Annons:

Publicerad: 2022-04-30

Första nattågsvagnen har anlänt

Den första av det 20-tal vagnar som SJ kommer att använda i nattågen mellan Stockholm och Hamburg kom på fredagen till Sverige.

Text: Ulf Nyström Foto: Tobias Jäderup

Transporten av den första vagnen för den nya nattågstrafiken under uppehållet i Nässjö på kvällen den 29 april 2022.

Annons:

Flera vagnar kommer successivt till Sverige under sommaren,

 

Christer Litzell, affärschef för nattågen till kontinenten på SJ

Vagnen ska användas för utbildning av ombord- och verkstadspersonal.

“Flera vagnar kommer successivt till Sverige under sommaren”, säger Christer Litzell, affärschef på SJ.

“Vagnarna byggs om i Österrike och målas om eller folieras där. ”

SJ inleder nattågstrafiken mellan Stockholm och Hamburg 1 september.

Reaktionerna på nyheten om åretrunt-trafiken har varit mycket positiva.

“Det har länge funnits ett intresse för nattågsresor under högsäsong men ny finns det efterfrågan på resor i stort sett året runt”, säger Christer Litzell på SJ.

Den vagn som nu anlänt är en liggvag med handikappkupé Bvcmz, tidigare i trafik hos DB.

De övriga som väntas är sittvagnar Bmz, tidigare hos DB, liggvagnar Bcmz, tidigare hos DB, samt sovvagnar WLAB32s, tidigare hos ÖBB.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Trafikverket tror på MPK

Trafiksäkerheten är inte hotad, det finns ingen anledning att stoppa tågtrafiken och framförhållningen förbättras radikalt redan i början av 2023. Trafikverket tillbakavisar kritiken från Tågföretagen.

Nyhet

Vossloh köper STG

Vossloh Rail Services Scandinavia förvärvar Scandinavian Track Group (STG) med 130 anställda, 260 miljoner kronor i omsättning och huvudkontoret i Borlänge.

Nyhet

Dubblad tågtrafik i norr

Norrtåg vill fördubbla tågtrafiken till år 2040. Men långt dessförinnan krävs nya fordon som ersättning för Regina-tåg och gamla pendeltåg av typ X11 som Norrtåg i dag använder. Trafiken kan utökas 2027 med fem bättre begagnade tågsätt från Västtrafik.