Annons:

Publicerad: 2025-08-12

Ingen klarade kraven på nya nattåg

Trafikverket avbröt i somras upphandlingen av nya lok och vagnar för den upphandlade nattågstrafiken mellan Stockholm och Norrland. Ingen av anbudsgivarna klarade de krav Trafikverket ställde.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

SJ körde den upphandlade nattågstrafiken till och från övre Norrland med Trafikverkets lok och vagnar mellan juni 2008 och december 2020 och kör åter tågen sedan december 2024. Natten till 4 juni 2020 står tåg 71 och tåg 91 på Sundsvall C redo att avgå mot Göteborg respektive Stockholm.

”Det var tråkigt men vi håller fast vid våra höga kvalitetskrav och kommer att genomföra en ny upphandling”, säger Rickard Granlund, resultatenhetschef för Fordonsresurser på Trafikverket.

Anbudstiden förlängdes två gånger

Anbuden på tio lok och 91 sov- och liggvagnar skulle vara Trafikverket tillhanda 12 maj i år sedan anbudstiden förlängts två gånger.

Men Trafikverket konstaterade ganska snabbt att inget av de inlämnade anbuden uppfyllde de krav trafikverket ställt och redan 23 juni beslöt Trafikverket att avbrytas upphandlingen.

”Vi gör ett omtag och genomför en nya upphandling under hösten”, säger Rickard Granlund.

”Vårt mål är fortfarande att serieleveranserna av nya lok och vagnar ska ha kommit igång år 2030.”

”Det blir tufft men vi bedömer att det kan gå.”

Oklart vilka krav som inte uppfylldes

Rickard Grandung vill inte avslöja vilka krav som anbudsgivarna inte ansågs uppfylla med hänvisning till upphandlingssekretessen.

Förlängd anbudstid för nya nattåg

Trafikverket förlänger anbudstiden för nya nattåg med fem månader till 28 februari 2025. Flera leverantörer vill ha mer tid för att lämna in anbud. Men leveranserna ska inte påverkas.

Annons:

”Vi kommer att använda betydande delar av samma förfrågningsunderlag när vi påbörjar en ny upphandling i höst”, säger han.

Avtal kan undertecknas om ett år

Om anbudsförfrågan går ut under hösten och anbuden ska vara Trafikverket tillhanda i vår kan ett avtal med leverantör skrivas under hösten nästa år.

Om leveranserna av nya vagnar inte inleds förrän 2030 kan de vagnar som nu används i nattågen mellan Stockholm och Övre Norrland behöva åtgärdas.

Vagnarna är 30–40 år gamla men fräschades upp för ungefär 15 år sedan.

”Många vagnar i bra skick”

”Vår bedömning är att de flesta vagnarna kan användas ytterligare fem år”, säger Rickard Granlund.

”Många vagnar är i bra skick men det finns vagnar som är i sämre skick.”

”Parallellt med upphandlingen av nya lok och vagnar tittar vi på behovet av kortfristiga insatser för att hålla vagnarna i trafik till 2030 och kanske ytterligare något år.”

SJ kör sedan i december den upphandlade nattågstrafiken mellan Stockholm och Luleå respektive Narvik med ett nödavtal sedan Vy Tåg och Trafikverket inte kommit överens om förlängning av tidigare avtal.

Inför SJ:s övertagandet av trafiken från Vy Tåg i december noterades 15 000 besiktningsanmärkningar på de 75 vagnarna och de tolv loken.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste artiklarna:

Nyhet

Väte Rail tar över kombiterminal

Väte Rail tog på onsdagen över driften av kombiterminalen i Sundsvall efter Sandahls Logistik. Väte Rail kommer under den närmaste tiden att öka antalet tåg till och från Sundsvall.

Nyhet

Fördyringar stoppar dubbelspår

Utbyggnaden av Ostkustbanan till dubbelspår Gävle-Kringlan och Kubikenborg–Dingersjö och ny dragning av Västkustbanan mellan Maria och Helsingborg C skjuts upp på obestämd tid. Trafikverket lämnade på tisdagen förslaget till Nationell plan för åren 2026-2037 till regeringen.

Nyhet

Snart klart med tåg till Trondheim

Senast i december nästa år hoppas SJ få köra tåg mellan Stockholm och Trondheim. Nattågen och ett Intercity-tåg mellan Stockholm och Duved förlängs troligen när elektrifieringen av järnvägen mellan Storlien och Trondheim och en överenskommelse med Jernbanedirektoratet är klara.

Nyhet

Lokförare varnas tidigare

Nya regler för utformningen av järnvägarnas signalsystem kommer att ge lokförarna tidigare förvarning om hastighetsnedsättningar och restriktiva signaler.