Annons:
MTRX tror på full trafik i sommar
MTRX siktar på normal sommartrafik. Det betyder fem-sex tåg per dag i varje riktning och att direkttågen mellan Stockholm och Båstad via Göteborg återuppstår.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Ett av MTR Express motorvagnståg X74 vid Stenstorp i mars 2015.
Annons:
Det borde finnas hyggliga förutsättningar för ökat tågresande i sommar. Majoriteten av svenskarna bör vara vaccinerade mot coronaviruset till midsommar.
Joakim Sundh, vd i MTRX.
”Det borde finnas hyggliga förutsättningar för ökat tågresande i sommar”, säger Joakim Sundh, vd i MTRX. ”Majoriteten av svenskarna bör vara vaccinerade mot coronaviruset till midsommar.”
MTRX släppte i förra veckan biljetterna till försommarens tåg. Hur många tåg som körs under högsommaren är ännu inte riktigt klart men det blir troligen ungefär lika många som förra sommaren.
”Resandet var ju väldigt begränsat under våren förra året och har varit väldigt svagt under senhösten och vintern men under sommaren var det många som reste med oss”, säger Joakim Sundh.
Banarbete sommaren 2020
Sommaren 2020 pågick arbeten på Getingmidjan och både MTRX och SJ körde snabbtågen till och från Stockholm Södra.
Kommande sommar finns inga sådana begränsningar.
Enligt Sundh var direkttågen förra sommaren mellan Stockholm och Västkustbanan en succé.
”Det är ett snabbt och säkert sätt att resa direkt mellan Stockholm och västkuststäderna. Vi hoppas verkligen att fler tar tillfället i akt att utforska vad Västkusten har att erbjuda i sommar”, säger han.
Direkttågen mellan Stockholm och Båstad körs 10 juli-22 augusti. Restiden mellan Stockholm och Båstad blir fem timmar och 15 minuter.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Förlust för Green Cargo
Coronapandemin har inte påverkat godstransporterna och lönsamheten så mycket som befarat. Men Green Cargo tvingas ändå redovisa ett rörelseresultat på -77 miljoner kronor andra kvartalet 2020.
Unik expansion i Falköping
På tolv år har logistikcentret i Falköping växt från ingenting till en av Sveriges största. Nu anläggs en överlämningsbangård med tre spår och torrhamnen byggs ut med 84 000 kvadratmeter.
SJ får betalt för att köra vidare
Mälardalstrafik och SJ har kommit överens om ekonomisk ersättning för den regionala tågtrafiken i Mälardalen till mitten av december. Det innebär att hotet om inställd trafik från september undanröjts.
Många nyheter på spåren
MTR tar över regionaltågstrafiken i Mälardalen, SJ tar över Krösatågen och Kustpilen, tågtrafiken i Mälardalen utökas och SJ återupptar tågtrafiken mellan Stockholm och Oslo samt snabbtågstrafiken mellan Stockholm och Borås.