Annons:
Första nattågsvagnen har anlänt
Den första av det 20-tal vagnar som SJ kommer att använda i nattågen mellan Stockholm och Hamburg kom på fredagen till Sverige.
Text: Ulf Nyström Foto: Tobias Jäderup
 
			Transporten av den första vagnen för den nya nattågstrafiken under uppehållet i Nässjö på kvällen den 29 april 2022.
Annons:
Flera vagnar kommer successivt till Sverige under sommaren,
Christer Litzell, affärschef för nattågen till kontinenten på SJ
Vagnen ska användas för utbildning av ombord- och verkstadspersonal.
“Flera vagnar kommer successivt till Sverige under sommaren”, säger Christer Litzell, affärschef på SJ.
“Vagnarna byggs om i Österrike och målas om eller folieras där. ”
SJ inleder nattågstrafiken mellan Stockholm och Hamburg 1 september.
Reaktionerna på nyheten om åretrunt-trafiken har varit mycket positiva.
“Det har länge funnits ett intresse för nattågsresor under högsäsong men ny finns det efterfrågan på resor i stort sett året runt”, säger Christer Litzell på SJ.
Den vagn som nu anlänt är en liggvag med handikappkupé Bvcmz, tidigare i trafik hos DB.
De övriga som väntas är sittvagnar Bmz, tidigare hos DB, liggvagnar Bcmz, tidigare hos DB, samt sovvagnar WLAB32s, tidigare hos ÖBB.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
MTR förlorade en halv miljard
Förra året var ett bra år för MTR i Sverige, i alla fall jämfört med 2018. De katastrofala förlusterna 2018 förvandlades till betydande förluster 2019. Men sen kom coronapandemin.
Nystart för persontåg i norr
1 april återupptas persontågstrafiken mellan Boden och Haparanda efter 29 år utan ordinarie trafik. Stationen i Haparanda rustas upp och i Kalix byggs en helt ny station.
Konkurrens på olika villkor
I höst börjar SJ köra nattåg mellan Stockholm och Hamburg. Snälltåget som i flera år kört nattåg mellan Malmö och Berlin utan statligt stöd tror på en växande marknad men tycker inte konkurrensvillkoren är rättvisa.
Vad EU bör göra för tågtrafiken
I debatten inför EU-parlamentsvalet blev tågresande ett ämne som återkom vid flera tillfällen. Alla partier utom SD uttryckte ambitioner om att EU skulle göra mer för oss som vill åka tåg över nationsgränserna.
 
				


