Annons:
Øresundsbron byter räls i tunneln 27 maj–9 juni
3 500 meter räls ska bytas på Øresundsbron. Sedan invigningen för nästan 25 år sedan har 1,6 miljoner person- och godståg – totalt 620 miljoner bruttoton – rullat över Øresundsbron. Nu är det dags att byta 3,5 km räls på ett av de två spåren i Öresundstunneln.
En del av rälsen i Öresundstunneln ska bytas i perioden 27/5-9/6. FOTO: Øresundsbron
“Varje år genomförs flera besiktningar för att upprätthålla en fortsatt säker förbindelse och identifiera underhållsbehov. Vår senaste besiktning visar att delar av rälsen har nått sin livslängd och behöver bytas efter 25 års tågtrafik. Därför tidigarelägger vi nu detta omfattande underhållsarbete”, säger Niclas Malmström, underhållschef på Øresundsbron.
“Vi arbetar dygnet runt för att minska störningarna och genomföra spårbytet så snabbt som möjligt.”
Så påverkas tågtrafiken över Øresundsbron:
- Spårarbete dygnet runt i perioden 30 maj–9 juni. Ett av två spår är öppet för tågtrafik, vilket innebär nedsatt kapacitet i tågtrafiken. Ersättningstrafik under rusningstid.
Spårarbetet pågår dygnet för att minimera störningarna och kunna återgå till normal tågdrift så snabbt som möjligt.
Vad är orsaken till rälsbytet?
Øresundsbron fyller snart 25 år och i takt med att förbindelsen åldras ser vi ett större behov för underhållsinsatser. Rälsbyte är en del av det planerade och normala underhållsarbetet på bron.
Hur kör tågen under denna period?
Øresundsbron beklagar besväret och hänvisar till tågoperatörerna, bland annat skanetrafiken.se, för information tågtider och ersättningstrafik.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Akut spårarbete på Ådalsbanan
Tågtrafiken på Ådalsbanan stoppas mellan klockan 10 och 15 måndag-fredag under de kommande två veckorna. 120 tåg ställs in helt eller bitvis.
Snälltåget utökar trafiken 2026
Utökad nattågstrafik till Berlin, dagtåg till Hamburg, nattåg till Jämtland via Göteborg och 15 nygamla vagnar. Snälltåget utvecklar trafiken under 2026. Men Trondheim är ännu ett frågetecken.
Green Cargo effektiviserar intermodala flöden
Green Cargo lanserar en ny API-integration som digitaliserar och automatiserar informationsflöden mellan järnväg och terminal.
Trafikverket: “Både stad och landsbygd gynnas i nationell plan”
Trafikverket har nu redovisat en samlad effektbedömning av förslaget till nationell plan för transportinfrastrukturen och de preliminära länsplanerna för perioden 2026–2037.
Nässjöakademin godkänd som utbildare i spårsvets
Från om med nu uppfyller den som gått spårsvetsutbildning på Nässjöakademin de kunskapsmässiga krav som krävs för att ansöka om svetsarnummer och utbildning till Bankontrollant.
Två banor kan anpassas för batteritåg
En sjättedel av det svenska järnvägsnätet är ännu inte elektrifierat. Men att bygga kontaktledning på Inlandsbanan och de flesta andra oelektrifierade banorna blir för dyrt. Men Kinnekullebanan och Fryksdalsbanan kan bli aktuella för pilotprojekt med delelektrifiering med partiell kontaktledning.
Vintersäsongen på smalspårsjärnvägen
Söndag 23 november börjar en intensiv vintersäsong på smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik. Under veckorna fram till jul har Tjustbygdens Järnvägsförening 18 inplanerade trafikdagar på den byggnadsminnesförklarade järnvägen.
Nio av tio tåg i tid i oktober
Under oktober 2025 reste resenärer med över 95 000 persontåg, vilket är rekord i antal framförda tåg någonsin. Sedan 2001 är det också den oktober då flest tåg ankommit sin slutstation i tid – över 83 000, vilket gav en punktlighet på drygt 87 procent, där de som var mer än fem minuter sena räknas som försenade. Över 96 procent av tågen kom fram inom en kvart.
Snälltåget kör dagtåg till Hamburg
Snälltåget inleder 4 maj 2026 trafik med dagtåg mellan Stockholm och Hamburg. Trafiken med nattågen mellan Stockholm och Berlin utökas, tågen kommer att rulla mer än halva året.
Trafikverkets säkerhetstillstånd villkoras
Transportstyrelsen har beviljat Trafikverket förnyat säkerhetstillstånd som infrastrukturförvaltare för det statliga svenska järnvägsnätet.









