fbpx

Avtal om nya snabbtåg klart

SJ och Alstom har nu undertecknat avtalet om leverans från 2026 av 25 snabbtåg för 250 km/h. SJ fattade beslut om tilldelning till Alstom i december.

 

AV ULF NYSTRÖM • Publicerad 7 april 2022

ILLUSTRATION: ALSTOM
SJ:s nya snabbtåg för 250 km/h ska levereras från 2026.

 

 

”Det är verkligen roligt, vi är superstolta och tacksamma”, säger Maria Signal Martebo som sedan 1 april är vd för Alstom Transport Sverige.

”Nu sätter vi full fart för att kunna leverera det första tågsättet under 2026.”

Såväl Alstom som SJ är trots att avtalet är undertecknat hemlighetsfulla om vad det är för tåg SJ beställt. Först i samband med ett seminarium i anslutning till SJ:s årsstämma 27 april kommer Alstom och SJ att berätta mer om de nya snabbtågen.


Lite känt sedan tidigare

Det mesta som är känt om de nya tågen avslöjades i samband med offentliggörandet av tilldelningsbeslutet i december.

SJ köper 25 snabbare snabbtåg – Järnvägar (jarnvagar.nu)

De nya snabbtågen byggs för 250 km/h även om det i dagsläget inte är tillåtet att köra mer än 200 km/h på svenska spår. SJ hoppas att Trafikverket uppgraderar ett antal banor för den högre hastigheten.

På kurviga sträckor blir tidsvinsten dock inte särskilt stor eftersom de nya snabbtågen inte kommer att ha lutande vagnskorg och således inte kommer att köra med lika hög överhastighet som X2000 tillåts göra.

De nya snabbtågen baseras modellen Zefiro Express som utvecklades av Bombardier Transportation och nu tillverkas av Alstom.

”Nu sätter vi full fart för att kunna leverera det första tågsättet under 2026.”

 

Maria Signal Martebo, vd för Alstom Transport Sverige.

ILLUSTRATION: ALSTOM
De nya snabbtågen får plats för cyklar.

 

 

25 tåg för sju miljarder kronor

Affären är värd 650 miljoner euro, ungefär sju miljarder kronor.

SJ har dessutom en option på köp av ytterligare 15 tågsätt.

Tågen ska, enligt SJ, användas för fjärrtågtrafik mellan storstäderna i Sverige men även för gränsöverskridande trafik till Danmark och Norge.

De nya snabbtågen får plats för 363 sittande passagerare, ett antal cyklar, mer bagage än X2000 och en fullt utrustad bistro med varm mat och sittgrupper. Det blir 2+2-sittning i både första och andra klass.

Tågen ska få effektiv uppkoppling och radiotransparenta fönster, tysta ljuddämpade vagnar och tåget kan förflyttas med batteridrift vid störningar i elförsörjningen. Tågen ska kunna framföras i temperaturer ner till -40 grader.

ILLUSTRATION: ALSTOM
Det blir bistro med sittplatser i de nya snabbtågen.

 

 

Tågen blir bredare och smalare

Tågen blir 3,20 meter breda, vilket är bredare än den normala kontinentala vagnsprofilen och tolv centimeter bredare än X2000-tågen men smalare än exempelvis Regina-tågen som enbart kan användas i Sverige. De ska kunna trafikera Sverige, Norge och Danmark men blir för breda för kunna framföras i Tyskland.

Vagnskorgarna byggs i Kina och tågen monteras i Hennigsdorf norr om Berlin.

”Snabbtågen fyller en viktig funktion som det primära alternativet till flygresor”, säger Maria Signal Martebo. ”Det är praktiskt, bekvämt och snabbt.”

Maria Signal Martebo, civilingenjör utbildad på Luleå Tekniska Universitet, kommer från uppdraget som nordisk försäljningschef på Alstom. Hon har arbetat sju år på Alstom men började sin karriär som elevingenjör på ABB i Västerås och arbetade under 17 år på Bombardier Transportation.

ILLUSTRATION: ALSTOM
De nya snabbtågen får 2+2-sittning även i första klass

 

 

Fler artiklar

Dubbelt upp för CFL cargo

Dubbelt upp för CFL cargo

CFL cargo kommer att dra två tågpar för Real Rail från tidtabellskiftet i december. Green Cargo förlorar dragningen av fyra tågpar när Real Rail börjar köra de flesta kombitågen i egen regi.

read more

Vill du läsa fler artiklar?

ANNONS