Annons:
Begagnat lyft för Inlandsbanan
Om ett halvår kan de två första av fem nya motorvagnar sättas i trafik på Inlandsbanan. Lint 41 ersätter de 41 år gamla motorvagnarna Fiat levererade till SJ 1979-1980. Men de nya tågen är inte nya, de är snart 20 år gamla men blir grundligt moderniserade.
Text: Ulf Nyström Foto: Christer Hammare
Ett av de fem motorvagnstågen som Inlandståg köpt målades om Inlandsbanans färger och visades förra sommaren för allmänheten på sträckan Östersund-Mora. Här har tåget kommit till Fågelsjö söder om Sveg 25 juni.
Annons:
Transportstyrelsen gav 29 maj permanent godkännande för de nya motorvagnarna som ska trafikera Inlandsbanan.
”Vi är väldigt nöjda och glada att testerna gått så bra och godkännandet kom så snabbt”, säger Maria Cederberg, chef för Inlandståg, dotterbolag till kommunägda Inlandsbanan AB.
Processen för godkännande har bland annat omfattat vintertester samt ATC-tester.
”Tågen kommer att bli ett stort lyft för oss och för resenärerna på Inlandsbanan från kommande vinter och från nästa sommar.”
Nya motorer i gamla vagnar
Sedan början av 1980-talet har många av de 100 motorvagnar som Fiat byggde för SJ 1979-1980 rullat på Inlandsbanan. Motorvagnarna har moderniserat och många har under åren fått nya motorer från Volvo.
”De har varit riktiga trotjänare”, säger Cederberg. ”Men det är avgörande för oss att kunna möta efterfrågan på hållbara järnvägsresor med moderna och tillgänglighetsanpassade fordon.”
De fem motorvagnarna som Inlandståg köpt tillverkades av Alstom 2001-2002 och är av typen Lint 41, de är 41,8 meter långa. De tvådelade Lint41-tågen har två konventionella boggier och en Jacobs-boggi, som är gemensam för båda vagnarna.
Alstom har också tillverkat kortare och längre modeller med en eller tre vagnar i Lint-serien.
Förkortningen Lint står för “Leichter Innovativer Nahverkehrstriebwagen” vilket kan översättas med Lätt Innovativ Närtrafikmotorvagn.
Tågen får betydligt högre komfort med nya stolar, toalett, kiosk samt tilläggsisolering och dubbla fönster för att klara den norrländska midvinterkylan.
Maria Cederberg, chef för Inlandståg, dotterbolag till kommunägda Inlandsbanan AB
Lint användas i flera länder
Tågtypen används i Holland. Tyskland och Danmark.
Fordonen kommer i Sverige att få beteckningen Y41.
Motorvagnarna befinner sig nu i Polen för omfattande ombyggnad av interiören.
”Tågen får betydligt högre komfort med nya stolar, toalett, kiosk samt tilläggsisolering och dubbla fönster för att klara den norrländska midvinterkylan”, säger Maria Cederberg.
Dessutom görs en teknisk översyn av motorerna och byte till nya hjul.
De tvådelade motorvagnarna har 120-130 sittplatser när det går i regionaltrafik i olika europeiska länder.
Betydligt färre sittplatser
Efter ombyggnaden för den långväga trafiken på Inlandsbanan blir det endast 80 sittplatser plus tio extraplatser på fällstolar.
”I kombination med de stora panoramafönstren kommer det att borga för bekväma och spektakulära resor på Inlandsbanan i framtiden”, säger Maria Cederberg.
Y1-motorvagnarna, 24 meter långa, har hos Inlandståg 60 sittplatser.
Lint41 har dubbla dieselmotorer på sammanlagt 630 kW och får köras i 120 km/h. Men Inlandsbanan av i dag tillåter inte mer än 100 km/h och på flera sträckor ännu lägre maxhastighet.
En av motorvagnarna, ommålad i Inlandstågs röda färgsättning, pressvisades i Sverige förra sommaren. Under vintern 2020 användes den i flera reguljära turer på sträckan Mora-Östersund innan den kolliderade med en bil i Buresjön och skadades så illa att testkörningarna fick avbrytas.
Den skadade motorvagnen dras till Polen av en av de andra motorvagnarna och repareras på samma verkstad som sköter upprustningen av tågen.
Oklart när tågen återkommer
Det är fortfarande oklart när de första ombyggda motorvagnarna kan sättas i trafik på Inlandsbanan.
”Vi hoppas att de två första motorvagnarna kommer i höst eller under förvintern”, säger Maria Cederberg. ”Sen bör vi ha övriga här våren 2021 i god tid till sommartrafiken nästa år.”
En motorvagn, den som skadades i Buresjön och nu skall repareras, kommer att behålla sitt enklare utförande och företrädelsevis användas i pendeltrafik mellan Mora och Orsa.
Det polska företaget som bygger om Lint-motorvagnarna har under våren rustat upp fyra av Inlandstågs Y1:or. De har bland annat fått renoverade axelväxlar och boggirevisioner.
Inlandståg hyr dessutom in en av de Y1:or som tidigare rullade för Västtrafik på Kinnekullebanan.
Sommartrafiken på Inlandsbanan inleds 6 juli, tre veckor senare än normalt, och pågår till 23 augusti.
”Vi har fått ta emot många bokningar de senaste dagarna och hoppas på en bra tågsommar på Inlandsbanan”, säger Maria Cederberg.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Vild strejk skapar kaos i SL-trafiken
Två tredjedelar av alla pendeltåg i Stockholmsområdet ställdes in i går, måndag, sedan en stor del av lokförarna gått ut i en vild strejk. Redan i mars var nästan hälften av tågen inställda när många lokförare sjukskrev sig.
22 år från tanke till verklighet
Det tog 22 år från den första utredningen startade till tåget sattes i trafik. Utmaningarna var gigantiska, bakslagen många. Men 4 september 1990 sattes X2000 i trafik mellan Stockholm och Göteborg.
Tågstopp i Almedal
Sedan klockan 05 på måndagsmorgonen kan tågen inte passera Almedal mellan Göteborg och Mölndal. I nio veckor blir det ersättningstrafik med buss eller spårvagn. SJ ställer in all tågtrafik på Västkustbanan.
Vätgas framtiden på Inlandsbanan
Kanske var det framtiden som var synlig mellan Östersund och Lit på Inlandsbanan i veckan. Alstom visade upp iLint som i serieutförande ska klara 1 000 kilometer på en tankning. Men klimatneutrala resor är inte billiga.