Annons:
Inga nya tåg till Kinnekullebanan
Västtrafik kommer inte att skaffa nya motorvagnar för trafiken på Kinnekullebanan förrän i slitet av 2030-talet. De 16-22 år gamla dieseltågen måste fungera drygt ett årtionde till. Men nya elektriska regionaltåg sätts i trafik om fyra månader.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Det har under flera år varit stora problem med Itino-tågen på Kinnekullebanan men Västtrafik utreder nu hur tågen kan användas ytterligare drygt tio år. Efter uppehåll i Källby sätter Y31 1418 fart på skarvspåret upp mot Kinnekulle 30 september 2020.
Annons:
”Vi har åtta motorvagnståg för trafiken på Kinnekullebanan och anslutande linjer”, säger Pontus Gunnäs, affärschef Tåg på Västtrafik.
”Det är inte realistiskt att försöka upphandla endast åtta nya tågsätt.”
Itino-motorvagnarna som Västtrafik använder på Kinnekullebanan mellan Håkantorp och Gårdsjö och vidare till Göteborg i sydväst och Laxå i nordost levererades 2003-2009.
Driftsäkerheten har varit undermålig och i vissa perioder har en stor del av tågen på Kinnekullebanan ställts in.
Men efter omfattande underhållsinsatser och revisoner av motorvagnarna har tillgängligheten förbättrats.
Västrafiks styrelse tar under juni ställning till ett förslag att genomföra en förstudie om framtiden för motorvagnstågen på Kinnekullebanan.
”Vi kommer att utreda hur vi ska kunna använda Itino-tågen med god tillgänglighet under 2030-talet”, säger Pontus Gunnäs.
Upphandling om tio år
”Om tio år kanske vi kan upphandla nästa generation motorvagnståg för Kinnekullebanan. Då bör det finnas effektiva batteritåg på marknaden.”
De regionala kollektivtrafikmyndigheterna i Småland anskaffar för närvarande bimodala motorvagnståg från CAF för trafiken på de oelektrifierade banorna i Småland och angränsade regioner i samarbete med fordonsbolaget Transitio.
”Sen är det väl bara Värmland och Västra Götaland som har kvar Itino-tåg”, säger Pontus Gunnäs.
Om Västtrafik kan få de åtta Itino-tågen att rulla drygt tio år till kan en upphandling av nya tåg för Kinnekullebanan samordnas med upphandling av nya tågsätt för lokal- och regionaltrafiken på de elektrifierade banorna i regionen.
”Under slutet av 2030-talet börjar nog flera av dagens elektriska motorvagnståg, som X61:orna att falla för åldersstrecket”, säger Pontus Gunnäs.
X80 sätts i trafik i höst
Om det dröjer med nya tåg på Kinnekullebanan kan resenärerna på de elektrifierade banorna i Västra Götaland snart få resa med de nya X80-tågen från Alstom.

Itino krånglar i öst och väst
Dålig tillförlitlighet och brist på reservdelar leder till många inställa turer med Itino-tåg även för Västtrafik och Krösatågen. Men det kan finnas ett ljus i slutet av tunneln.

I februari 2023 provkördes X80 002 i hög fart vid Sangis på den nybyggda delen av Haparandabanan mellan Kalix och Haparanda.

X80 försenas ytterligare
Leveranserna av de nya regionaltågen till Västtrafik försenas ytterligare ett halvår. De intensiva vintertesterna i snö och kyla i Norrland visar att klimatanläggningen behöver förstärkas.
Fem prototyptåg har provkörts under flera år i Sverige med inte helt nöjaktiga resultat.
”Nej, det har funnits en del utmaningar”, säger Pontus Gunnäs.
”Ljudnivån var för hög, Kabeldragningen var väl inte optimal och dräneringen knappast perfekt.”
Prototyptågen genomgår för närvarande ombyggnad hos Alstom i Tyskland.
Men det första seriebyggda tågsättet slutmonteras för närvarande och kommer att dras till Sverige i juli. Därefter dras ytterligare fyra tågsätt till Göteborg i augusti.
Personalutbildning före trafikstart
”Därefter kommer fordonen att provköras i Västsverige under sensommaren varefter lokförare, ombordare och verkstadspersonal utbildas på de nya tågen”, säger Pontus Gunnäs.
”Vi planerar att köra ett invigningståg i oktober oh hoppas kunna sätta de första tågsätten i trafik i slutet av oktober på sträckan Göteborg-Trollhättan-Vänersborg.”
Från tidtabellskiftet i mitten av december ska de första fem seriebyggda tågen vara i trafik.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Stockholm C omvandlas från grunden
Byggstart om sex-sju år, klart om 20 år och kostnad närmare 40 miljarder kronor. Jernhusens största stadsutvecklingsprojekt tar tid att genomföra och kostar mycket pengar. Men år 2045 ska Stockholm C vara en helt annan station än i dag.
Nya lok men gammal bistro
Från 23 juni kommer SJ:s nattåg mellan Stockholm och Berlin att dras av Vectron-lok mellan Stockholm och Padborg vid dansk-tyska gränsen. Men premiären för de tyska restaurangvagnarna är uppskjuten på obestämd tid.
Upphandlingen av trafiken med Pågatågen stoppas
Skånetrafiken avbryter upphandlingen av trafiken med och underhållet av Pågatågen sedan Transdev överklagat tilldelningsbeslutet till Förvaltningsrätten. En ny upphandling ska genomföras i höst.
WSP vinner omfattande järnvägsuppdrag
Trafikverket ger WSP i uppdrag att projektera den omfattande ombyggnaden av Sävenäs rangerbangård i Göteborg och stärka Sveriges godstransportkapacitet på räls. Arbetet startar omgående och beräknas stå klart 2029.