Annons:

Publicerad: 2025-12-16

Spårvägen till Lindholmen invigd

Med julsånger framförda av Brunnsbo musikklasser, tal av regionstyrelsens ordförande och kommunfullmäktige ordförande och överlämning av en förgylld räl invigdes 12 december den 2,8 kilometer långa spårvägen mellan Lindholmen och Frihamnen i Göteborg.

Text: Ulf Nyström  Foto: Kasper Dudzik

Ett spårvagnståg på linje 10 mot Lindholmen med M29 831 från 1971 som första vagn ska just svänga vänster från Hisingsbron mot Lindholmen 15 december 2025.

Annons:

Efter sång, tal och trumpetfanfarer körde spårvagnsföraren Eric Lindblad Göteborgs nyaste spårvagn, M34 617, på den nyaste spårvägen från Lindholmen till Frihamnen och sen över Hisingsbron till Drottningtorget på nio minuter blankt inklusive uppehåll på de nya hållplatserna Pumpgatan och Jubileumsparken.

”En jättefin spårvagn på en jättefin bana, det kan ju inte bli bättre” sade han.

”De nya spårvagnarna., M33 och M34, har väldigt bra förarmiljö, det är kvalitet rakt igenom. Det är en väldig skillnad mot M32:orna.”

”En milstolpe i för kollektivtrafiken”

Dessförinnan hade regionarådet Helén Eliasson (S) förklarat att den 2,8 kilometer långa spårvägen var en milstolpe i utvecklingen av Göteborgs kollektivtrafik.

”Spårvagnstrafiken är ett hållbart, kapacitetsstarkt och tillförlitligt trafikmedel som kommer att förbättra förbindelserna mellan Hisingen och centrala Göteborg”, sade hon.

M31 354 rullar in på Lindholmens hållplats från vändslingan strax väster om hållplatsen. Slingan har två spår för att möjliggöra förbigångar.

Göteborgs borgmästare, det vill säga ordförande i kommunfullmäktige, Aslan Akbas, ansåg att den nya spårvägen inledde en ny era i Göteborg.

”Snabbare resor och färre byten”

”Med spårvagnstrafik till Lindholmen kortar vi restiderna och möjliggör resor med färre byte”, sade han.

Västtrafiks vice vd Roger Vahnberg fick sista ordet

”Vi har väntat länge på det här, Lindholmsallén förbereddes för spårväg när den anlades. Men nu är den äntligen klar, det är fantastiskt”, sade han.

Tidsplan och budget har hållits

Det första spadtaget för den spårvägen togs i juni 2023 och projektet har hållit både tidplan och budgeten på 700 miljoner kronor i 2020 år penningvärde.

Satsningen har finansierats inom ramen för Sverigeförhandlingen; staten står får 50 procent av finansieringen och Göteborgs Stad och Västra Götalandsregionen står för vardera 25 procent.

45 meter långa hållplatser

Hållplatserna är 45 meter långa för att rymma de nya långa spårvagnarna, M34:orna, som nu levereras till Göteborg i ganska rask takt.

Den nya spårvägssträckan mellan Frihamnen och Lindholm följer delvis Hamnbanan på Hisingen. Ett av Svensk Tågkrafts TMX-lok växlar godsvagnar för Väte Rail på Kvillebangården 15 december 2025.

Vändslingan strax väster om ändhållplatsen Lindholmen har två spår i slingan så att försenade vagnar på en linje kan köra om en rättidig spårvagn på andra linjen.

Efter invigningsceremonin körde Eric Lindblad drygt 150 invigningsgäster från Lindholmens hållplats till Drottningtorget.

Under fredagseftermiddagen kördes ett antal turer för allmänheten på samma rutt, på lördagen körde Spårvägssällskapet Ringlinien några av sina gamla vagnar på den nya spårvägen och på söndagen inleddes den reguljära trafiken.

Två linjer på nya sträckan

Sträckan mellan Lindholmen och Frihamnen trafikeras nu av linje 10 och linje 12. Linje 12 är en ny spårvagnslinje som kör mellan Lindholmen och Mölndal via Centralstationen och Korsvägen.

Den nya spårvägen på Norra älvstranden i Göteborg trafikeras av linje 10 och linje 12.
Sveriges nyaste spårväg invigdes 12 december 2025 med barnkör, tal och trumpetfanfarer.

Linje 10 har fått ny linjesträckning mellan Lindholmen och Guldheden via Lika Bommen, Brunnsparken och Valand och kopplar samman Chalmers Johanneberg och Chalmers Lindholmen.

I högtrafik avgår spårvagnarna på linjerna 10 och 12 var åttonde minut, vilket innebär en vagn var fjärde minut mellan Lindholmen och centrala Göteborg.

Eftersom linje 10 inte längre trafikerar Biskopsgården förlängs linje 2 och kör nu mellan Högsbotorp och Biskopsgården.

Samtidigt har busstrafiken på Norra älvstranden reformerats.

Spårvägen förlängs på Norra älvstranden

Den nya spårvägssträckan utgör den första etappen av flera i en omfattande utbyggnad av spårvägsnätet i Göteborg, inte minst på Hisingen. Men det är ingen forcerad utbyggnad. Nästa etapp mellan Lindholmen och Eriksberg kommer enligt nuvarande planer inte att vara klar förrän om år 2033, om åtta år.

Eric Lindblad körde Göteborgs nyaste spårvagn, M34 617, på den nyaste spårvägen från Lindholmen mot Drottningtorget i centrala Göteborg på nio minuter blankt vid premiärturen 12 december 2025.
Biljett till premiärturen på den nya spårvägen 12 december.

Dessförinnan kan kanske den korta sträckan mellan Hjalmar Brantingsplatsen och Brunnsbo med angöring vid den blivande järnvägsstationen Brunnsbo på Bohusbanan förverkligas. Spårvägstrafiken planeras att koma igång 2029.

Spårvägstunnel under älven 2039

Den mer ambitiösa utbyggnadsetappen mellan Lindholmen och Linnéplatsen via Stigbergstorget med tunnel under älven har planerad byggstart år 2031 och färdigställande 2039.

Dessutom finns tankar på spårväg i Nya Allén mellan Viktoriagatan och Polhemsplatsen.

”Det är nästan så man vill jobba 15 år till”, säger Lars Backström, vd i Västtrafik sedan 15 år tillbaka.

”Nu är äntligen spårvägen till Lindholmen klar och det händer så otroligt mycket kommande åren med invigningen av första etappen av Västlänken om ett år, resterande del av Västlänken om några år och sedan flera nya spårvägsetapper under 2030-talet.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Två etapper av fem fullbordade

Två etapper klara. Tre återstår. Bytet av kontaktledningsanläggningen på Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås har snart kommit halvvägs. Men i sommar väntar åtta veckors totalavstängning när Lerum förvandlas till fyrspårsstation.

Nyhet

Hårda slag mot regionaltågstrafiken

Trafikverkets hårdhänta neddragningar av det statliga stödet till tågtrafiken får Region Kalmar Län och Tåg i Bergslagen att gå i taken. De sena beskeden drabbar de regionala kollektivtrafikmyndigheterna som nu letar möjliga besparingar.