fbpx

SJ återinför snabbtåg till Borås

Borås, Trollhättan, Åre och Duved är vinnarna när SJ utvecklar trafiken i nästa tågplan från mitten av december. Vänersborg och Vara är förlorarna.

AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 19 april 2021

FOTO: KASPER DUDZIK
Utsikt över Borås C i september 2019

”Borås är den största staden i Sverige som inte har direkta tågförbindelser med Stockholm och det är verkligen hög tid att ändra på det”, säger Petter Essén, chef för SJ:s trafik- och fordonsprogram.

SJ har hos Trafikverket ansökt om att få köra ett snabbtåg från Borås måndag-lördag strax före klockan 06 på morgonen via Herrljunga till Stockholm med ankomst tid 09.20.

Tåget från Stockholm kommer att avgå klockan 16:00 måndag-fredag samt söndag och vara i Borås cirka 19;30.

Tågen kommer att göra uppehåll i Skövde, Falköping och Herrljunga.

Snabbtågen till Borås försvann

SJ körde under flera år snabbtåg mellan Borås och Stockholm men direktförbindelsen lades ner för drygt tio år sedan.

Då var konkurrensen med flyget mellan Landvetter, knappt fyra mil från Borås, och Arlanda besvärande för SJ men inrikesflyget hade redan före coronapandemin tappat en stor del av sina resenärer.

SJ har under pandemin fortsatt att teckna nya företagsavtal och det är, enligt SJ, ett tecken på att intresset för klimatneutralt resande ökar.

Dessutom rustas järnvägen mellan Herrljunga och Borås upp i år med helsvetsade räler.

Tidigare körde SJ med X2000-tåg mellan Borås och Stockholm, nu blir det med de något mindre komfortabla X55.

FOTO: KASPER DUDZIK
Ett X2-tåg strax söder om Strömstad i augusti 2007

X2000 till Uddevalla från december

X55-tåget används nu i direkttågen mellan Uddevalla och Stockholm. Dessa kommer från och med december i stället att köras med X2000.

”Vi har ett begränsat antal snabbtåg under några år när vi moderniserar X2000-tågen och därför tvingas vi till begränsningar i X2000-trafiken och rockader mellan X2 och X55”, säger Petter Essén.

Ett av dagens X2000-tåg mellan Stockholm och Göteborg kommer från och med mitten av december att fortsätta till Uddevalla via Trollhättan. Det ger för första gången Trollhättan en direkt snabbtågsförbindelse med huvudstaden och det ger Uddevalla en bekvämare snabbtågsförbindelse.

Restiden mellan Uddevalla och Stockholm blir oförändrad trots den längre resvägen.

Förlorarna bor i Vara och Vänersborg som tappar sitt direkttåg från och till Stockholm.

Omvänd anslutning till snabbtågen

”Men det är bara en mil mellan Vänersborg och Trollhättan”, påpekar Petter Essén. ”Nu kan Trollhätteborna ta sig till Vänersborg för att få åka direkt till Stockholm, nästa år får vänersborgarna ta sig till Trollhättan för att åka direkt till Stockholm.”

Under kommande somrar körs direkttågen mellan Stockholm och Strömstad via Vänersborg och Uddevalla med X2000.

Resandet Gävle-Stockholm-Linköping ökade stadigt fram till pandemin. SJ tror på att resenärerna kommer tillbaka och ökar antalet dagliga avgångar från åtta till tolv från december.

”Vi tror det finns en marknad för ökat tågresande även om bilresorna på E4 går snabbt”, säger Petter Essén.

Trafiken kommer liksom i dag att utföras med dubbeldäckarna, X40.

Nattågen snabbare till Göteborg

Nattåget från Umeå till Göteborg med vagnar från Duved kommer från och med mitten av december att ankomma Göteborg redan 08:15, drygt en halvtimme tidigare än i dag.

Resandet till destinationerna väster om Östersund, främst Åre och Duved, har ökat och SJ kommer att köra fler tåg som nu går Stockholm-Östersund till Duved från december.

Trafikverket fastställer i september tågplanen T22 som och börjar gälla från mitten av december.

Fler artiklar

Alla vill köra tyngre tåg

Alla vill köra tyngre tåg

Tågen på Malmbanan väger 8600 ton. Sedan några år körs malmtåg på 9400 ton från Malmberget till Luleå. Green Cargo kör 3700 ton i stålämnestågen Luleå-Borlänge. Hector Rail kör virkeståg på 3000 ton till SCA i Östrand.

read more
Många små steg för godstågen

Många små steg för godstågen

Längre tåg, tyngre tåg, större tåg, bättre signalsäkerhetssystem och automatkoppel. Allt behövs för att göra tågtransporterna mer konkurrenskraftiga. Det anser Oskar Fröidh på KTH.

read more
Snart klart med 750-meterståg

Snart klart med 750-meterståg

På stora delar av det svenska järnvägarna tillåts 630 meter långa godståg. Många vill se betydligt längre tåg men Green Cargo tycker det är viktigare med lite längre godståg i verkligheten än riktigt långa godståg på ritbordet.

read more

Vill du läsa fler artiklar?