Annons:
Kalldusch för järnvägskapaciteten i Sydsverige
Byggföretagen i Syd varnar i ett pressmeddelande för att järnvägsnätet i Sydsverige riskerar att bli än mer överbelastat efter Fehmarn Bält-förbindelsens färdigställande mellan Danmark och Tyskland. Enligt Byggföretagen i Syd behöver kapaciteten öka för att järnvägen inte ska stanna och den gröna omställningen med varutransporter från väg till järnväg inte ska utebli. Tidöpartiernas beslut att avbryta planeringen av nya stambanor har enligt Byggföretagen i Syd lett till en kalldusch för järnvägskapaciteten i Sydsverige.
“Behovet av ökad kapacitet på järnvägen går inte att trolla bort” (barometern.se)
ANNONS:
Fler notiser
Sista turen för CX i Stockholm
Allt fler av de nya C30-tågen börjar köra i tunnelbanan i Stockholm. Under 2024 kommer ytterligare 27 vagnar sättas i trafik.
Första spadtaget på Ostlänken
På platsen där Ostlänkens första brostöd ska byggas sattes spadarna i marken och skapade svensk järnvägshistoria.
Många tågstopp i Skåne 16–18 mars
Helgen 16–18 mars genomför Trafikverket underhållsarbeten på flera olika tågsträckor i Skåne. Även Öresundsbron är stängd för tågtrafik denna helg. Tågtrafiken ersätts med bussar, men i mycket begränsad omfattning.
Mjukvarufel stoppar nya spårvagnar i Göteborg
Göteborgs nya superlånga spårvagn M34 har tillfälligt tagits ur trafik på grund av ett mjukvarufel. Den 45 meter långa vagnen invigdes den 17 januari men har nu stoppats efter att tester visat för hög strömförbrukning, vilket kan påverka övrig trafik.



