Annons:
Hyresbråk stänger lokverkstad i Hallsberg
TXG Maintenance lämnar tågverkstaden i Hallsberg sedan fastighetsägaren Train Alliance aviserat kraftigt höjd hyra. Samtidigt planeras en ny verkstad för Siemens-lok i Hallsberg.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Train Alliance verkstad för fordonsunderhåll vid Rala strax norr om Hallsberg.
Annons:
”Den nya hyran skulle bli högre än vår omsättning”, säger Klaus Knudsen, vd och huvudägare i TXG Maintenance. ”Det var ingen marknadsmässig hyra, det var en fullständigt oskälig nivå.”
Verkstaden, eller tågserviceanläggningen, som den kallas av TXG, ligger i Rala strax norr om Hallsberg. Anläggningen invigdes 15 februari 2018.
”Vi har hunnit driva verksamheten i två år och med stora ansträngningar jobbat upp volymerna och nått en viss lönsamhet”, säger Klaus Knudsen.
Enligt årsredovisningen för 2019, första helåret med verksamhet, omsatte TXG Maintenance 11,9 miljoner kronor och nådde ett resultat på 2,6 Mkr.
Under de två första åren betalade TXG Maintenance en förhållandevis låg hyra för 1 850 kvadratmeter stora tågservicehallen med 1 000 meter spår och en tandemsvarv för bearbetning av hjul och bromsskivor.
Kraftig hyreshöjning
Men när de två första åren var gångna ville Train Alliance mångfaldiga hyran till drygt en miljon kronor per månad.
”Det är mer än vad andra företag betalar i hyra för tågverkstäder med garanterade affärer och mycket större verksamhet”, säger Knudsen. ”Vi är ju ännu i en uppbyggnadsfas även om skaffat allt fler kunder och fått allt mer att göra.”
”Avslutningen på vår relation med Train Alliance var ingen trevlig process. Nu känns det bara skönt att vi kommit därifrån”, säger Klaus Knudsen.
Train Alliance, som har sitt huvudkontor i Hallsberg, är sedan februari i år noterat på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm. Företag ägs av privata och institutionella ägare i Sverige och utomlands.
Företaget äger en lokverkstad i Eskilstuna, godsvagnsverkstäder i Malmö och Landskrona, en ”kombinationshall” för avisning, klottersanering och fordonstvätt i Hallsberg samt tågservicehallen i Hallsberg.
”Vi hade ett tvåårigt avtal med TGX Maintenance och det avslutades i våras”, säger Joakim Weijmer, vd i Train Alliance. ”Dessutom hade vi ett optionsavtal om fortsatt uthyrning till TXG som företaget valde att inte utlösa.
Den nya hyran skulle bli högre än vår omsättning
Klaus Knudsen, vd och huvudägare i TXG Maintenance.
Train Alliance beklagar
Weijmer beklagar att TXG inte ville fortsätta verksamheten i Rala.
”Det var ett professionellt företag som på ganska kort tid lyckades bygga upp en lönsam verksamhet men coronapandemin innebar ju ett visst avbräck och med den hyreshöjning som ingick i optionsavtalet valde tyvärr TXG att avsluta samarbetet”, säger han.
Enligt Weijmer har 13 tågtrafikbolag och fordonsägare använt hjulsvarven i tågserviceanläggningen under de två åren.
”Många kunder är angelägna om att verksamheten kommer igång igen”, säger Weijmer. ”Vi förhandlar just nu med ett företag och hoppas ha ett avtal klart inom ett par veckor.”
Train Alliance har också tecknat ett marksäkringsavtal med Siemens Mobility om ett markområde på 8 000 kvadratmeter på Rala industriområde i Hallsberg.
”Vi har redan Siemens som hyresgäst i vår nya verkstad i Malmö där de delar kapacitet med NetRail”, säger Joakim Weimer. Anläggningen som nu planeras i Hallsberg är en verkstad med alla funktioner som krävs för underhåll av moderna lok.”
Få lok från Siemens i Sverige
De allra flesta elloken som används i Sverige kommer från Asea, ABB och Bombardier. Men Hector Rail har två dussin lok från Siemens och Transdev Sverige hyr genom dotterbolaget Merresor fem Siemens-tillverkade lok av lokuthýrningsföretaget ELL.
Dessutom underhålls ett antal Siemens-lok som ägs av DB Cargo Scandinavia på verkstaden i Malmö.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Temporärt avtal för Connecting Stockholm
Trafikförvaltningen i Region Stockholm har ingått ett temporärt avtal med Connecting Stockholm AB för att driva huvudstadens tunnelbana från och med den 2 november 2025. Detta på grund av den långdragna juridiska tvisten om det nya tunnelbaneavtalet.
Fortsatt färre tåg i Bergslagen
Vart sjätte regionaltåg i Bergslagen kommer att vara inställt ytterligare tre månader. VR Sverige har ännu inte tillräckligt med personal för att klara planerad trafik.
Lastbilstrailrar kvar på spåren
När logistikjätten DB Schenker avbröt allt samarbete med Sandahls i Småland riskerade 40 000 lastbilstransporter att hamna på E4 varje år. Men Sandahl ger giganten en match och fortsätter köra trailrar på tåg.
Lönsamt satsa på 250 km/h
Det är lönsamt att uppgradera stora delar av Västkustbanan, Vänerbanan, Mälarbanan, Ostkustbanan, Botniabanan och Norrbotniabanan för 250 km/h. Det är extremt lönsamt att uppgradera kortare sträckor på de aktuella banorna.