Annons:
EQT säljer Hector Rail
Det svenska investmentbolaget EQT säljer Hector Rail, Sveriges största privatägda godstågsbolag, till Ancala, ett betydligt mindre brittiskt investmentbolag.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
I kvällsmörkret den 11 september 2019 anländer Hector 243 120 till Piteå med SCA-vagnar.
Annons:
”EQT har varit en mycket bra ägare och jag förväntar att Ancala kommer att bli en bra ägare”, säger Claes Scheibe, vd i Hector Rail.
”För EQT har Hector Rail varit en liten plutt. För Ancala kommer vi att bli ett av tre bolaget i en ny fond som främst satsar på medelstora bolag i Europa.”
EQT är ett svenskt globalt inriktat investmentbolag, grundat 1994, som i dagsläget förvaltar tillgångar på cirka 450 miljarder kronor i 19 fonder.
Ancala har en fond med om motsvarande cirka 12 miljarder kronor som förvaltar brittiska företag, bland andra John Lennon Airport i Liverpool, och en ny fond för europeiska bolag som omfattar cirka 11 miljarder kronor..
”Både EQT och Ancala har mycket kapital och det är viktigt med bra finansiering”, säger Claes Scheibe.
”För ett statligt bolag är resultat- och balansräkningarna av mindre betydelse men för privata bolag som vårt är resultat och den finansiella plattformen av avgörande betydelse”, säger han utan att nämna statliga Green Cargo vid namn.
Ledningen och medarbetarna på Hector Rail har gjort ett fantastiskt jobb. Hector Rail är väl positionerat för fortsatt tillväxt under Ancalas ägarskap.
Masoud Homayoun, partner och investeringsrådgivare på EQT Infastructure.
Hector största privat godsbolaget
Hector Rail är det största privatägda tågtrafikföretaget i Skandinavien och en av få tågoperatörer som kör godståg mellan Skandinavien och Tyskland.
Hector Rail hade 2018 en omsättning på 1 024 miljoner kronor och redovisade en förlust på 237 miljoner kronor.
Bokslutet för 2019 är ännu inte officiellt.
Företaget grundades 2004 av Mats Nyblom och Ola Kjörrefjord med norska Höegh Capital Partners som huvudägare.
Nyblom hade varit utvecklingschef på SJ Gods, det var han som tog fram varumärket Green Cargo som blev företagets namn vid bolagsbildningen 2001, och han arbetade sedan för Ikea Rail.
Nyblom var vd för företaget i 13 år och utvecklade det snabbt till det nästa största godstågsbolaget i Sverige. Hector Rail har pressat priserna på järnvägstransporter och tagit stora marknadsandelar från statliga Green Cargo.
400 anställda
Hector Rail kör för närvarande främst timmer, massaved, papper, pappersmassa och kombitrafik. Företaget har 400 anställda, varav 250 lokförare, och drygt 100 lok.
EQT köpte 2014 Hector Rail av Höegh Capital Partners, Nyblom, Kjörrefjord och andra minoritetsägare.
Masoud Homayoun, partner och investeringsrådgivare på EQT Infrastructure, betonar i ett pressmeddelande att Hector Rail har växt under åren i EQT.
“Hector Rail har fortsatt att växa och vinna marknadsandelar samtidigt som man främjat den starka säkerhetsorienterade kulturen, en hållbar produktion och högkvalitativ service till alla kunder.”
”Ledningen och medarbetarna på Hector Rail har gjort ett fantastiskt jobb. Hector Rail är väl positionerat för fortsatt tillväxt under Ancalas ägarskap.
Två Hector 241-lok drar ett kombitåg norrut på Södra stambanan vid Eslöv 28 april 2020.
Lastbilar är bäst för små laster väldigt ofta, tåg är bäst för stora laster mer sällan. Men helt klart finns det en stor och lovande marknad för ökade tågtransporter.
Claes Scheibe, vd i Hector Rails.
Inga stora förändringar
Claes Scheibe förväntar sig inga radikala förändringar när Ancala European Infrastructure Fund II ersätter EQT Infrastructure II som ägare.
”Inte inom överskådlig tid”, säger han. ”På längre sikt kan strategin naturligtvis komma att förändras men knappast i någon omvälvande riktning.”
”Kanske vill Alcala se om vi kan bli mer effektiva, att kunna transportera mer till lägre kostnader.”
Scheibe anser att det går att pressa kostnaderna för tågtransporter genom dialog med kunderna. Lokförare, lok och vagnar kan användas mer effektivt om transportuppläggen förändras.
”Lastbilar är bäst för små laster väldigt ofta, tåg är bäst för stora laster mer sällan. Men helt klart finns det en stor och lovande marknad för ökade tågtransporter.”
Köpet av Hector Rail innefattar det tyska dotterbolaget Hector Rail GmbH.
Hemlig köpeskilling
Övertagandet beräknas ske inom en-två månader. Köpeskillingen har inte offentliggjorts.
”Hector Rail levererar en viktig tjänst till sina kunder och den europeiska ekonomin”, säger Spence Clunie, managing partner på Ancala Partners, i ett skriftligt uttalande.
”Vi ser fram emot ett samarbete med ledningsgruppen och att hjälpa Hectors kunder att växa och för Hector fortsätta leverera en hög servicenivå till kunder, anställda och alla andra intressenter.”
Kurt Håkansson, industry partner på Ancala, är sedan ett par år styrelseordförande i Hector Rail Holding AB. Håkansson har liksom Claes Scheibe tidigare varit verksam inom ABB.
”Det är bra att Kurt blir kvar som styrelseordförande”, säger Claes Scheibe. ”Han kan ju bolaget.”
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Väte tar över tung växling
Väte Trafik tar vid årsskiftet över växlingen av ståltågen i Borlänge och Oxelösund för SSAB. Green Cargo behåller växlingen i Luleå.
Många resenärer i Snälltåget
Resandet med Snälltåget har den senaste månaden överträffat alla tidigare noteringar. Privatresenärerna fyller tågen även mitt i veckan och nattågen till Berlin var nästan fullbokade.
Inställd godstrafik i Västsverige
Godstågstrafiken till Mariestad har ställts in och tågtransporterna av pappersmassa från Värö bruk till kontinenten har flyttats till lastbil. Godstågsbolagen kämpar mot billiga landsvägstransporter men det finns ljusglimtar.
Unik vagntransport genom Sverige
Åtta före detta tyska personvagnar numera i norsk ägo kördes söndag-tisdag till Finland av ett halvdussin svenska lokförare i två olika tyskbyggda lok.