Annons:

Publicerad: 2022-04-27

Mer detaljer om SJ:s nya snabbtåg

De första av SJ:s 25 nya snabbtåg beräknas sättas i trafik under andra halvåret 2026. Det handlar om sträckor som redan är byggda för topphastigheten 250 km/tim, till exempel Botniabanan samt delar av Ostkustbanan och Västkustbanan.

Text: Göran Fält  Illustrationer: AlstomFoto: Göran Fält

SJ:s nya snabbtåg för 250 km/h ska levereras från 2026.

Annons:

Det finns en ganska tydlig plan för hur vi tänker oss att använda de nya tågen. Den planen är inte satt i sten, men vi har en tydlig idé om var de ska trafikera. Det är de stora och viktigare linjerna. Men det är bland annat Botniabanan och sträckorna mot Malmö och Göteborg som är intressanta.

 

Arvid Fredman, fordonsdirektör på SJ

Vid ett seminarium i samband med SJ:s bolagsstämma den 27 april presenterade SJ och leverantören Alstom lite fler detaljer om de nya snabbtåg som SJ har beställt.

SJ:s fordonsdirektör Arvid Fredman beskrev beställningen som en historisk satsning för att främja klimatsmart resande. Och han utlovade en kundupplevelse utöver det vanliga.

De nya tågen får en stilren inredning som bygger på ett liknande koncept som de renoverade X2-tågen. De nya tågen får även WiFi med 5G-uppkoppling för att underlätta arbete och underhållning ombord. Det blir radiotransparenta fönster och plats för fyra till sex cyklar.

“Exakt antal cykelplatser är ännu inte avgjort, det blir beroende av arbetet med vagnslayouten och designen av vagnarnas interiör, som kommer att pågå fram till början av 2024”, säger Arvid Fredman.

En del detaljer i vagnsinteriören är redan klara. Första klass får klassisk 1+2-sittning i bredd, medan det blir 2+2-säten i bredd i andra klass. Tågen får en bistro med sittplatser och full service i form av mat och dryck.

Varje tågsätt kommer att bestå av sex vagnar med sammanlagt cirka 360 sittplatser.

Testkörning under 2025

Tidsplanen är att de första tågen ska slutmonteras i Alstoms anläggning i Hennigsdorf utanför Berlin under 2024. Vagnskorgarna byggs i Kina. Testkörningar ska inledas under 2025 och de första tågen planeras sättas i trafik någon gång mot slutet av 2026.

“Jag hoppas att trafikstarten kan ske efter sommaren 2026”, säger Arvid Fredman.

På vilka sträckor kommer de nya tågen att sättas i trafik?

­”Det är begränsade sträckor som nu är klara för trafik i 250 km/tim. Det finns en ganska tydlig plan för hur vi tänker oss att använda den nya tågen. Den planen är inte satt i sten, men vi har en tydlig idé om var de ska trafikera. Det är de stora och viktigare linjerna. Men det är bland annat Botniabanan och sträckorna mot Malmö och Göteborg som är intressanta.”

“Jag hoppas att de första nya tågen kan sättas i trafik efter sommaren 2026”, säger SJ:s fordonsdirektör Arvid Fredman.
Alstom Transport Sveriges vd Maria Signal Martebo var glad när hon tillsammans med SJ:s fordonsdirektör Arvid Fredman presenterade de nya tåg som SJ beställt av Alstom för ungefär sju miljarder kronor.
De nya snabbtågen får plats för cyklar, men exakt antal cykelplatser är ännu inte avgjort.

X2 svårslaget Stockholm–Göteborg

Men på Stockholm–Göteborg är nya X2 svårslaget, eftersom de nya tågen inte har korglutning och därför inte kan köra så snabbt på kurviga banor, konstaterar Arvid Fredman.

