Annons:

Publicerad: 2025-06-05

Inga nya tåg till Kinnekullebanan

Västtrafik kommer inte att skaffa nya motorvagnar för trafiken på Kinnekullebanan förrän i slutet av 2030-talet. De 16-22 år gamla dieseltågen måste fungera drygt ett årtionde till. Men nya elektriska regionaltåg sätts i trafik om fyra månader.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Det har under flera år varit stora problem med Itino-tågen på Kinnekullebanan men Västtrafik utreder nu hur tågen kan användas ytterligare drygt tio år. Efter uppehåll i Källby sätter Y31 1418 fart på skarvspåret upp mot Kinnekulle 30 september 2020.

Annons:

”Vi har åtta motorvagnståg för trafiken på Kinnekullebanan och anslutande linjer”, säger Pontus Gunnäs, affärschef Tåg på Västtrafik.

”Det är inte realistiskt att försöka upphandla endast åtta nya tågsätt.”

Itino-motorvagnarna som Västtrafik använder på Kinnekullebanan mellan Håkantorp och Gårdsjö och vidare till Göteborg i sydväst och Laxå i nordost levererades 2003-2009.

Driftsäkerheten har varit undermålig och i vissa perioder har en stor del av tågen på Kinnekullebanan ställts in.

Men efter omfattande underhållsinsatser och revisoner av motorvagnarna har tillgängligheten förbättrats.

Västrafiks styrelse tar under juni ställning till ett förslag att genomföra en förstudie om framtiden för motorvagnstågen på Kinnekullebanan.

”Vi kommer att utreda hur vi ska kunna använda Itino-tågen med god tillgänglighet under 2030-talet”, säger Pontus Gunnäs.

Upphandling om tio år

”Om tio år kanske vi kan upphandla nästa generation motorvagnståg för Kinnekullebanan. Då bör det finnas effektiva batteritåg på marknaden.”

De regionala kollektivtrafikmyndigheterna i Småland anskaffar för närvarande bimodala motorvagnståg från CAF för trafiken på de oelektrifierade banorna i Småland och angränsade regioner i samarbete med fordonsbolaget Transitio.

”Sen är det väl bara Värmland och Västra Götaland som har kvar Itino-tåg”, säger Pontus Gunnäs.

Om Västtrafik kan få de åtta Itino-tågen att rulla drygt tio år till kan en upphandling av nya tåg för Kinnekullebanan samordnas med upphandling av nya tågsätt för lokal- och regionaltrafiken på de elektrifierade banorna i regionen.

”Under slutet av 2030-talet börjar nog flera av dagens elektriska motorvagnståg, som X61:orna att falla för åldersstrecket”, säger Pontus Gunnäs.

X80 sätts i trafik i höst

Om det dröjer med nya tåg på Kinnekullebanan kan resenärerna på de elektrifierade banorna i Västra Götaland snart få resa med de nya X80-tågen från Alstom.

Itino krånglar i öst och väst

Dålig tillförlitlighet och brist på reservdelar leder till många inställa turer med Itino-tåg även för Västtrafik och Krösatågen. Men det kan finnas ett ljus i slutet av tunneln.

I februari 2023 provkördes X80 002 i hög fart vid Sangis på den nybyggda delen av Haparandabanan mellan Kalix och Haparanda.

X80 försenas ytterligare

Leveranserna av de nya regionaltågen till Västtrafik försenas ytterligare ett halvår. De intensiva vintertesterna i snö och kyla i Norrland visar att klimatanläggningen behöver förstärkas.

Fem prototyptåg har provkörts under flera år i Sverige med inte helt nöjaktiga resultat.

”Nej, det har funnits en del utmaningar”, säger Pontus Gunnäs.

”Ljudnivån var för hög, Kabeldragningen var väl inte optimal och dräneringen knappast perfekt.”

Prototyptågen genomgår för närvarande ombyggnad hos Alstom i Tyskland.

Men det första seriebyggda tågsättet slutmonteras för närvarande och kommer att dras till Sverige i juli. Därefter dras ytterligare fyra tågsätt till Göteborg i augusti.

Personalutbildning före trafikstart

”Därefter kommer fordonen att provköras i Västsverige under sensommaren varefter lokförare, ombordare och verkstadspersonal utbildas på de nya tågen”, säger Pontus Gunnäs.

”Vi planerar att köra ett invigningståg i oktober oh hoppas kunna sätta de första tågsätten i trafik i slutet av oktober på sträckan Göteborg-Trollhättan-Vänersborg.”

Från tidtabellskiftet i mitten av december ska de första fem seriebyggda tågen vara i trafik.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Godstågen prioriteras när Botniabanan öppnas

Klockan 15 i eftermiddag börjar tågen åter att rulla på Botniabanan mellan Härnösand och Örnsköldsvik efter åtta dygn med tågstopp. Godstågen får högsta prioritet. Norrtåg och SJ tvingas vänta en vecka innan de kan köra alla sina tåg.

Nyhet

Tågen kan rulla på måndag

Tågtrafiken på Botniabanan kan troligen återupptas klockan 15 måndag 15 september. Den prognosen gav Trafikverket på torsdagseftermiddagen. Det är fortfarande oklart när Stambanan genom Övre Norrland och norra delen av Ådalsbanan kan öppnas.

Nyhet

Många trummor ur funktion

Den pågående klimatförändringen ger ökade regnmängder och fler skyfall. Efter årtionden av eftersatt underhåll av de svenska järnvägarna är många trummor igensatta eller raserade.