Annons:

Publicerad: 2022-04-07

SJ och Alstom har nu undertecknat avtalet om leverans från 2026 av 25 snabbtåg för 250 km/h. SJ fattade beslut om tilldelning till Alstom i december.

Text: Ulf Nyström Illustrationer: Alstom

SJ:s nya snabbtåg för 250 km/h ska levereras från 2026.

Annons:

Nu sätter vi full fart för att kunna leverera det första tågsättet under 2026.

 

Maria Signal Martebo, vd för Alstom Transport Sverige

”Det är verkligen roligt, vi är superstolta och tacksamma”, säger Maria Signal Martebo som sedan 1 april är vd för Alstom Transport Sverige.

”Nu sätter vi full fart för att kunna leverera det första tågsättet under 2026.”

Såväl Alstom som SJ är trots att avtalet är undertecknat hemlighetsfulla om vad det är för tåg SJ beställt. Först i samband med ett seminarium i anslutning till SJ:s årsstämma 27 april kommer Alstom och SJ att berätta mer om de nya snabbtågen.

SJ köper 25 snabbare snabbtåg

SJ har tilldelat Alstom och dess svenska dotterbolag Bombardier Transportation en beställning på 25 snabbtåg för 250 km/h. Första tåget kan i bästa fall vara i trafik år 2026.

Lite känt sedan tidigare

Det mesta som är känt om de nya tågen avslöjades i samband med offentliggörandet av tilldelningsbeslutet i december.

De nya snabbtågen byggs för 250 km/h även om det i dagsläget inte är tillåtet att köra mer än 200 km/h på svenska spår. SJ hoppas att Trafikverket uppgraderar ett antal banor för den högre hastigheten.

På kurviga sträckor blir tidsvinsten dock inte särskilt stor eftersom de nya snabbtågen inte kommer att ha lutande vagnskorg och således inte kommer att köra med lika hög överhastighet som X2000 tillåts göra.

De nya snabbtågen baseras modellen Zefiro Express som utvecklades av Bombardier Transportation och nu tillverkas av Alstom.

Maria Signal Martebo, vd för Alstom Transport Sverige.
De nya snabbtågen får plats för cyklar.

25 tåg för sju miljarder kronor

Affären är värd 650 miljoner euro, ungefär sju miljarder kronor. SJ har dessutom en option på köp av ytterligare 15 tågsätt. Tågen ska, enligt SJ, användas för fjärrtågtrafik mellan storstäderna i Sverige men även för gränsöverskridande trafik till Danmark och Norge.

De nya snabbtågen får plats för 363 sittande passagerare, ett antal cyklar, mer bagage än X2000 och en fullt utrustad bistro med varm mat och sittgrupper.

Det blir 2+2-sittning i både första och andra klass. Tågen ska få effektiv uppkoppling och radiotransparenta fönster, tysta ljuddämpade vagnar och tåget kan förflyttas med batteridrift vid störningar i elförsörjningen.

Tågen ska kunna framföras i temperaturer ner till -40 grader

Det blir bistro med sittplatser i de nya snabbtågen.
De nya snabbtågen får 2+2-sittning även i första klass.

Tågen blir bredare och smalare

Tågen blir 3,20 meter breda, vilket är bredare än den normala kontinentala vagnsprofilen och tolv centimeter bredare än X2000-tågen men smalare än exempelvis

Regina-tågen som enbart kan användas i Sverige. De ska kunna trafikera Sverige, Norge och Danmark men blir för breda för kunna framföras i Tyskland. Vagnskorgarna byggs i Kina och tågen monteras i Hennigsdorf norr om Berlin.

”Snabbtågen fyller en viktig funktion som det primära alternativet till flygresor”, säger Maria Signal Martebo. ”Det är praktiskt, bekvämt och snabbt.” Maria Signal Martebo, civilingenjör utbildad på Luleå Tekniska Universitet, kommer från uppdraget som nordisk försäljningschef på Alstom.

Hon har arbetat sju år på Alstom men började sin karriär som elevingenjör på ABB i Västerås och arbetade under 17 år på Bombardier Transportation

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Många vill åka tåg i sommar

Mycket pekar mot en rekordsommar för persontågstrafiken i Sverige. De fem största företagen rapporterar fler bokningar än inför sommaren 2021 och SJ tror på en ökning jämfört med rekordåret 2019.

Nyhet

Statsbidrag hjälper upp resultatet för Green Cargo

2019 var ännu ett bekymmersamt år för statliga Green Cargo, Sveriges största godstågsbolag. Omsättningen minskade och förlusten hade ökat om företaget inte fått miljökompensation av svenska och norska staten. Men Ted Söderholm, vd i Green Cargo, ser positiva tecken.

Nyhet

Ny station i Väröbacka

En avgång i timman under lågtrafik och en avgång i halvtimman under högtrafik. Väröbacka kan få en ny station vid Västkustbanan och tät regionaltågstrafik. Men den som väntar på något gott får vänta länge, minst sex år.

Nyhet

Extrapengar till Vy Tåg

Vy Tåg som förra året gjorde en förlust på 460 miljoner kronor kan inom kort förstärka kassan med närmare 100 miljoner kronor. Norrtåg och Region Värmland tecknar nya avtal med det krisande tågtrafikbolaget.