“Den här produkten som vi köper nu kommer säkerligen att vara aktuell även för de nya stambanor som nu ska byggas. Beroende på hur fort man kommer att kunna köra på dem går det inte att utesluta att SJ kommer att fortsätta satsningarna. Det känns väl lite tunt, om vi har ett närverk där man kan köra 320 km/tim, att åka runt i 250 km/tim. Men det är en längre horisont.”

“Man investerar i ett järnvägsfordon som har en väldigt lång livslängd. Bara för att vi inte kan köra 250 km/tim överallt när de första fordonen kommer 2026 känns det inte rätt att vi nu skulle beställa nya fordon som bara kan gå i 200 km/tim.”

Arvid Fredman tror inte att de fordon som nu beställs kommer att uppgraderas till 320 km/tim, när det blir aktuellt. Han bedömer det som krångligt och tror snarare att SJ i så fall beställer nya tåg för 320 km/tim

Vagn 01 på väg norrut mellan Universitetssjukhuset och LTH där gamla Lundalänken för busstrafik byggdes för nästan 20 år sedan.
Den nya depån ligger vid banans norra ände i Brunnshög.

Vi har i det nya fordonet en så kallad ‘last mile-funktionalitet’ som innebär att vi ett par kilometer kan köra på ren batteridrift. Det kommer inte att gå fort, det handlar om 5 km/tim eller något i den stilen. Men det är tillräckligt för att förflytta sig ifrån den strömlösa platsen.

 

Arvid Fredman, fordonsdirektör på SJ

Kan flyttas två km med batteridrift

De nya tågen kommer att ha motorer med enkelaxeldrivning i varje vagn. De får snabbare acceleration än X2. Systemet med flera drivenheter i vagnarna ska även göra tåget mindre sårbart för driftsstörningar. Om någon eller några drivaxlar drabbas av bortfall ska de återstående räcka för att driva tåget vidare.

Ytterligare en åtgärd för minskad sårbarhet är att tågen även får batteridrift, den gör att tåget kan köras vidare en kortare sträcka i låg hastighet om kontaktledningen skulle tappa spänningen.

­”Vi har i det nya fordonet en så kallad ‘last mile-funktionalitet’ som innebär att vi ett par kilometer kan köra på ren batteridrift. Det kommer inte att gå fort, det handlar om 5 km/tim eller något i den stilen. Men det är tillräckligt för att förflytta sig ifrån den strömlösa platsen och lättare släppa av resenärerna så att de kan ta sig vidare med ersättningstrafik, eller komma till ett ställe där man kan fortsätta att köra tåget.”

Avtal om nya snabbtåg klart

SJ och Alstom har nu undertecknat avtalet om leverans från 2026 av 25 snabbtåg för 250 km/h. SJ fattade beslut om tilldelning till Alstom i december.

Lägre luftmotstånd

Arvid Fredman pekar vidare på att de nya fordonen får lägre luftmotstånd och mindre buller, samt lägre energiförbrukning. Stödsystem som luftkonditionering kommer att arbeta på ett smartare sätt, med bättre styrning som sänker energiförbrukningen.

“Sedan är det alltid mer energikrävande att köra i 250 km/tim än 200, luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten”, tillägger Arvid Fredman.

Göran Fält

Göran Fält

Journalist

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Träflis nära orsaka tågkollision

Ett tunt skikt av träflis på rälerna var nära att orsaka en tågolycka i Dalarna i februari förra året. En alert fjärrtågklarerare förhindrade att ett persontåg kolliderade med ett godståg.

Nyhet

SJ får betalt för att köra vidare

Mälardalstrafik och SJ har kommit överens om ekonomisk ersättning för den regionala tågtrafiken i Mälardalen till mitten av december. Det innebär att hotet om inställd trafik från september undanröjts.

Nyhet

Pandemin slog hårt mot MTRX

MTR Express redovisar en förlust 113 miljoner kronor för 2020. Lönsamheten, eller snarare bristen på lönsamhet, är tillbaka till 2016 års nivå, första året med helårstrafik mellan Stockholm och Göteborg.