Annons:
Äntligen ljuset i tunneln
Klockan 23.28 på söndagskvällen 13 juli, 32 minuter före utsatt tid, rullade det första tåget ut genom den nya järnvägstunneln under centrala Varberg. Det var Cargonets godståg 34016 från Trelleborg mot Alnabru i Oslo som tjuvstartade tågtrafiken i tunneln.
Text: Ulf Nyström Foto: Svante Fält

Första tåget genom den nya tunneln och på den nya statinen blev Cargonets 34016 som passerade Hamra klockan 23:23 och den nya stationen 23:28 på väg mot Oslo med El16 2205 och 2203 som dragkraft.
Annons:
Godstågen var en timma tidigt i Falkenberg och fick tillstånd att använda det nya dubbelspåret mellan Hamra och Varberg redan innan det skulle tas i bruk.
Godståget passerade Hamra klockan 23:23 och rullade in på Varbergs nya station 23:28.
Öresundståg 1134 från Halmstad till Göteborg som skulle blivit första tåg genom Varbergstunneln var elva minuter försenat och ankom Varbergs nya station först 00:31.
Fem och ett halvt års byggtid
Efter fem och ett halvt års byggtid är äntligen det nya nio kilometer långa dubbelspåret genom Varberg och den tre kilometer långa tågtunneln under centrala stan klart för trafik.
Den näst sista flaskhalsen, och den som mest effektivt har hindrat tågens framfart, försvinner när enkelspårssträckan mellan Varbergs station och Hamra försvunnit.
Kostnaden för projektet blev 8,9 miljarder kronor i 2021 års priser.

Nu färdigställs tunneln under Varberg
Natten till måndagen kördes det sista tåget på den enkelspåriga Västkustbanan genom Varberg. 14 juli återupptas tågtrafiken men då rullar tågen i dubbelspårstunneln under Varberg.

Första persontåget ankom elva minuter sent klockan 00:31 och avgick fem minuter sent 00:35. Det var Öresundståg 1134 bestående av tågsätt 4575 mot Göteborg. Ett sällskap med anknytning till tunnelprojektet hade fest på perrongen mellan spår 4 och 5.
Det omfattande arbetena under den fem veckor långa avstängningen av tågtrafiken genom Varberg har löpt på som planerat.
”Vi har fixat allt som behövs för att tågen skulle kunna rulla på det nya dubbelspåret och genom tunneln”, säger Johan Hjertström, projektchef på Trafikverket.
De nya spåren anslöts till de gamla
De mest omfattande sakerna som behövde fixas var anslutningarna mellan det nya dubbelspåret i Västkustbanans befintliga spår strax norr om Varbergs nya station och i Hamra sju kilometer söder om den nya stationen.
In i det sista jobbades det på belysningen i det nya stationsrådet och med asfaltering kring det nya stationshuset.
”Det har varit fem intensiva veckor men organisationen har löst alla utmaningar med bravur.”
70, 200 och 250 km/h
På det nya dubbelspåret tillåts tågen om en månad eller två att köra 200 km/h förutom på stationsområdet där hastigheten begränsas till 160 km/h. Dessförinnan är 70 km/h största tillåtna hastighet.
När Västkustbanan fått det nya tågsäkerhetssystemet ERTMS och fyra-fem år kommer tågen att kunna köra 250 km/h på större delen av den nya sträckan.
En första invigning i onsdags…
Redan i onsdags förra veckan, 9 juli, invigdes Varbergstunneln och det nya dubbelspåret genom Varberg i närvaro av infrastrukturminister Andreas Carlson (KD), Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana och Hallands läns landshövding Anders Thornberg.

Varbergarna gick under söndagen man ur huse för att titta på den nya stationen.

Den nya stationen och det nya stationshuset i Varberg var ett populärt besöksmål under söndagen. FOTO: Stig Johansson
”Jag är glad, stolt och ödmjuk när vi idag inviger Varbergstunneln som en viktig del i att öka kapaciteten på Västkustbanan, en av Sveriges viktigaste järnvägsförbindelser mellan Göteborg och Lund”, sade Roberto Maiorana.
”Detta bidrar till en kortare restid för resande längs västkusten och förkortar redan idag resan mellan Göteborg och Varberg med fem minuter för att 2030 bli 15 minuter kortare.”
”Mungiporna är extra högt uppe idag”, sade Ann-Charlotte Stenkil (M), kommunstyrelsens ordförande i Varberg.
…räddningsövning i torsdags…
I torsdags kväll genomförde Trafikverket och räddningstjänsten en storskalig räddningsövning i tunneln.
”Allt verkar ha fungerat väl”, säger projektchefen Johan Hjertström.
Ambulans, räddningstjänst och polis var på plats när övningen genomfördes
Civila deltog i övningen som så kallade skademarkörer.
…och folkfest under söndagen
Under söndagens hölls en ny invigning där stationen visades upp för varbergsbor och besökare.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Svåra tider i järnvägsbranschen
Det går allt sämre för de stora godstågsbolagen, det går katastrofalt dåligt för företagen som utför upphandlad tåg- och busstrafik, nattågstrafiken kostade Vy Tåg stora belopp men det går riktigt bra för bolagen som kör kommersiell tågtrafik. Allra bäst verkar det gå för tågverkstäderna med ett anmärkningsvärt undantag.
UIC prisar Varbergs nya stationshus
Den nya stationen som invigdes i somras och har utsetts till vinnare av det internationella priset UIC Railway Station Awards i kategorin Station & Urban Design, i konkurrens med bland annat Guangzhou South Railway Station i Kina och Takanawa Gateway Station i Japan.
1409 utvecklas
Sträckorder till lokförare, förfinat underlag för eco-drivning och telefonnummer till kundtjänst för tågresenärer. Tydal Systems avslöjade flera nyheter på 1409-dagen i Västerås häromveckan.
Norge värnar regionaltågen
SJ tror på direkttåg mellan Stockholm och Trondheim senast i december nästa år. Men norska Jernbanedirektoratet värnar den regionala tågtrafiken och anser att det inte finns plats för både fjärrtåg och regionaltåg på den norska sträckan.