Annons:
SJ i vänteläge under 2026
2026 blir ett mellanår, ett år av väntan, för SJ. Först 2027 och 2028 levereras de nya snabbtågen från Alstom och de nya regionaltågen från CAF till SJ. Dessförinnan kan SJ inte utöka trafiken mer än marginellt.
Text: Ulf Nyström Foto: Niklas Sahlbom
En vanlig syn 2025 och en ännu vanligare syn under 2026. X2000-tåget 425 från Stockholm till Göteborg med UB2X 2505 som manövervagn och X2C 2011 som drivenhet som letts om via Borås passerar Härryda 26 oktober 2025.
”Utökad trafik kräver nya fordon och vi är i vänteläge inför leveranserna av de nya tågen”, säger Petter Essén, chef för strategisk planering på SJ.
”Som det ser ut kan vi sätta nya tåg i trafik under 2027 och 2028 men dessförinnan kan vi endast erbjuda mindre förbättringar i vårt utbud.”
Begränsad tillgång på X2000-tåg
Ambitionerna begränsas också av tillgången på X2000-tåg. Fem tågsätt åt gången av 36 är på verkstad för modernisering, Dessutom har de ännu inte ombyggda tågen, som hunnit bli 30-35 år gamla, drabbats av problem med oljeläckage i transformatorerna och utslagna strömriktare.
”Vi har haft flera tågsätt långtidsavställda men nu har vi lyckats rätta till problemen med de ännu inte ombyggda X2000-tågen och Stadler har fått bättre ordning på ombyggnaderna av tågen så situationen är betydligt bättre än för bara något år sedan”, säger Petter Essén.
Tio ombyggda X2000-tåg är nu i trafik och SJ räknar med leverans av fyra-fem ombyggda X2000-tåg per år.
Kortare restid mellan Göteborg och Malmö
Vid tidtabellsskiftet i december kortas restiden med SJ:s snabbtåg mellan Göteborg och Malmö med cirka 15 minuter till knappt två timmar och 20 minuter som ett resultat av utbyggnaden till dubbelspår genom och tunneln under Varberg.
Men under våren, från vecka 8 till och med vecka 23, förlängs restiderna igen när ombyggnaden av Halmstad C drar igång.
”Det är svårt att korta restiderna mellan Göteborg och Malmö”, säger Petter Essén
”Västkustbanan är hårt trafikerad av Västtåg, Pågatåg, Öresundståg, våra snabbtåg och godståg.”
”Men vi kan förhoppningsvis köra åtta snabbtåg i varje riktning som vi redan tidigare utlovat men inte klarat av på grund av fordonsbristen.”
Fortsatta omledningar av X2000
På Västra stambanan kör SJ 15 dubbelturer per dygn med X2000 måndag-fredag, något färre under veckosluten.
Bytet av kontaktledningsanläggningen mellan Olskroken och Alingsås kommer att fortsätta under 2026 och kapaciteten kommer att vara begränsad till fyra-fem tåg per timma i varje riktning.
SJ ställer in nattågen till Berlin
SJ ställer in nattågen mellan Stockholm och Berlin sedan regeringen föreslagit att det särskilda anslaget till trafiken ska upphöra. 31 augusti nästa år körs det sista tåget.
Annons:
Under 15 veckoslut från fredag kväll till söndag eftermiddag samt under åtta veckor kommande sommar kommer stambanan mellan Olskroken och Alingsås att vara stängd.
SJ kommer att köra så många snabbtåg som Trafikverket tillåter via Borås. Restiden mellan Stockholm och Göteborg förlängs med cirka en timma. För att klara trafiken ”lånar” SJ in ett av de X2000-tåg som normalt körs mellan Stockholm och Malmö till Västra stambanan.
Många förbindelser Borås-Stockholm
”En fördel med omledningarna via Borås är vi skapar väldigt bra förbindelser mellan Borås och Stockholm”, säger Petter Essén,
”Alla omledda tåg kommer at ha uppehåll för på- och avstigande i Borås.”
Regionaltågen mellan Stockholm och Göteborg via Västerås och Örebro kommer att vända i Alingsås och resenärerna får resa med buss mellan Alingsås och Göteborg.
