Annons:

Publicerad: 2022-03-04

SJ tvingas med kort varsel ställa in 32 tåg under veckoslutet sedan Trafikverket beslutat att forcera bytet av räler mellan Sparreholm och Flen. Med endast ett spår för tågtrafiken kan det bli omfattande förseningar.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Två SJ X2000-tåg Stockholm-Malmö möts på Linköping C i juli 2021.

Annons:

I förrgår kunde Järnvägar.nu berätta att Trafikverket stänger av ett spår mellan Sparreholm och Flen under lördagen och söndagen för att kunna svetsa samman nya räler när temperaturen är över ett par minusgrader.

De senaste veckorna har ett spår varit avstängt nattetid för utbyte av räler som drabbats av sprickor men dagtid har tågen kunnat framföras i 40 km/h på båda spåren. Eftersom det varit kallt under många nätter den senaste tiden har inte rälbytet kunna genomföras i den takt Trafikverket hoppades på.

Inget snabbt spårbyte i sikte

Många tåg på sträckorna Stockholm-Göteborg, Stockholm-Malmö, Gävle-Linköping samt Stockholm-Hallsberg ställs in kommande veckoslut när Trafikverket skulle påskynda bytet av skadade räler mellan Sparreholm och Flen. Men kylan gör det omöjligt att använda spårbyteståget.

Svetsning under veckoslutet

Under veckoslutet ska Trafikverkets entreprenör dagtid försöka byta så många räler att tågen relativt snart ska kunna framföras utan hastighetsbegränsningar på nedspåret, det spår som normalt används för tåg från Stockholm.

Men med endast ett spår tillgängligt för tågen blir kapaciteten kraftigt begränsad och Trafikverket beslöt att antalet tåg, som är betydligt mindre lördagar och söndagar än måndag-fredag, måste halveras under veckoslutet.

Men halveringen av trafiken slår mycket olika mot de olika tågtrafikföretagen och deras resenärer.

Inga inställda tåg för Snälltåget

Snälltåget behöver inte ställa in något av de sammanlagt fyra tågparen under lördagen och söndagen och inte heller nattåget mellan Malmö och Storlien via Stockholm.

”Men det är naturligtvis stor risk för förseningar med trafik på endast ett spår i 40 kilometer i timman Sparreholm-Flen och lika långsam körning mellan Flisby och Nässjö, säger Marco Andersson, marknadschef på Snälltåget.

MTRX kör normal trafik

MTRX som kör snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg tvingas troligen inte heller ställa in något av sina tågavgångar.

”Det verkar inte så”, säger Joakim Sundh, vd i MTRX. ”Vi har inte fått några sådana besked av Trafikverket och vi fortsätter att sälja biljetter till alla tåg på lördag och söndag.

MTRX kör sammanlagt 23 tåg mellan Stockholm och Göteborg på lördag och söndag.

Mälardalstrafik ställer in tolv tåg.

MTR Mälardalen som kör regionaltågstrafik mellan Stockholm och Hallsberg på uppdrag av Mälardalstrafik kommer att ställa in sex av 15 tåg under lördagen och sex av 16 under söndagen.

SJ drabbas hårdast

SJ och dess resenärer verkar drabbas hårdast av tåginställelser.

”Vi tvingas ställa in nästan hälften av alla snabbtåg på sträckorna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö”, säger Peter Kraméus, kommunikationsstrateg på SJ.

”Men vi kommer att multipelkoppla tågsätten så att vi dubblar kapaciteten i de flesta tågen. Nästan alla som bokat kommer att nå sina resmål även om det i många fall blir en timma senare än beräknat.”

Två tåg på lördagen och ett på söndagen kommer dock att köras med endast ett tågsätt. Resenärer som bokat plats i tåg som ställts in och som inte kan beredas plats i nästkommande tåg erbjuds boka av resan eller boka om till en helt annan avgång.

”Det är verkligen sämsta tänkbara veckoslut att ställa in så många tåg”, säger Peter Kraméus. ”Sportlovet i Stockholmsområdet tar ju slut och nästan alla snabbtåg var fullbokade.”

IC-tåg går, regionaltåg ställs in

IC-tågen och snabbtågen mellan Stockholm och Karlstad avgår enligt tidtabell men kan råka ut för förseningar.

Däremot ställs nästan samtliga regionaltåg mellan Gävle och Linköping in på sträckan Stockholm-Linköping.

”Vi bad att få köra de tågen via Nyköping men fick nej av Trafikverket så vi tvingades ställa in sju tåg på lördagen och fyra på söndagen”, säger Peter Kraméus.

Enligt Peter Kraméus är inställelserna inte huggna i sten, de kan komma att ändras under fredagen.

”Vi har en rörlig måltavla”, säger han. ”Trafikverket verkar inte ha hela planen klar så vi kanske kan köra ytterligare något tåg.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Vinsten rasade för SJ

SJ redovisar ett rörelseresultat på 132 miljoner kronor för årets andra kvartal, en försämring med 450 miljoner kronor jämfört med andra kvartalet förra året.

Nyhet

Risk för fler signalfel

Införandet av det nya tågsäkerhetssystemet ERTMS i Sverige har skjutits upp flera gånger och det kommer inte att vara helt utbyggt förrän om 20–50 år. Nu måste Trafikverket rädda det äldre signalsystem.

Nyhet

Få nya lok till Green Cargo

Fler Mb- och Re-lok. Försäljning, uthyrning eller skrotning av Rc4-loken men i långsam takt. En övergångslösning för diesellok i väntan på effektiva batteri- eller vätgaslok. Och så några Vectron-lok. Så ser Green Cargos lokstrategi ut.