Annons:

Publicerad: 2020-06-22

Nattåg Stockholm-Berlin 2021

Det blir ingen nattågstrafik mellan Malmö och Berlin i sommar. Men nästa år storsatsar Snälltåget och kör liggvagnar mellan Stockholm och Berlin via Malmö och Hamburg.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Snälltåget mot Stockholm ska strax avgå från Malmö C den 18 juni 2020.

”Det är fortfarande mycket osäkerhet kring resor mellan Sverige och Tyskland och det finns fortfarande frågetecken om färjetrafiken mellan Trelleborg och Sassnitz”, säger Marco Andersson, marknadschef på Snälltåget.

”Vi har fått många avbokningar och väljer att ställa in Berlintåget under resten av sommaren. Vi ser i stället framåt och planerar för fler avgångar när pandemin klingat av.”

Snälltåget siktar på ökad trafik med nattåg till Berlin under 2021, kanske med enstaka turer redan i december i år när det är dags för julmarknaderna i Berlin.

Nattåget mellan Malmö och Berlin förvandlas då till ett direkttåg Stockholm–Malmö–Köpenhamn–Hamburg–Berlin med hjälp av ordinarie eftermiddagståg Stockholm–Malmö och ett direkttåg i motsatt riktning Berlin–Hamburg–Köpenhamn–Malmö–Stockholm med hjälp av ordinarie morgontåg Malmö–Stockholm.

16-17 timmars restid

Tåget kommer att preliminärt att avgå från Stockholm 16:20, Malmö 21:55, Höje Taastrup strax väster om Köpenhamn 22:45, ankommer Hamburg 05.50 och Berlin 08.25

Tåget från Berlin beräknas avgå 21:00, Hamburg 23:30 och ankomma Höje Taastrup 06:50, Malmö 07:40 och Stockholm 14:25.

Tågen kommer att göra uppehåll i Södertälje, Norrköping, Linköping, Nässjö, Alvesta, Hässleholm, Eslöv och Lund.

Tåget går dagligen under sommarmånaderna juni, juli och augusti och som veckoslutståg från påskhelgen och under april och maj samt i september.

Snälltåget diskuterar Hector Rail om tågdragningen mellan Malmö och Berlin. Hector Rail 242.531 med Snälltåget strax söder om Eslöv i maj 2014.

Annons:

Vi tror att resemarknaden kommer att se annorlunda ut efter pandemin. Önskemålen om miljövänliga resor med tåg mellan Sverige och kontinenten kommer att öka och vi tror och hoppas att vi får resenärer till betydligt fler avgångar än tidigare.

 

Marco Andersson, marknadschef på Snälltåget

Fyra gånger fler tåg

Det innebär nästan fyra gånger fler avgångar jämfört med 2019.

”Vi tror att resemarknaden kommer att se annorlunda ut efter pandemin”, säger Marco Andersson. ”Önskemålen om miljövänliga resor med tåg mellan Sverige och kontinenten kommer att öka och vi tror och hoppas att vi får resenärer till betydligt fler avgångar än tidigare.

Tågen kommer att köras med ungefär lika många sittvagnar som i dag, eller snarare som före coronapandemin, från Stockholm till Malmö samt ett antal liggvagnar.

I Malmö kopplas fler liggvagnar till och de flesta sittvagnarna kopplas av innan tåget fortsätter mot Hamburg och Berlin.

Snälltåget köpte förra året tio begagnade liggvagnar från Tyskland som komplement till företagets äldre svenska liggvagnar. De nya vagnarna har rustats upp i Tyskland och målas nu om av Tågab i Kristinehamn.

https://jarnvagar.nu/osakert-om-nattagen-till-berlin/

Det är ännu oklart vilken dragkraft Snälltåget ska använda i Danmark och Tyskland.

De Vectron-lok från Siemens som Snälltåget använder i tågen mellan Malmö och Stockholm samt under vinter och sommar till och från Jämtlandsfjällen kan, enligt Siemens, inte utrustas med det danska signalsäkerhetssystemet.

Snälltåget diskuterar därför med Hector Rail om tågdragningen mellan Malmö och Berlin.

Hector Rail har Traxx-lok från Bombardier som utrustning för de svenska, danska och tyska signalsäkerhetssystemen och de tre ländernas kontaktledningsspänningar.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Första tågen på Ostlänken 2033

Ostlänken mellan Södertälje och Linköping ska stå klar 2035. På norra delen kan trafiken starta ett par år tidigare. Men först måste Sveriges största infrastrukturprojekt klara utmaningar som brist på entreprenörer och kompetens inom landet.

Nyhet

Stopp för nya stambanor

Riksdagsledamöter från de fyra högerpartierna vill stoppa byggandet av höghastighetsjärnvägar i Sverige. Men partierna verkar inte överens om vad som ska komma i stället. Miljöpartiet är inte förvånat.

Nyhet

Strid om banavgifterna

Transportstyrelsen kräver att Trafikverket höjer banavgifterna. Regeringen har nyligen beslutat om återbetalning av 1,37 miljarder kronor i banavgifter.