Annons:
Fortsatta storförluster för SJ
Intäkterna från biljettförsäljningen sjönk med 70 procent men intäkterna minskade endast med 32 procent tack vare ersättningen för upphandlad trafik. SJ tvingas nu leva på sitt sparkapital.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Ett av SJ X2000-tåg på Västra stambanan vid Västra Bodarne den 22 april 2021.
Annons:
”Det är en tuff och utmanande tid för alla som arbetar på SJ”. Säger Monica Lingegård, vd i SJ AB. ”Biljettförsäljningen ligger på en stabil men mycket låg nivå sedan mitten av mars förra året och vi fortsätter att redovisa mycket stora rörelseförluster.”
Under de senaste 15 månaderna, från och med januari 2020 till och med mars 2021, har SJ redovisat rörelseförluster på 2,5 miljarder kronor och resultat efter finansnetto och skatter är drygt två miljarder kronor minus.
”Det är betryggande att SJ hade en mycket stabil ekonomi när Sverige drabbades av coronapandemin och när reserestriktionerna infördes förra året”, säger Monica Lingegård.
”SJ hade samlat i ladorna”
”SJ hade samlat i ladorna för att kunna uppgradera X2000 och köpa nya snabbtåg. Nu får vi använda pengarna för att klara intäktstappet och betala löpande utgifter. I stället får vi låna pengar för att köpa nya tåg.”
Begränsningen i antalet biljetter som kan säljas på grund av restriktionerna ledde till att antalet resenärer under första kvartalet 2021 var 63 procent lägre än första kvartalet förra året som i sin tur hade fyra procent färre resenärer än året innan på grund av att pandemin drabbade Sverige i mars 2020.
Nettoomsättningen under första kvartalet var 1 301 miljoner kronor (1 914), rörelseresultatet uppgick till -652 Mkr (-72) och resultat efter finansnetto och skatt uppgick till -512 MSEK (-101).
Uppgifterna inom parentes gäller första kvartalet 2020.
SJ lever på biljettintäkterna från kunderna och på avtalsintäkter från regionala trafikmyndigheter och Trafikverket i många av de upphandlade affärerna.
Det är en tuff och utmanande tid för alla som arbetar på SJ. Biljettförsäljningen ligger på en stabil men mycket låg nivå sedan mitten av mars förra året och vi fortsätter att redovisa mycket stora rörelseförluster.
Monica Lingegård, vd i SJ AB
Nya intäkter från Öresundstågen
SJ kör sedan december förra året Öresundstågen vilket ökat andelen intäkter som i huvudsak är oberoende av antalet resenärer.
Men i andra upphandlade affärer, som Mälartrafiken, får SJ enbart biljettintäkter och bär hela affärsrisken om resandet uteblir.
”När dessa intäkter minskat kraftigt påverkar det naturligtvis vårt resultat”, säger Monica Lingegård.
”Därför var det glädjande att vi kunde komma överens med Mälardalstrafiken om ersättning för uteblivna biljettintäkter under de tre sista månaderna i år. Det är orimligt att intäktstappet enbart skulle drabba oss.”
Fler nöjda resenärer
De kundundersökningar som genomförts visar att andelen resenärer som varit nöjda med och känt sig trygga under resan med SJ har ökat under pandemin.
”Nu hoppas vi att vaccineringen kommer i gång på allvar i maj och juni och att reserestriktionerna kan lindras eller upphävas i sommar”, säger Lingegård. ”På sikt ser vi en enorm efterfrågan på miljövänliga och klimatneutrala resor”.
Introduktionen av de ombyggda X2000-tågen sker troligen under sensommaren eller tidigt i höst.
”Projektet är kraftigt försenat men det senaste halvåret med den svaga efterfrågan på resor och de mänskliga katastrofer som pandemin medfört har det knappast varit aktuellt att visa ett nytt tågkoncept”, säger Monica Lignegård. ”Men med pandemin under någon sorts kontroll och med lättade restriktioner kommer vi att kunna visa upp nya X2000 efter sommaren.”
SJ välkomnar Flixtrain
Om en vecka, 6 maj, inleder Flixtrain daglig tågtrafik mellan Stockholm och Göteborg. Det blir tre avgångar per dag de flesta dagarna i veckan och biljettpriser från 129 kronor enkel väg. Tågen har dock endast andra klass, ganska trångt mellan sätena, ingen servering och cirka 20 minuter längre körtid än X2000.
”Det blir jättespännande”, säger Monica Lignegård. ”Vi lever på en avreglerad marknad och välkomnar all konkurrens.”
”Jag är övertygad om att fler kommer att välja tåget, det klimatsmarta sättet att resa. Flixtrain och vi vänder oss kanske till olika grupper av resenärer och jag tror inte att vi kommer att tappa nämnvärt antal kunder.”
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
2022 års mest lästa artiklar
2022 är snart slut och 2023 står för dörren. Här en liten tidsresa som visar vad ni läsare tyckte var mest intressant på vår webbplats under året.
Succé för SJ:s nya tågluffarkort
SJ:s tågluffarkort säljs som aldrig förr sommaren 2021. SJ har redan sålt 35 procent fler kort än hela förra sommaren. Det nya sjudagarskortet säljs allra bäst.
Rekordlåg punktlighet för persontågen 2023
Punktligheten för framförda persontåg under 2023 sjönk till rekordlåga nivåer. Endast 87,7 procent av de framförda tågen ankom sin slutstation högst fem minuter efter tidtabell. Det är den sämsta årsnoteringen för punktligheten på järnväg i Trafikanalys officiella statistik.
Första 620-loket på svenskt spår
620 052 anlände till Sverige på onsdagskvällen. Under fredagen drogs loket till Jönköping i väntan på beslut om ATC-installation. Om några månader kan ett av de starkaste loken i Europa vara i trafik i Sverige.