Annons:
Bode kör till Halmstad
Sverige får i april sitt andra Bode-tåg. DB Cargo Scandinavia kör ett nytt tåg för spedition Bode mellan Lübeck och Halmstad två dagar i veckan.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
DB Scandinavia 185 333 med containertåg på Södra stambanan vid Stehag i december 2009.
Annons:
Det känns mycket positivt att den nya pendeln är på plats och att vi kan underlätta för godstransporter på järnväg från kontinenten. Efterfrågan på hållbara transportlösningar blir allt större.
Katrin Lemming Thulin, kommunikationschef Hallandsamnar
DB Cargo Scandinavia kör sedan flera år ett tåg med containrar och trailrar för Spedition Bode och Lidl mellan Lübeck och kombiterminalen Rosersberg strax norr om Stockholm.
I april inleds transporterna med ett andra tåg mellan Lübeck och Halmstad. Tåget som kommer att köras av DB Cargo Scandinavia ska till att börja med att gå två dagar i veckan.
”Det känns mycket positivt att den nya pendeln är på plats och att vi kan underlätta för godstransporter på järnväg från kontinenten. Efterfrågan på hållbara transportlösningar blir allt större”, säger Katrin Lemming Thulin, kommunikationschef Hallandsamnar.
Den nya förbindelsen kommer att förse flera kunder i södra och västra Sverige, bland andra Lidl, med varor. De två tågen kommer att medföra 80 containrar och trailrar per vecka.
Vi sparar cirka 70 procent koldioxid per trailer och container när vi flyttar över godset på räls och samtidigt snabbar vi upp transittiderna från kontinenten jämfört med sjötransporter.
Stev Etzrodt, vd på Spedition Bode
Omlastning tåg-bil i Halmstads hamn
Omlastning från tåg till lastbil kommer att ske i Halmstads hamn där Hallandshamnar under senare år gjort en omfattande upprustning av spåranläggningen.
”Vi sparar cirka 70 procent koldioxid per trailer och container när vi flyttar över godset på räls och samtidigt snabbar vi upp transittiderna från kontinenten jämfört med sjötransporter” säger Stev Etzrodt, vd på Spedition Bode i ett pressmeddelande. ”På längre sikt ser vi Halmstad som en hub för sjö- och järnvägsvolymer.”
35 procent av alla godsvolymer till och från hamnarna i Halmstad och Varberg transporteras på järnväg.
”I samverkan med Halmstad kommun undersöker vi nu alternativ för en ny kombiterminal”, säger Katrin Lemming Thulin. ”Det finns ett antal platser vi tittar på.”
Det finns kombiterminaler för omlastning av containrar och trailrar mellan väg och järnväg i Göteborg, Jönköping, Nässjö, Båramo i Vaggeryd, Älmhult och Helsingborg men ännu ingen i Halland.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Inför kilometerskatt för lastbilstrafiken
Den svenska transportsektorn drivs till cirka 70 procent med fossil energi. När det gäller tunga godstransporter är den snabbaste och mest effektiva metoden för att öka andelen eldrivna transporter att utnyttja den elväg som redan finns, järnvägen. Det menar Karin Svensson Smith (MP) och Roger Bydler, ledamot av Klimatriksdagen.
Inställda tåg dyra för MTR
MTR Mälartåg har tvingats betala drygt tio miljoner kronor i viten till Mälardalstrafik för inställda tåg sedan MTR tog över den upphandlade regionaltågstrafiken i Mälardalen i december förra året.
Mer detaljer om SJ:s nya snabbtåg
De första av SJ:s 25 nya snabbtåg beräknas sättas i trafik under andra halvåret 2026. Det handlar om sträckor som redan är byggda för topphastigheten 250 km/tim, till exempel Botniabanan samt delar av Ostkustbanan och Västkustbanan.
SJ köper 25 snabbare snabbtåg
SJ har tilldelat Alstom och dess svenska dotterbolag Bombardier Transportation en beställning på 25 snabbtåg för 250 km/h. Första tåget kan i bästa fall vara i trafik år 2026.