Annons:
Första tåget från Norvik
Ett historiskt ögonblick för Stockholms Hamnar och för Green Cargo. På tisdagseftermiddagen gick det första lastade tåget från Norvikshamnen strax norr om Nynäshamn. Destinationen var Eskilstuna.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Lastning av tåg 5426 i Norvik pågick under tisdagen. Rd 1118 står klart för att dra tåget till Eskilstuna under eftermiddagen.
Annons:
Det känns fantastiskt att äntligen ha öppnat Stockholm Norvik Hamn och nu kunna säkerställa hållbara godstransporter till och från Mälardalen.
Johan Wallén, marknads- och försäljningschef på Stockholm Hamnar.
Tåget var lastat med 20 sjöcontainrar som ankommit med containerfartyget Fiona på måndagsmorgonen.
”Det var ett historiskt ögonblick när Sveriges nya godshamn, Stockholm Norvik Hamn, tog emot det första containerfartyget 27 maj”, säger Johan Wallén, marknads- och försäljningschef på Stockholm Hamnar.
”Nu kom det fjärde fartyget och för första gången lastades containrar på tåg för vidare transport till olika destinationer i Sverige. Det blev ett nytt historiskt ögonblick.”
Fiona fjärde fartyget till Norvik
SCA Tunadal blev det första fartyget att lägga till i Norvik. Fiona som kom från Antwerpen och Bremerhaven arbetar sig nu upp för Ostkusten, hon anlöpte för några dagar sedan Norrköping och går på tisdagen vidare mot Gävle.
”Det känns fantastiskt att äntligen ha öppnat Stockholm Norvik Hamn och nu kunna säkerställa hållbara godstransporter till och från Mälardalen”, säger Johan Wallén.
Containerterminalen drivs av Hutchison Ports, en av världens största containeroperatörer med 52 hamnar i 27 länder.
Arbetet med roro-terminalen pågår och planen är att den ska öppna i höst.
De 20 containrarna som lossades från Fiona och lastades på Green Cargos containervagnar rullar under tisdagseftermiddagen till Eskilstuna där Green Cargo har sin hub för kombitransporter i Mälardalen.
”Containertransporterna till och från Norvik ingår till att börja med i vårt transportnätverk”, säger Robert Vintander på Green Cargo. ”Vi kör från och till Eskilstuna till många destinationer i Mälardalen och till Göteborg och via Hallsberg når vi alla våra godskunder i hela landet”
Den nya containerhamnen Norvik strax norr om Nynäshamn omfattar 32 hektar och drivs av Hutchison Ports. Hamnen förbinds med Nynäsbanan med ett fyra kilometer långt industrispår.
Men ny trafik till Norvik och med större fartyg för den existerande trafiken hoppas vi på kraftigt ökade flöden.
Johan Wallén, marknads- och försäljningschef på Stockholm Hamnar.
Första tåget till Eskilstuna
Det första tåget till Norvik med en container och tjoget tomvagnar anlände redan på måndagskvällen till Norvik på grund av ett banarbete under natten och tåget med lastade vagnar planerades avgå från Norvik 16:12 på tisdagen. Tågnummer är 5426.
Green Cargo planerar att till att börja med köra två tåg i veckan mellan Norvik och Eskilstuna, preliminärt på tisdagar och torsdagar. När antalet containrar ökar kommer trafiken att utökas.
Stockholms Hamnar har sökt tåglägen från Norvik till bland annat Borlänge, Insjön, Västerås, Eskilstuna och Hallsberg för att så småningom kunna köra containrar till och från många orter i Östra Svealand.
”Men ny trafik till Norvik och med större fartyg för den existerande trafiken hoppas vi på kraftigt ökade flöden”, säger Johan Wallén på Stockholms Hamnar.
Vilken eller vilka tågtrafikföretag som i så fall får köra dessa tåg är ännu inte klart; Stockholms Hamnar diskuterar med ett antal operatörer.
Det sista containerfartyget anlöpte Frihamnen i Stockholm förra veckan. Green Cargo körde den sista tiden två-tre godståg med containrar i veckan från Frihamnen till Eskilstuna.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Återhämtningen har börjat
De svenska kollektivtrafikmyndigheterna tappar drygt 20 miljarder kronor på tre år på grund av minskat resande under coronapandemin. Men det är lite mindre än befarat och nu ökar resandet.
Lånad sovvagn i nytt nattåg
Nattågstrafiken mellan Stockholm och Hamburg kommer igång som planerat 1 september trots problem med leveransen av sovvagnar. RDC lånar tills vidare ut en annan typ av sovvagnar till SJ.
Nu körs sovvagn till Berlin
I kväll rullar de första sovvagnarnas till Berlin på tolv år. SJ:s nattåg mellan Stockholm och Hamburg förlängs till och från Berlin under sommarhalvåret.
SJ:s dubbeldäckare moderniseras
Finska VR Fleetcare kommer att modernisera SJ:s dubbeldäckare X40. Det första tågsättet tas in på verkstaden i Uleåborg om drygt ett halvår och våren 2028 ska det 27:e och sista åter rulla på svenska spår.