Annons:

Publicerad: 2024-05-22

Bastuträsk före Umeå

Flera månader senare än planerat kördes det första kombitåget från Bastuträsk till Göteborg 17 maj. Men Nurminen Logistics nya tåg från Umeå till Göteborg som skulle haft premiär i april har ännu inte avgått.

Text: Ulf Nyström  Foto: Rasmus Hansson

17 maj avgick det första kombitåget från Bastuträsk mot Göteborgs hamn. Dragkraft var Grenland Rails El15 101, fd Hector Rail 161 101, fd NSB El15 2191.

”Sent omsider kom vi igång” säger Claes Mårdstrand, trafikchef på Grenland Rail.

”Man kan väl säga att startsträckan varit ovanligt lång.”

Grenland Rail skulle kommit igång med körningen av ett nytt kombitåg med trävaror från Bastuträsk till Göteborgs hamn i vintras men konkursen i logistikföretaget First Row medförde att trafikstarten fick skjutas upp ett halvår.

Nu sker trafiken i regi av Träfraktkontoret (TFK) och det är främst sågade trävaror från Holmens sågverk i Bygdsiljum och Kroksjön som transporteras till Göteborg hamn för export.

Norska Grenland Rail köpte 2022 svenska Baneservice Skandinavia AB av statliga norska Baneservice AS.

”Vi kör kombitåget från Bastuträsk med ett av våra fyra El15-lok”, säger Claes Mårdstrand.

”Ett kombitåg är ju en lätt match för de gamla malmtågsloken.”

54 år gamla malmtågslok

El15-loken byggdes 1970 för norska NSB för malmtrafiken mellan Kiruna och Narvik och köptes 2004 av Hector Rail som använde dem i tunga godståg. 2020 köpte Grenland Rail fyra av loken.

Grenland Rail kör sedan mitten av oktober förra året ett heltåg med betongelement till ett nytt nätverk för dricksvatten i Oslo kommun från Mukran i norra Tyskland via Hamburg och Malmö till Alnabru utanför Oslo för Mobil Baustoffe i samarbete med DB Cargo. Mellan Malmö och Oslo används EL15-lok

Grenland Rail kör dessutom det så kallade sandtåget mellan Limmared och Halmstad och transporterar banarbetsfordon åt flera olika företag.

Inga nya kombitåg Umeå–Göteborg

Medan trafiken mellan Bastuträsk och Göteborg hamn efter mycket om och många men äntligen kommit igång har den trafik som Väte Rail skulle kört för Nurminen Logistics mellan Umeå och Göteborg ännu inte inletts.

Sponsrat innehåll

EuroDual – framtidens godståg i Skandinavien

EuroDual – framtidens godståg i Skandinavien

Skandinavien står inför en avgörande utmaning – den åldrande lokflottan hotar att urholka järnvägens konkurrenskraft och försprång inom hållbara transporter. Sverige har en av Europas äldsta lokflottor, vilket riskerar en oönskad förskjutning från järnvägs- till vägtransporter.

read more

Terminal i Bastuträsk expanderar

Virkesterminalen i Bastuträsk byggs ut för att kunna hantera containrar och trailrar. I januari rullar det första kombitåget till Göteborg.

Annons:

”Det har helt enkelt inte funnits något gods att transportera även om intresset för förbindelsen varit stort”, säger Jan G Forslund, vd i Väte Rail.

”Men vi har avtal med Nurminen och får betalt för våra fasta kostnader så det drabbar egentligen inte oss.”

Trafiken mellan Haparanda och Göteborg, som Väte Rail kommer att köra på uppdrag av Nurminen Logistics, verkar dock som planerat komma igång under sommaren.

”Där finns konkreta transportuppdrag”, säger Jan G Forslund.

“Så vi räknar med att komma i gång i slutet av juni.”

Väte Rail kommer att köra tåget via Umeå och Sundsvall.

”Om eller förhoppningsvis när vi får gods från Umeå kan vi koppla på ett antal vagnar där”., säger Forslund.

Tillkoppling i Sundsvall

Till att börja med kommer vagnarna från och till Haparanda att kopplas samman med vagnarna från Ånge och Sundsvall i det tåg som Väte Rail kör för kemiföretaget Nouryon mellan Ånge och Göteborg.

Väte Rail och Nouryon tecknade nyligen avtal om fortsatta transporter mellan Ånge och Göteborg via Sundsvall till och med utgången av 2025.

”Nu kör vi två omlopp i veckan men tillkommer tillräckligt stora volymer från Haparanda kommer vi att öka till tre omlopp i veckan”, säger Jan G Forslund.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

Åter godståg från Haparanda

Väte Rail kommer från 8 april att köra två nya kombitåg i veckan mellan Umeå och Göteborg på uppdrag av Nurminen Logistics. I sommar inleds trafik mellan Haparanda och Göteborg.

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Fortsatt kris i Bergslagen

För få lokförare, mycket sjukskrivningar och många skadade fordon. VR Sverige som kör tågen för Tåg i Bergslagen har tvingats ställa in 30-40 procent av trafiken. Nu blir Tågab räddaren i nöden.

Nyhet

Förlust för Green Cargo

Coronapandemin har inte påverkat godstransporterna och lönsamheten så mycket som befarat. Men Green Cargo tvingas ändå redovisa ett rörelseresultat på -77 miljoner kronor andra kvartalet 2020.

Nyhet

2021 en besvikelse för SJ

2020 var brutalt för SJ. 2021 blev en besvikelse trots en god sommar och en fin höst. 2022 har börjat tungt men det syns åter ett ljus i tunneln.

Kapacitet

Skogen kräver större tåg

I många år har det varit fullt fokus på längre tåg och tyngre tåg. Men med större tåg kan betydligt mer virke och flis lastas på tåg som inte behöver bli längre än i dag.