Annons:
Hjulet sprack från fläns till nav
Hjulet under den lastade malmvagnen sprack från flänsen till navet. Den mycket ovanliga händelsen orsakade urspårningen av elva vagnar i malmtåg 9914 i december 2023. Urspårningen ledde till stopp för trafiken på Malmbanan i 65 dagar.
Text: Ulf Nyström

Ett hjul på den fjärde axeln i den 47:e vagnen spårade klockan 16.22 den 17 december 2023 ur nära Tornehamn på Malmbanan. Det urspårade hjulet rullade 15 kilometer innanför högra rälen. Strax före Vassijaure spårade även det andra hjulet på samma axel ur. I första växeln på Vassijaure driftplats spårade flera vagnar ur och ytterligare skador uppstod på spåret när ett snögalleri rasade över de urspårade vagnarna.
Annons:
”En mycket ovanlig typ av skada”, säger Mikael Hillbo, utredningsledare på Statens Haverikommission (SHK).
”Vi känner till en likande händelse i januari 2019 och det har inträffat enstaka gånger i USA.”
Klockan 16.22 den 17 december 2023 spårade malmtåg 9914 lastat med järnmalm från Kiruna mot Narvik ut med ett hjul nära Tornehamn på Malmbanan.
Tågvikten var 8 145 ton och de 68 vagnarna var var och en lastade med cirka 100 ton järnmalm.
Ett hjul ur spår i 15 kilometer
Det urspårade hjulet rullade 15 kilometer innanför den högra rälen med stora skador på rälbefästningar och betongsliprarna som följd. Strax före Vassijaure spårade även det andra hjulet på samma axel ur, den sista axeln i den 47:e vagnen, innanför vänster räl.
I första växeln på Vassijaure driftplats förvärrades urspårningen, flera fordon spårade ur och ytterligare skador uppstod på spåret när ett snögalleri rasade över de urspårade vagnarna.
Det framgick av det preliminära utlåtandet om olyckan som Haverikommissionen gjorde i december förra året, ett år efter urspårningen.

Defekt hjul orsakade tågurspårning
Det var av allt att döma ett defekt hjul som medförde att ett lastat malmtåg spårade ur med elva vagnar i Vassijaure för ett år sedan. Hjulet brast från löpbanan till navet och pressades sedan inåt på hjulaxeln och spårade ur.

Det skadade hjulet med brottytorna markerade 1–3. Den blå färgskiftningen av värmeoxider framgår innanför hjulringen, markerad med en röd pil. De gula pilarna visar brottens riktning enligt den fraktografiska undersökningen.
Haverikommissionens fortsatta utredning visar att hjulet brast från löpbanan till navet på hjulaxeln, förlorade sin presspassning i navet, försköts inåt på axeln och spårade ur innanför den högra rälen i färdriktningen.
Brottet initierades i en utmattningsspricka på baksidan av hjulflänsen och fortsatte som ett snabbt sprödbrott i hela sprickans längd till navet.
Hjulet uppfyllde alla krav
De tekniska undersökningar som genomförts av materialanalysföretaget Element visar att hjulet uppfyllde alla gällande krav och standarder. Det har heller inte framkommit några avvikelser i underhållet av hjulaxeln.
”Hjul och hjulaxel monterades samman hösten 2018”, säger Mikael Hillbo.
Monteringen har utförts på sedvanligt sätt utan anmärkningar. Hjul och hjulaxel har därefter rullat 528 081 kilometer, sedan juni 2022 på den aktuella malmvagnen.
Enligt Mikael Hillbo har hjulet inte givit några larm vid någon av alla registreringar som gjorts vid olika detektorer på Malmbanan.
Inga märkbara avvikelser
Hjulet har inte heller uppvisat några avvikelser vid de kontroller som LKAB Malmtrafik regelbundet utför på hjulen.
Nya simuleringar och beräkningar gjorda av Chalmers tekniska högskola för olika lastfall visar att dragspänningar och utmattningssprickor kan uppkomma i flänsen, bland annat när hjulet pressas mot rälen i kurvor.
”Vår slutsats är att hjulskadan sannolikt orsakades av en kombination av ogynnsamma och samverkande faktorer som inte tidigare bedömts i relation till riskerna för utmattningssprickor i flänsen och sprödbrott till navet”, säger Mikael Hillbo.
Dimensioneras inte för flänssprickor
”Lastfall och faktorer som initierar och driver utmattningssprickor i flänsen har inte ingått i dimensionering eller underhållskriterier för järnvägshjul”, säger Mikael Hillbo.
”Ytterligare studier och mer detaljerade analyser kan leda till att dimensionerings- och underhållskriterier behöver revideras.”
Haverikommissionen avstår från att lämna några säkerhetsrekommendationer eftersom LKAB Malmtrafik och Chalmers vidtagit och planerar olika åtgärder för att minska risken för sprickor i flänsar och hjulbrott.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Hård kritik mot vd-bytet i SJ
Jonas Abrahamsson, vd i det statliga flygplatsbolaget Swedavia, blir ny vd i SJ AB Abrahamsson tillträder 1 mars. Fram till dess lovar avgående vd:n Monica Lingegård att ge järnet. Men vd-bytet har lett till omfattande kritik.
SJ-chefen får sparken
SJ:s vd Monica Lingegård tvingas lämna sitt jobb 28 februari nästa år. Hon har tidigare kritiserats för ett hårdhänt ledarskap och för att anställa chefer utan normal rekryteringsprocess. Men nu vänds hennes ålder mot henne.
Strulig tågsommar med ljusa stunder
Stora inskränkningar i tågtrafiken på grund av planerade banarbeten och stora störningar på grund av kontaktledningsfel, signalfel och evakuering av tåg. Men för det mesta har tågtrafiken fungerat väl i Sommarsverige 2025.
Järnvägen röjs mellan Arvidsjaur och Jörn
I slutet av augusti påbörjar Trafikverket arbetet med att vegetationsröja järnvägen mellan Arvidsjaur och Jörn (bandel 151). Syftet är att möjliggöra utredning om en framtida trafikering av sträckan är genomförbar.