Annons:
Kontaktledningen försvinner från Lysekilsbanan. Men nu är det LMV Kontaktledning som tar ner alla kopparbaserade elledningar sedan koppartjuvar stulit 1 000-tals meter tråd under våren.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Anställda på LMV tar nu ner kontaktledning, bärlinor och utliggare på Lysekilsbanan.
Annons:
”Det gäller kontaktledning och bärlinor samt ledningar för hjälpkraft och återledare”, säger Hanna Lundkvist, projektledare på Underhåll Väst på Trafikverket.
”Vi tar även ner utliggarna eftersom de riskerar att skadas när ledning och bärlina inte längre är på plats.”

Beslut om spårrivning i höst
Det mesta pekar på att Lysekilsbanan kommer att bli 108 år men inte mer. Trafikverkets styrelse beslutar troligen i höst att riva upp den elektrifierade järnvägen mellan Bohusbanan och Lysekil.
Ingen tågtrafik sedan 2015
Tågtrafiken på Lysekilsbanan har varit nedlagd sedan 2015 och Trafikverket stoppade 2018 allt underhåll i väntan på beslut om rivning av banan.
Någon gång under den gångna vintern, oklart när, stängdes strömmen av och det dröjde inte länge förrän koppartjuvarna slog till.
Vid en lång rad tillfällen under våren har kilometervis med kontaktledning klippts ner och snabbt transporterats till mindre nogräknade skrothandlare för försäljning.
Det är oklart varför det dröjde så länge innan Trafikverket reagerade på de allt fräckare kopparstöld

Rivningen av kontaktledningen hade 24 juni hunnit till Brodalen. Kontaktledning och bärlinor rullas upp på trummor.
Inga nya anmälningar om stölder
”Sedan vi började demontera kontakledningsanläggningen har vi inte fått några anmälningar om stölder till Trafikverket men det kan ju ha skett någon anmälan till polisen som vi inte informerats om”, säger Hanna Lundkvist.
Hon räknat med att kontaktledning och övriga ledningar med koppar kommer att vara demonterade inom ett par veckor.
Det är oklart vad demonteringen kommer att kosta eftersom varken Trafikverket, NRC eller LMV Kontaktledning vet hur stora kvantiteter som stulits och hur många meter ledning som finns kvar.
Trafikverkets utredning av framtiden för Lysekilsbanan, som av allt att döma kommer att förorda en upprivning av banan, och den externa remissen av utredningen har blivit försenad eftersom ett yttrande från Försvarsmakten ännu inte inkommit.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Statsbidrag hjälper upp resultatet för Green Cargo
2019 var ännu ett bekymmersamt år för statliga Green Cargo, Sveriges största godstågsbolag. Omsättningen minskade och förlusten hade ökat om företaget inte fått miljökompensation av svenska och norska staten. Men Ted Söderholm, vd i Green Cargo, ser positiva tecken.
16 av 28 har fått jobb som lokförare
När de började sin utbildning till lokförare skrek tågtrafikföretagen efter personal. Nu har endast hälften fått jobb som förare åtta månader efter utbildningen. Men ingen ångrar utbildningen till lokförare.
Liten nytta med trådbyteståg
Ett trådbyteståg hade inte förkortat den tid det tar att byta elkraftanläggningen mellan Olskroken och Alingsås mer än marginellt. Det är, enligt Trafikverket, sättningen av nya fundament för nya kontaktledningsstolpar som tar tid.
Railcare kör malm åt LKAB
Railcare kommer att transportera 600 000 ton rågods för LKAB från Svappavaara till Kiruna. Transporterna sker med två lastade tåg per dygn i tre månader. Railcare hyr lok från Alpha Trains och använder LKAB:s vagnar.