Annons:

Publicerad: 2022-06-19

Grenland Rail köper Baneservice

Norska Grenland Rail köper svenska Baneservice Skandinavia AB av norska Baneservice AS. Ett statsägt företag blir privatägt och ska satsa på ökad godstågstrafik i Sverige.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Grenland Rail 6446 med två Skd 226-lokomoter och öppna godsvagnar i transport vid Sandvika väster om Oslo i augusti 2018.

Annons:

”Det är extremt positivt”, säger Jörgen Eyram, vd i Baneservice Skandinavia. ”Det skapar helt nya möjligheter för oss Att växa i Sverige.”

Grenland Rail, som startades 2005, bedriver godstågstrafik i Norge och sam arbetar bland andra med Green Cargo. Företaget har 85 anställda och omsatte förra året 250 miljoner norska kronor.

Baneservice Skandinavia bedriver godstågstrafik i Sverige, bland annat Halmstad-Brännögård och Uddevalla-Munkedal, men sköter också växling och terminaltjänst på flera orter åt Green Cargo och TX Logistik.

Baneservice bemannar beredskapslok

Företaget bemannar också ett beredskapslok i Göteborg för Trafikverket.

Till och med oktober förra året skötte Baneservice växlingen i Göteborg Skandiahamnen, det var företagets största uppdrag,

Företaget har 25 anställda och omsatte förra året 55 miljoner svenska kronor.

”Företagen är i grunden väldigt lika”, säger Jörgen Eyram. ”Grenland hare gjort samma resa i Norge som vi gjort i Sverige.”

”Järnvägsbranschen upplever ett uppsving och godsvolymerna ökar, även om vi förlorade växlingen i Skandiahamnen går det riktigt bra för oss just nu.”

Svensk Tågkrafts TMY 1111 och T44 260 står redo för dagens växlingsuppgifter för Baneservice i Halmstad en tidig oktobermorgon 2019.

Tillsammans ska vi bli en ledande leverantör till den norska och den svenska industrin.

 

Tommy Anderson, vd i Grenland Rail

Statsägda Baneservice ville sälja verksamheten i Sverige

I vintras fick Grenland Rail en förfrågan statligt ägda Baneservice AS om ett eventuellt övertagande av det svenska dotterbolaget Baneservice Skandinavia.

Ägarna hade konstaterat att verksamheten i Sverige låg utanför Baneservices kärnverksamhet. Baneservice bygger och underhåller spår samt kontaktlednings- och signalanläggningar.

Ledningen för Grenland Rail fann att verksamheten som Baneservice Skandinavia bedriver i Sverige skulle vara ett gott komplement till Grenlands verksamhet i Norge.

Grenland Rail övertar 1 juli 2022 samtliga aktier i Baneservice Skandinavia AB av Baneservice AS. Samtidigt byter företaget namn till Grenland Rail AB.

”Förvärvet ger oss goda affärsmöjligheter i Sverige”, säger Tommy Anderson, vd i Grenland Rail. ”Baneservice Skandinavia har många duktiga medarbetare och företaget är väl etablerat i Sverige.”

”De två företagen har samma DNA.”

Tommy Anderson hoppas kunna öka den gränsöverskridande trafiken och öka marknadsandelarna i Sverige.

”Tillsammans ska vi bli en ledande leverantör till den norska och den svenska industrin”, säger han.

Baneservice hyr de lok som används i tågtrafiken i Sverige.

Grenland Rail äger bland annat två fd svenska Ma-lok, fyra El15-lok som tidigare använts av NSB och därefter av Hector Rail samt sju 6400-lok som tidigare använts i Nederländerna samt åtta diesellok för växling och lättare godståg.

Grenland hyr också lok av BLS Rail och Nordic Re-finance och har tecknat kontrakt på två Eurodual-lok från Stadler med leverans 2023 och 2024.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Åter tågtrafik i norr

Från klockan 18 på fredagskvällen går det åter att köra tåg norr Vännäs. Men tågtrafikbolagen drar igång sakta och försiktigt. Green Cargo väntar till lunchtid på söndag.

Nyhet

Sex järnvägsbyggen får klartecken

Regeringen ger klartecken till Trafikverket att starta byggandet av sex stora järnvägsprojekt de närmaste åren. Projekten finns i den nationella planen för transportsystemet men för att Trafikverket skall kunna starta byggandet krävs godkännande av regeringen.

Nyhet

Oro inför regeringsskiftet

Några är oroliga, många förhoppningsfulla. Frågan är vilka järnvägsprojekt den nya regeringen vill satsa på och vilka som skjuts upp. Höghastighetsjärnvägarna är i farozonen men det finns stora förväntningar i norr och söder.