Annons:
Kalldusch för järnvägskapaciteten i Sydsverige
Byggföretagen i Syd varnar i ett pressmeddelande för att järnvägsnätet i Sydsverige riskerar att bli än mer överbelastat efter Fehmarn Bält-förbindelsens färdigställande mellan Danmark och Tyskland. Enligt Byggföretagen i Syd behöver kapaciteten öka för att järnvägen inte ska stanna och den gröna omställningen med varutransporter från väg till järnväg inte ska utebli. Tidöpartiernas beslut att avbryta planeringen av nya stambanor har enligt Byggföretagen i Syd lett till en kalldusch för järnvägskapaciteten i Sydsverige.
“Behovet av ökad kapacitet på järnvägen går inte att trolla bort” (barometern.se)
ANNONS:
Fler notiser
Trafikverkets granskning av delprojekt i Västlänken visar på allvarliga brister hos entreprenören
Trafikverket har granskat entreprenaden E05 Korsvägen i Västlänken. Granskningen visar på systematiska brister från entreprenören, vilket har lett till oacceptabla kostnadsökningar enligt Trafikverket.
Fyra svenska kandidater till Women in Rail Awards
Women in Rail Sverige har nominerat fyra svenska kandidater till European Agency for Railways prestigefyllda Women in Rail Awards. Nomineringarna spänner över fyra kategorier och representerar det bästa av svensk järnvägssektor när det gäller jämställdhet, ledarskap och innovation.
Nya tåg Malmö–Stockholm nästa vecka
SJ sätter in de moderniserade X2000-tågen mellan Malmö och Stockholm från och med 8 maj 2023. Det blir till att börja med tre avgångar i varje riktning.
“Det är ingen bra politik att spara på infrastruktur”
Det finns ett starkt samband mellan transportinfrastruktur, arbetsmarknad och regional utveckling. Den beskriver den andra rapporten, Järnvägssystemets betydelse för regional tillväxt, inom initiativet Omtag svensk järnväg.



