Annons:
Åter tåg mellan Uddevalla och Öxnered från söndag
Från klockan 12.00 på söndag 28 januari ska tågen åter kunna rulla på Älvsborgsbanan mellan Uddevalla och Öxnered sedan Trafikverkets entreprenörer återställt spår, kontaktledningsanläggning och signalsystem efter kollisionen mellan ett regionaltåg och en lastbil 15 januari.
”Det har varit ett omfattande arbete, skadorna blev mycket stora”, säger Morgan Rehn, enhetschef på Trafikverket region Väst.
”Men vi tror att vi kommer att hinna bli klara på lördagen eller natten till söndag så ibruktagandebesiktning kan ske söndag förmiddag.”
Till att börja med kommer tågen att framföras med reducerad hastighet på sträckan som skadades vid kollisionen.
Vid olyckan skadades en teknikbyggnad inklusive kablage vid vägkorsningen, 200 meter räler och sliprar, fem kontaktledningsstolpar vilket medförde att kontaktledningsanläggningen revs ner och en hjälpkraftstransformator skadades.
Vägskyddsanläggningen inklusive portalerna var demolerade. Baliser och tillhörande tavlor förstördes.
De söndertrasade betongbalkarna som transporterades på lastbilstrailern spreds ut på och banan och förstörde en lada till en bondgård. Ballasten har därför renats.
Resenärerna har utväxlats med buss mellan Trollhättan och Öxnered respektive Vänersborg sedan 15 januari.
Gods som normalt går på järnväg till och från Uddevalla hamn och Munkedals bruk har lagrats eller transporterats med lastbil.
Hector Rail har kört virke till Värö bruk från Falköping i stället för från Uddevalla.
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Tyska lok från Schweiz till Kiruna
Lokuthyrningsföretaget Nordic Re-finance har köpt fem godstågslok från Schweiz, kommer att hyra ett sjätte lok och har option på ytterligare fyra lok.
Bohusbanan kan byggas ut för kvartstrafik
Sverige får 59 miljoner euro, motsvarande ca 610 miljoner kronor, i EU-bidrag till fyra järnvägsprojekt. De största delarna går till fyrspårsutbyggnaden Flackarp-Arlöv och Västlänken genom Göteborg.
Green Cargo visar sämre resultat
Intäkterna ökade något men utgifterna ökade mycket snabbare. Fjärde kvartalet 2022 slutade med en förlust på 29 miljoner kronor för Green Cargo trots en statlig miljökompensation på 187 miljoner kronor.
Kardonbanan viktig för Pampushamnen
Kampen står inte mellan Norrköping, Södertälje, Norvik och Gävle. Striden om containrarna står mellan Öst och Väst, mellan hamnarna längs Ostkusten och Göteborg. Nu har Norrköping elektrifierad järnväg till den växande Pampushamnen.