Annons:
Bullerplank blir muralmålning i Trångsund
Efter månader av kreativt samarbete förvandlas nu bullermuren vid Trångsunds station till ett färgsprakande konstverk. Med hela 600 liter färg fylls den 100 meter långa muren med motiv som de boende i området föreslagit. På andra sidan muren växer samtidigt Huge Bostäders 125 nya hyreslägenheter fram.
“Det roligaste med målningen är att så många kommer ta del och bli påverkade av den. Alla som åker pendeltåg kommer se den och jag tror att den kan bli ett landmärke på vägen in mot Stockholm”, säger Mikael Rickman på The Artitects, som uppför målningen på uppdrag av Huge Bostäder.
Muralmålningens motiv består av allt ifrån lekande barn och samtalande grannar till grönskande natur och djurliv. Mitt i centrum för allt är den stora, stolta eken.
“Det är en utmaning att måla ett så långt konstverk. Hur målar man en ek 100 meter lång utan att den tar över målningen? Det har varit viktigt att ta vara på alla fina idéer som de boende velat dela med sig”, säger Mikael Rickman.
Initiativet, som involverar de boende i Trångsund och Skogås, är en del i Huge Bostäders ständiga strävan att skapa en attraktiv och trygg miljö – och något för de boende att känna stolthet över.
“Konst kan bidra till att förstärka områdets identitet och öka attraktiviteten och trivseln i och utanför lokalsamhället. Muraler som denna är även ett sätt att förebygga exempelvis klotter, då erfarenheterna säger att väggar som är konstnärligt utsmyckade blir mindre utsatta”, förklarar Eva-Lena Nilsson, områdesutvecklare på Huge.
Samtidigt bidrar muren även med en betydelsefull praktisk aspekt då den skärmar av buller från förbipasserande tåg.
FOTO: Huge
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Klartecken för 35 nya tåg till Västtrafik
Tågresorna väntas öka i Västra Götaland och gamla tåg behöver bytas ut. Idag gav regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen klartecken till Västtrafik att köpa in 35 nya tåg för totalt fyra miljarder kronor.
Spårbyte Näsberg-Harrträsk nästa år
Trafikverket har tilldelat Infrakraft spårbytet på sträckan Näsberg-Harrträsk mellan Boden och Gällivare på Malmbanan.
Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg
I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.
Göteborgs hamn mot container- och järnvägsrekord
Göteborgs Hamn fortsätter att stärka sin position som Nordens ledande godsnav. Under årets tre första kvartal ökade containervolymen med fyra procent och nådde rekordnivåer både över kaj och på järnväg.
Saltsjöbanan öppnar för trafik 9 november
Den 9 november öppnar Saltsjöbanan åter för resenärer efter att ha varit avstängd sedan i våras. Tågen kör till och från Saltsjö-Järla och ska gå enligt ordinarie tidtabell.
Malmbanan blir internationell testarena
Malmbanan och Ofotbanen blir testarenor för framtidens järnvägsteknik. Det officiella startskottet för Arctic Test Arena äger rum den 4–5 november i Narvik.
Siemens Mobility säkrar underhållsavtal Hector Rail
Siemens Mobility AB har säkrat ett underhållsavtal med Sveriges största privata järnvägsoperatör Hector Rail AB. Avtalet omfattar revision av 13 lok och en option på ytterligare 13.
Konferens om pålitliga järnvägar
Temat för Transportstyrelsens säkerhetskonferens 2026 blir pålitliga och motståndskraftiga järnvägssystem. Konferensen som brukar samla över 200 deltagare äger rum i Västerås i februari.
Infranord byter spår på Fryksdalsbanan
Infranord kommer att genomföra spårbyte på större delen av Fryksdalsbanan enligt Trafikverkets tilldelningsbeslut. Beslutet kan överklagas inom tio dagar från det att tilldelningen meddelats.
Uppföljning av utredningen om järnvägens organisation
Det har gått ungefär tio år sedan ”Utredningen om järnvägens organisation” levererade sina betänkanden om järnvägsunderhåll och järnvägens organisation. Dessa innehöll många förslag för att utveckla och förbättra Trafikverket som infrastrukturförvaltare och öka effektiviteten i järnvägssystemet.









