under våren och en omfattande trafik med ersättningsbussar mellan Lerum och Göteborg.

”Det har faktiskt fungerat över förväntan”, säger Pontus Gunnäs, affärschef Tåg på Västtrafik.

”Tågtrafiken har rullat på riktigt bra. Vi har nästan 100 procents regularitet och över 90 procents punktlighet.”

Överfulla bussar

”Men vi får många rapporter om överfulla bussar och vi har inte alltid lyckats få långa tåg i alla pendeltåg.”

Resandet med pendeltågen har, inte oväntat, minskat avsevärt medan resandet med regonaltågen som körs direkt mellan Göteborg och Alingsås ökat.

Hittills har tågen körts på ett spår mellan Olskroken och Partille. Under fem veckor i sommar avbryts arbetena på Västra stambanan då Västkustbanan är stängd för trafik söder om Göteborg.

I mitten av juli återupptas arbetena men då blir det enkelspårstrafik den 20 kilometer långa sträckan mellan Sävedalen och Floda vilket kraftigt reducerar kapaciteten och ökar förseningsrisken.

16 helgavstängningar under 2025

Dessutom blir det totalstopp för all tågtrafik mellan Göteborg och Alingsås under 16 veckoslut i år med start vecka 12. Helgavstängningarna kommer att gälla från fredag klockan 22 till söndag klockan 14.

Under helgavstängningarna kommer såväl SJ som VR att ställa in en del av snabbtågstrafiken medan de flesta tågen under lördagarna och söndagsförmiddagarna körs via Borås.

Det resulterar i en timma längre restid mellan Stockholm och Göteborg, cirka fyra och en halv timma i stället för tre och en halv timma.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Nytt Krösatåg till Sverige

Det första av 28 nya Krösatåg har anlänt till Sverige. Nu väntar minst ett år av provkörningar innan de första tågen sätts i trafik i Småland under 2026.

Nyhet

Asbest kan stoppa 620-loken

SBB Cargo har upptäckt att det finns asbest i 620-loken. Försäljningen av lok till Nordic Re-Finance har stoppats medan SBB Cargo utreder om och hur asbesten loken kan saneras.

Nyhet

SJ kör nattågen ett år till

SJ kommer att köra nattågen mellan Stockholm och övre Norrland ytterligare ett år. Trafikverket har beslutat att utlösa den ensidiga optionen om trafik från december i år till december 2026.