Annons:
MTR tar över Upptågen
Vid midnatt natten till söndag 12 juni blir Upptåget en del av Mälartåg och samtidigt tar MTR Mälartåg över trafiken. Övertagande av Mälardalstrafiken blev ingen succé men MTR tror på bättre lycka denna gång.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Upplands lokaltrafik ER1 040 rullar in på Uppsala C i juli 2021.
Annons:
”Förberedelserna har överlag gått enligt plan”, säger Frida Ukmar, vd på MTR Mälartåg. ”Det är alltid komplicerat med ett trafikövertagande men jag känner att vi är ordentligt förberedda och har allt på plats”.
Linjerna Uppsala-Tierp-Gävle och Uppsala-Sala har varit en del av Upplands Lokaltrafik (UL) med Transdev som operatör de senaste åren.
12 juni överförs ansvaret för trafiken till Mälartåg som ägs av regionerna i Mälardalen och MTR Nordic:s dotterbolag MTR Mälartåg tar över driften.
MTR Mälartåg får därmed ansvar för trafik, kundservice ombord, driftledning, störningshantering, fordonsunderhåll, fordonsstäd samt ersättningstrafik.
De flesta går från Transdev till MTR
”De flesta lokförarna och tågvärdarna som varit anställda av Transdev går över till oss”, säger Frida Ukmar. ”Endast en handfull har valt att lämna den aktuella trafiken. Det borgar för ett lyckat övertagande.”
MTR Mälartåg har haft närmare 400 anställda under våren och nu blir man nästan 500 i företaget.
”Det blir spännande att ta över tågtrafiken ända upp till Gävle och samtidigt kunna integrera trafiken Uppsala-Sala i vår befintliga trafik Sala-Västerås-Eskilstuna-Norrköping-Linköping”, säger Ukmar.
”Vi har jobbat hårt för att övergången ska bli så smidig som möjlig för alla och vi ser fram mot att få välkomna alla resenärer från och med söndag.”
När MTR Mälartåg tog över trafiken för Mälardalstrafik blev övergången allt annat smidig och den första tiden problemfylld.
Tung start för MTR i Mälardalen
Över 2 000 inställda tåg och fler än vart femte tåg försenat. De första månaderna med MTR i den upphandlade regionaltågstrafiken i Mälardalen har inte varit någon succé
Åtgärderna vi har vidtagit har haft effekt och vi kommer att fortsätta tills resenärerna får den punktliga trafik de förtjänar.
Frida Ukmar, vd på MTR Mälartåg
2 000 inställda tåg i vintras
De tre första månaderna med MTR innebar över 2 000 inställda tåg och att fler än vart femte tåg var försenat. Resenärerna rasade och politikerna i de fem regionerna kved.
Men under våren har det sakta men säkert blivit bättre. I april var 81 procent av tågen i tid och andelen inställda avgångar minskade. I mars och april kördes 91,0 respektive 93,9 procent av den utlovade trafiken.
“Det går i rätt riktning men vi är ännu inte nöjda”, säger Frida Ukmar. ”Åtgärderna vi har vidtagit har haft effekt och vi kommer att fortsätta tills resenärerna får den punktliga trafik de förtjänar.”
Misslyckandet under vintern berodde, enligt Ukmar, på pandemin med många sjukskrivningar och att många förare och tågvärdar valde att bli kvar inom SJ och inte gå över till MTR.
Anställt och utbildat ny personal
”Vi har krigat hela våren”, säger hon. ”Vi har rekryterat och utbildat ny personal men de tar tid att få full bemanning.”
“Vi kör faktiskt betydligt fler tåg varje dag än man gjorde innan vi tog över trafiken”, säger Frida Ukmar.
I maj var 80 procent av de tåg som MTR Mälartåg körde i rätt tid., en procentenhet sämre än i april.
”Men endast var femte förseningsminut beror på faktorer som MKR Mälartåg kunnat påverka”, säger Frida Ukmar.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
VR efter Vy i norr
VR Sverige tar över tågkörningen för Norrtåg från december 2025. VR:s vinnande anbud var på 3,2 miljarder kronor. Anbudet från Vy Tåg, som nu kör tågen, var på 3,6 miljarder kronor.
Vill stoppa bidrag till Green Cargo
Riksdagen måste stoppa regeringens förslag om ett kapitaltillskott på 1,4 miljarder kronor till Green Cargo. Det kräver ledningen för konkurrenten Hector Rail, landets näst största godstågsbolag.
“MTR har organiserat sig fel”
Anledningen till att tågtrafiken mellan Uppsala och Gävle fungera så dåligt är inte personalbrist utan att trafiken är organiserad på fel sätt. Problemet är att MTR valt en centraliserad administration och trafikledning för hela sitt uppdrag för Mälardalstrafik.
881 miljarder till infrastruktur
Regeringen satsar 165 miljarder kronor på vidmakthållande av de svenska järnvägarna och 437 miljarder kronor till nya vägar och järnvägar. Satsningen i Nationell plan omfattar totalt 881 miljarder kronor.