Annons:
UIC prisar Varbergs nya stationshus
Den nya stationen som invigdes i somras och har utsetts till vinnare av det internationella priset UIC Railway Station Awards i kategorin Station & Urban Design, i konkurrens med bland annat Guangzhou South Railway Station i Kina och Takanawa Gateway Station i Japan.
FOTO: Åke E:son Lindman
Det nya stationshuset har ritats av Okidoki på uppdrag på Varbergs kommun, Trafikverket, Hallandstrafiken och Jernhusen.
I juryns motivering ” hedras stationen för sin innovativa design, som utgör ett starkt föredöme för utvecklingen av framtidens stationer. Varbergs station är mer än en transportnod – den är en klimatsmart katalysator för stadsomvandling. Nästan helt byggd i trä, utformad för multimodalt resande och inspirerad av havet, återknyter den staden till kusten samtidigt som den sätter en ny standard för hållbar stationsutveckling.”
Det är ovanligt med en ny järnvägsstation vid havet och Okidokis huvudsakliga ambition var att fånga Varbergs DNA. Med lokala material som trä och tre sorters granit blir den en ny symbol för hela Varberg.
”Konstruktionen i korslaminerat trä och det stora utskjutande vegetationstäckta taket signalerar badortens formglädje” säger Rickard Stark på Okidoki.
Sedan i juli 2025 rullar tågen i tunnel under Varberg och havet har på så vis tillgängliggjorts för Varbergsborna. Mellan järnvägsstationen och havet växer den nya stadsdelen Västerport. Byggnadens utformning med trästomme och solcellsanläggning på taket skapar förutsättningar för låga klimatavtryck. Den nya stationsbyggnaden uppfyller kraven för Miljöbyggnad Guld.
Okidoki har även arbetat med integrerad konst i projektet tillsammans med konstnären Juri Markkula.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Akut spårarbete på Ådalsbanan
Tågtrafiken på Ådalsbanan stoppas mellan klockan 10 och 15 måndag-fredag under de kommande två veckorna. 120 tåg ställs in helt eller bitvis.
Green Cargo effektiviserar intermodala flöden
Green Cargo lanserar en ny API-integration som digitaliserar och automatiserar informationsflöden mellan järnväg och terminal.
Trafikverket: “Både stad och landsbygd gynnas i nationell plan”
Trafikverket har nu redovisat en samlad effektbedömning av förslaget till nationell plan för transportinfrastrukturen och de preliminära länsplanerna för perioden 2026–2037.
Nässjöakademin godkänd som utbildare i spårsvets
Från om med nu uppfyller den som gått spårsvetsutbildning på Nässjöakademin de kunskapsmässiga krav som krävs för att ansöka om svetsarnummer och utbildning till Bankontrollant.
Två banor kan anpassas för batteritåg
En sjättedel av det svenska järnvägsnätet är ännu inte elektrifierat. Men att bygga kontaktledning på Inlandsbanan och de flesta andra oelektrifierade banorna blir för dyrt. Men Kinnekullebanan och Fryksdalsbanan kan bli aktuella för pilotprojekt med delelektrifiering med partiell kontaktledning.
Vintersäsongen på smalspårsjärnvägen
Söndag 23 november börjar en intensiv vintersäsong på smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik. Under veckorna fram till jul har Tjustbygdens Järnvägsförening 18 inplanerade trafikdagar på den byggnadsminnesförklarade järnvägen.
Nio av tio tåg i tid i oktober
Under oktober 2025 reste resenärer med över 95 000 persontåg, vilket är rekord i antal framförda tåg någonsin. Sedan 2001 är det också den oktober då flest tåg ankommit sin slutstation i tid – över 83 000, vilket gav en punktlighet på drygt 87 procent, där de som var mer än fem minuter sena räknas som försenade. Över 96 procent av tågen kom fram inom en kvart.
Trafikverkets säkerhetstillstånd villkoras
Transportstyrelsen har beviljat Trafikverket förnyat säkerhetstillstånd som infrastrukturförvaltare för det statliga svenska järnvägsnätet.
Train Alliance investerar i Ånge
Train Alliance köper ett markområde strax norr om Ånge för att anlägga en godsterminal med anslutning till Mittbanan.
Tydal Systems tar över app för järnvägsentreprenörer
Solberga Idéer AB säljer sin andel i appen ”Gränspunktsdetektorn”, hittills marknadsförd som Vilicus Moneo, till Tydal Systems AB.