SJ kommer att återuppta snabbtågstrafiken mellan Stockholm och Köpenhamn under 2026. Trafiken över Öresund har varit inställd sedan juni förra året på grund av fordonsbristen. Frågan är dock när tågen återkommer.
Osäker prognos för snabbtåg till Köpenhamn
”Det beror på godkännandeprocessen i Danmark för de ombyggda X2000-tågen”, säger Petter Essén.
”Vi hoppas kunna återuppta trafiken i juni men blir fordonen inte godkända under våren väntar vi till i höst med trafiken till och från Köpenhamn.”
Hur snabbt trafiken över sundet återupptas beror också på fordonstillgången. Troligen blir det två tågpar per dygn till att börja med och därefter ökar antalet successivt till de flesta snabbtågen mellan Stockholm och Malmö körs till och från Köpenhamn.
Nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland är stort sett oförändrad under 2026 jämfört med 2025. Men ett spårbyte på Malmbanan under sommaren gör att sov- och liggvagnarna i nattågen till och från Kiruna och Narvik körs till och från Luleå under en längre period.
Sittvagn till Lapplandsfjällen
”Resenärerna får byta till sittvagnar i Boden”, säger Petter Essén.
”Vi hinner inte upp till Narvik för att hinna städa och bädda vagnarna under de här veckorna.”
Nattågen och IC-tågen mellan Stockholm och Jämtland rullar som vanligt under 2026 men snabbtåget mellan Stockholm och Östersund, som körs med X55, förlängs till Åre och Duved under vintersportsäsongen.
”Men det skulle bli väldigt tidig avgång från Duved på morgonen för att ha rimlig avgångstid från Östersund så vi vänder direkt i Duved sent på kvällen och kör ner till Östersund kring midnatt”, säger Petter Essén.
”Har man en skiddag i Åre och vill ta sig hem till Östersund efter after-ski kan det ju passa fint.”
Inga fler SJ-tåg till Oslo
Det blir inte några förändringar i trafiken mellan Stockholm och Karlstad-Oslo i den nya tidtabellen.
”Vi skulle gärna köra fler än dagens fem tåg till och från Oslo men med nuvarande fordonssituation kan vi tyvärr inte göra det”, säger Petter Essén.
Nattåget mellan Stockholm och Berlin körs till och 31 augusti sedan regeringen valt att inte förlänga det ekonomiska stödet till Trafikverket för upphandling av trafiken.
På grund av banarbeten på Södra stambanan kommer nattåget att köras mellan Göteborg och Berlin under ett antal veckoslut under våren och sommaren.
För första gången på flera år kommer inte tågtrafiken på Mälarbanan inte att stoppas på grund av banarbeten mellan Stockholm och Kallhäll kommande sommar.
Men det kommer att bli avbrott i tågtrafiken väster om Västerås på grund av spårbyte.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Västtrafik kör fler och färre tåg
Introduktion av de nya regionaltågen X80, ökad trafik mellan Göteborg och Vänersborg via Trollhättan och Öxnered och fler tåg mellan Göteborg och Varberg. Västtrafik storsatsar under 2026 men banarbeten på Västra stambanan och Bohusbanan ställer till problem för resenärerna.
Gemensamt ansvar för järnvägen
När järnvägsbranschen traditionsenligt samlades på Järnvägsdagen 2025 i Stockholm var budskapet från scenen entydigt. Alla vet vad som måste göras och pengarna finns, nu avgörs leveransen framåt av hur bra branschen kan samarbeta.
Två banor kan anpassas för batteritåg
En sjättedel av det svenska järnvägsnätet är ännu inte elektrifierat. Men att bygga kontaktledning på Inlandsbanan och de flesta andra oelektrifierade banorna blir för dyrt. Men Kinnekullebanan och Fryksdalsbanan kan bli aktuella för pilotprojekt med delelektrifiering med partiell kontaktledning.
BLS ger upp godstågstrafiken
BLS Rail avslutar all godstågstrafik i början av nästa år. Företaget kommer att ägna sig åt uthyrning av lok som ägs av dotterbolagen BL Rail och Kronlok.




