Annons:
Snälltåget utökar trafiken 2026
Utökad nattågstrafik till Berlin, dagtåg till Hamburg, nattåg till Jämtland via Göteborg och 15 nygamla vagnar. Snälltåget utvecklar trafiken under 2026. Men Trondheim är ännu ett frågetecken.
Text: Ulf Nyström Foto: Istvàn Zsiga
Snälltåget har köpt elva sittvagnar och fyra restaurangvagnar från Deutsche Bahn. Den första restaurangvagnen av typ ARkimbz är nu ombyggd, ommålad och märkt KROGEN. Den sätts in i nattågen mellan Malmö och Storlien via Göteborg.
Annons:
”Det finns fortfarande en del som är osäkert och vi utvärderar olika alternativ, främst när det gäller trafiken till Berlin”, säger Marco Andersson, kommersiell chef på Snälltåget.
Snälltåget inleder trafiken med dagtåg mellan Stockholm och Hamburg 4 maj.
Tågen kommer att gå året runt med fem-sex sittvagnar och restaurangvagn. Avgång från Stockholm C klockan 10:43 och ankomst Hamburg Hbf 21:57 respektive avgång från Hamburg 09:51 och ankomst Stockholm 21:17.
Under vintersportsäsongen kör Snälltåget som vanligt skidtåg till Österrike och under sju månader, från och med april till och med oktober, nattåg till och från Berlin. Vissa lördagsnätter och en sommarvecka är tågen inställda på grund av banarbeten.
När SJ ställer in nattågstrafiken mellan Stockholm och Berlin under hösten ökar Snälltåget antalet avgångar.
Fler avgångar med Berlin-tåget
”Vi utvärderar hur många avgångar med nattåget till Berlin vi kommer att köra under november och december men det kommer bli mer fler än under 2025”, säger Marco Andersson, kommersiell chef på Snälltåget.
Snälltåget kör dagtåg till Hamburg
Snälltåget inleder 4 maj 2026 trafik med dagtåg mellan Stockholm och Hamburg. Trafiken med nattågen mellan Stockholm och Berlin utökas, tågen kommer att rulla mer än halva året.
De ombyggda och ommålade restaurangvagnarna har behållit det mesta av sin okonventionella inredning.
Snälltåget trafik mellan Malmö och Storlien utökas med ungefär 25 procent under 2026 jämfört med 2025. Tågen körs nästa år under vintern till början av maj samt mellan midsommar och slutet av september.
”Det blir i stort sett en och en halv månad under försommaren och två och en halv månad under hösten som vi inte kör till Jämtland”, säger Marco Andersson. ”Men vi brukar också köra några chartertåg under lågsäsong.”
Fler nattåg till Storlien via Göteborg
Under 2026 kommer Snälltåget att köra 62 nattåg mellan Malmö och Storlien via Göteborg, 31 tåg i varje riktning.
”Vi hade ganska bra beläggning i tågen när vi började köra via Göteborg och jag tror att fler successivt kommer att upptäcka att vi kör direkt från Göteborg till Åre”, säger Marco Andersson.
Men det blir ingen trafik via Göteborg under högsommaren. Trafikverket byter kontaktledningsanläggningen mellan Olskroken och Alingsås 2025-2027 och bygger om driftplatsen Lerum. Kommande sommar är all tågtrafik mellan Göteborg och Alingsås stoppad under åtta veckor.
Fullt på Vänerbanan i sommar
”Vi hade planerat att köra tågen via Trollhättan-Kil-Ludvika men det blir oerhört trångt på Vänerbanan med alla omledda godståg och fjärrtåg så vi fick ge upp de planerna” säger Marco Andersson.
Ombyggnaden och ommålningen av de elva sittvagnarna av typen Bpmmz pågår som bäst. De första vagnarna sätts in i dagtågen mellan Malmö och Stockholm dagarna före jul.
Ytterligare 15 tyska vagnar till Snälltåget
Snälltåget har köpt elva sittvagnar och fyra restaurangvagnar från Deutsche Bahn (DB). Sittvagnarna ska bland annat användas i tågen mellan Malmö och Oslo. Restaurangvagnarna ersätter Krogen.
”2027 kommer det at se helt annorlunda ut och så hoppas vi kunna köra fler tåg via Göteborg till Jämtlandsfjällen.”
Snälltåget har ännu inte beslutat om tågen till Jämtland ska förlängas till Trondheim.
Fortfarande frågetecken för Trondheim
”Vi kan kanske klara det om vi tidigarelägger tågen på sträckan Östersund-Storlien men det är inte helt enkelt att få tag på förare som kan köra mellan Storlien och Trondheim”, säger Marco Andersson.
Snälltåget kommer successivt att sätta in de sittvagnar som inköpts från DB i Tyskland i dagtågen mellan Stockholm och Malmö.
”Premiärturen med de nya vagnarna blir under december, i jultrafiken”, säger Marco Andersson.
De ”nya” restaurangvagnarna kommer till att börja med att sättas in nattågen mellan Malmö och Jämtland via Göteborg.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste nyheterna:
SJ i vänteläge under 2026
2026 blir ett mellanår, ett år av väntan, för SJ. Först 2027 och 2028 levereras de nya snabbtågen från Alstom och de nya regionaltågen från CAF till SJ. Dessförinnan kan SJ inte utöka trafiken mer än marginellt.
Västtrafik kör fler och färre tåg
Introduktion av de nya regionaltågen X80, ökad trafik mellan Göteborg och Vänersborg via Trollhättan och Öxnered och fler tåg mellan Göteborg och Varberg. Västtrafik storsatsar under 2026 men banarbeten på Västra stambanan och Bohusbanan ställer till problem för resenärerna.
Gemensamt ansvar för järnvägen
När järnvägsbranschen traditionsenligt samlades på Järnvägsdagen 2025 i Stockholm var budskapet från scenen entydigt. Alla vet vad som måste göras och pengarna finns, nu avgörs leveransen framåt av hur bra branschen kan samarbeta.
Två banor kan anpassas för batteritåg
En sjättedel av det svenska järnvägsnätet är ännu inte elektrifierat. Men att bygga kontaktledning på Inlandsbanan och de flesta andra oelektrifierade banorna blir för dyrt. Men Kinnekullebanan och Fryksdalsbanan kan bli aktuella för pilotprojekt med delelektrifiering med partiell kontaktledning.





