Annons:
Nordic Rail igång för fjortonde gången
På tisdagen inleddes Nordic Rail i Jönköping. Det är den fjortonde järnvägsmässan på Elmia men konkurrensen med Stockholmsmässan om branschens intresse är en utmaning.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
![Foto: Kasper Dudzik. Jönköping 2023 10 11. Nordic Rail mässan på Elmia.](https://jarnvagar.nu/wp-content/uploads/2023/10/KDnordicrail_D_11538m.jpg)
Nordic Rail på Elmia i Jönköping har i år samlat 145 utställare av allt från tvåvägshybridfordon till stolstyger.
Annons:
”Det känns bra så här långt”, säger Magnus Ringqvist, mässansvarig på Elmia Nordic Rail.
”Vi har 145 utställare i år och hoppas på många besökare.”
Den första järnvägsmässan med namnet Nordic Rail ägde rum på Elmia 1995. Om två år, i oktober 2025, blir det 30-årsjubileum när den 15:e mässan slår upp portarna.
Mässan 2021 ställdes in på grund av pandemin men redan 2019 togs ett par beslut inför framtida mässor.
Fokus på järnvägen
”Vi beslöt att renodla utställningen till att enbart omfatta järnvägsbranschen”, säger Magnus Ringqvist.
”2019 hade vi ju även Nordic Transport med åkerinäringen och lastbilsbranschen men det blev för splittrat.”
”Dessutom beslöt vi att välja ett snabbare format för seminarierna. Vi har tagit bort heldagsseminarierna och satsar i år i stället på ett stort antal korta presentationer av aktuella ämnen som ERTMS, spårkapacitet, kompetensförsörjningen digitaliseringen och hybridtekniken.”
![Foto: Kasper Dudzik. Jönköping 2023 10 11. Nordic Rail mässan på Elmia.](https://jarnvagar.nu/wp-content/uploads/2023/10/KDnordicrail_D_11466m.jpg)
Henrik Reuterdahl. affärsutvecklare på Järnvägsmuseet i Gävle, berättar om järnvägens historia under 150 år. Nästa år återinvigs Järnvägsmuseet efter ombyggnad.
I slutet av april i år var det premiär för järnvägsmässan Train & Rail på Stockholmsmässan i Älvsjö med seminarier och 150 utställare.
Att Train & Rail påverkat Nordic Rail är helt klart. Antalet utställare än något färre än 2019 men då pågick Nordic transport samtidigt.
”En ny aktör påverkar oss naturligtvis”, säger Magnus Ringqvist.
”Det finns två mässor och många seminarier att välja bland för folk i järnvägsbranschen. Vi tvingas vara på tå och jobba ännu hårdare.”
3 500 besökare 2019
2019 hade Nordic Rail 3 500 besökare. Hur många det blir i år återstår att se, mässan pågår till och med 11 oktober.
Peter Stjernfelt, marknadschef på Goldschmidt Sweden som tillverkar tvåvägsfordon för kontaktledningsarbeten, hoppas på många besökare i år.
”Vi har inte varit här de senaste åren men nu vill vi visa upp vårt nya hybridfordon som kan köras på batterier eller diesel”, säger han.
”Vi träffar befintliga kunder och hoppas träffa nya kunder. Faller det väl ut i år kommer vi tillbaka 2025.”
BLS Rail visade upp sig
Tomas Medzech är vd i BLS Rail och positiv till de möjligheter Nordic Rail erbjuder.
”Vi står ju på tre ben, lokuthyrning, godstågstrafik och reservdelsförsörjning, och Nordic Rail är ju ett ypperligt tillfälle visa upp oss för kollegor i järnvägsbranschen”, säger han.
”Det börjar ju bli brist på reservdelar till många gamla svenska lok som fortfarande gör stor nytta så det borde finnas ett behov av upparbetade komponenter.”
”Det vore synd om konkurrensen mellan Stockholmsmässan och Elmia skulle medföra att det inte blir någon järnvägsmässa i Sverige”, säger Tomas Medzech.
![Ulf Nyström](https://jarnvagar.nu/wp-content/uploads/2022/10/Ulf-Nystrom.jpg)
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Alstom underhåller TiB-tåg
Alstom kommer att sköta fordonsunderhållet av de 30 tågsätt som används av Tåg i Bergslagen på uppdrag av VR Sverige de kommande tio åren. Avtalet är värt närmare en miljard kronor.
Regeringen vill sänka banavgifterna
Banavgifterna sänks med 1,37 miljarder kronor för att stötta tågtrafikföretagen under och efter coronapandemin. Tågföretagen är nöjda.
Storvinst för lokuthyrare
Det är kärva tider för många godstågsbolag. Men lokuthyrningsföretagen går strålande. Nordic Re-finance, Sverige största lokuthyrare, har dubblat omsättningen på två år och gör rekordvinst.
Effektivare rangerbangårdar minskar kostnaderna
Green Cargo har gått med förlust varje år under hela 2010-talet trots en ihållande högkonjunktur och ökande transporter. Mängder av åtgärdsprogram har genomförts men effekterna har inte varit tillräckliga.