Annons:
Alstom och Flox testar AI mot viltolyckor
Alstom och Flox får 3,3 miljoner kronor från Vinnova för att testa AI-teknik för att motverka viltolyckor på järnvägen.

Ett AI-system ombord på tågen minskar olyckor och skyddar djurlivet genom avskräckande ljudsignaler. Fälttester kommer att genomföras på utvalda järnvägssträckor i Sverige under hösten 2024 och vintern 2025. Projektet bedöms som en del i arbetet för att nå Sveriges och EU:s mål för hållbara och säkra transporter. FOTO: Alstom och Flox
Alstom har tillsammans med Flox fått 3,3 miljoner kronor i finansiering från Vinnova för att genomföra fälttester av ett AI-system som förebygger kollisioner mellan tåg och vilda djur. Varje år rapporterar Trafikverket cirka 5 000 djurkollisioner i Sverige och genom att minska både olyckor och skador på tågfordon samtidigt som djurlivet skyddas har projektet potential att revolutionera järnvägssäkerheten.
“Genom att kombinera vår expertis inom hållbar mobilitet med banbrytande AI-teknik, tar vi ett viktigt steg mot att skapa säkrare järnvägar och samtidigt skydda djurlivet,” säger Maria Signal Martebo, vd Alstom Sverige.
Flox, med expertis inom AI och bildanalys, har utvecklat ett system för att identifiera och avskräcka vilda djur från att nå fram till järnvägsspåret. Genom att använda olika ljudsignaler för olika djurarter, skapas en avskräckning som förhindrar olyckor innan de sker. Denna teknik har redan testats framgångsrikt och nu ska systemet valideras i järnvägsmiljö i Sverige.
Systemet identifierar vilda djur och reagerar i olika scenarier inom andra områden såsom flygplatser, trafikleder, gruvor, städer och jordbruk i både Europa och USA.
“Vår tågbaserade Flox-teknik bygger på avancerad AI och djupgående förståelse för djurens beteende, vilket gör det möjligt att skydda både tågtrafiken och djurlivet. Tillsammans med Alstom kan vi nu validera denna lösning i en järnvägsmiljö och göra verklig skillnad för både säkerheten och naturen,” säger Sara Nozkova, vd på Flox.
Under hösten 2024 och vintern 2025 kommer fälttester att genomföras på utvalda järnvägssträckor. Detta gemensamma projekt stöds av Vinnova och har valts ut på grund av sin höga potential för nationell och internationell spridning. Det bedöms som en del i arbetet för att nå Sveriges och EU:s mål för hållbara och säkra transporter.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Västtrafiks nya tåg vinner internationellt designpris
Västtrafiks nya tåg har tilldelats det prestigefyllda designpriset Red Dot Award 2025 för sin innovativa design. Tävlingen är en av de största inom design i världen. Det är andra gången tågmodellen prisas för sin design.
Sju av tio VR-snabbtåg i tid
71 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg ankom slutstationen i tid under årets andra kvartal. Förseningarna berodde främst på problem med spår och växlar, elanläggningar samt obehöriga i spårområdet.
Tågab bygger ut för 80 miljoner
Om elva månader ska Tågabs nya kontor och nya verkstad stå klara i Kristinehamn. Det blir Tågabs största investering hittills. Banklånet beviljades i slutet av juni.
001 har återuppstått som ÖBB-lok
1043.001 har återuppstått i sin forna glans. Det orange-vita loket som levererades från Asea till Österrike 1971 återvände till Sverige 2001 och nu har Tågab målat loket i leveransfärgerna.
Infranord har tilldelats tre underhållskontrakt för Ostkustbanan
Infranord har idag det pågående uppdraget att utföra basunderhåll av Ostkustbanan. De nya entreprenaderna påbörjas den 1 september 2026 och pågår i fyra år med möjlighet till förlängning i ytterligare tre år.
Trafikverket ska vidareutveckla trafikledning och infrastrukturobjekt i Öresundsregionen
Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att vidareutveckla trafikledning och infrastrukturobjekt i Öresundsregionen. Syftet är att ha ett väl utvecklat trafikledningssamarbete på plats i Öresundsregionen i samband med att den fasta förbindelsen över Fehmarn Bält öppnar.
Unika spårkorsningar i Olskroken
Två unika spårkorsningar med gjutna korsningar i specialstål lades under midsommarhelgen in i Olskroken. Kostnaden blir högre men korsningen ska hålla betydligt längre.
Trafikverket utvecklar ny affärsform för stora infrastrukturprojekt
Trafikverket utvecklar ny affärsform inom anläggningsbranschen i Sverige och inför innovativ alliansmodell. Syftet är att stärka leveransförmåga, effektivitet och kostnadskontroll för stora, samhällsutvecklande infrastrukturprojekt.
Fyra svenska kandidater till Women in Rail Awards
Women in Rail Sverige har nominerat fyra svenska kandidater till European Agency for Railways prestigefyllda Women in Rail Awards. Nomineringarna spänner över fyra kategorier och representerar det bästa av svensk järnvägssektor när det gäller jämställdhet, ledarskap och innovation.
Nya röjningslok i Gävle och Ånge
Railcare har etablerat ytterligare två röjningslok i beredskap inom det utökade beredskapsuppdraget för Trafikverket. Det är i Gävle och Ånge som man nu kan se de helt nya Effishunter-loken och förare redo att rycka ut.