Annons:

Publicerad: 2020-03-29

Coronaviruset ger fler kombitåg

Spridningen av coronaviruset och stängningen av många fabriker tycks inte drabba de svenska godstågsbolagen så hårt som väntat. I stället ökar kombitrafiken på järnväg märkbart.

Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Ett BLS kombitåg från Italien på väg norrut den 13 mars 2020 vid Frutigen på Lötschbergbahn. Sträckan är en av Schweiz transalpina järnvägsstråk som möjliggör godstransporter mellan norra och södra Europa

Annons:

Visserligen har en del transporter har upphört helt men andra är stabila eller ökar.

 

Fredrik Weiner, strategisk processstöd på Green Cargo.

”Vi ser ingen stor nedgång”, säger Fredrik Weiner som arbetar med strategiskt processtöd på Green Cargo, Sveriges största godstågsföretag.

”Visserligen har en del transporter har upphört helt men andra är stabila eller ökar”.

De omfattande transporterna mellan AB Volvos och Volvo Cars anläggningar i Umeå, Göteborg, Älmhult och Gent i Belgien har ställts in liksom transporter för Scania i Södertälje.

Samtidigt ökar efterfrågan på kombitransporter av containrar, växelflak och trailrar och den de traditionella vagnslasterna.

Det finns ett ökat behov av att få fram dagligvaror med tåg till Sverige och i Norge. Green Cargo försöker snabba upp processen för extratåg och omfördela den kapacitet som frigjorts från transporterna för fordonsindustrin.

”Vi har uppfattat att det råder brist på chaufförer hos flera åkerier och därför vänder sig transportköpare till järnvägsföretagen”, säger Weiner.

Många lastbilar har dessutom fastnat i långa köer vid gränspassager i Europa. Sista veckan i mars begärdes ett halvdussin svenska åkerier i konkurs.

Många anställda på Green Cargo är sjukskrivna eller är hemma för vård av barn men frånvaron har ännu inte lett till att några tåg behövt ställas in.

”Många gör ett jättejobb och vi har fortfarande ett stabilt läge både i vår produktion och leverans”, säger Weiner

Ett Hector Rail kombitåg vid Stehag på Södra stambanan.

Hector Rail, Sveriges näst största godstågsbolag, har inte noterat någon minskning av transportvolymerna, tvärtom.

”Vi ser relativt stabila volymer från våra kunder och ingen negativ effekt på kort sikt”, skriver Claes Scheibe, vd i Hector Rail till Järnvägar.nu.

Hector Rail kör främst timmer till massaindustrin i Sverige och internationella kombitåg,

”Just nu ser vi möjligheter till ytterligare volymer då järnvägsbranschen i allmänhet hanterar coronaproblematiken väl”, skriver Scheibe.

”Vi har ett flexibelt arbetssätt som gör att vi kan stötta kunder som får problem med sina logistikkedjor. Vi kör redan nu en del omlopp som vi inte har kört tidigare.”

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

Spårproblem i Göteborg

Rälen sprack på fyra ställen på en 40 meter lång sträcka i Göteborg och spårvagnstrafiken stoppades helt. Nu har 130 meter räl byts ut och spårvagnarna rullar igen.

Nyhet

Lång väntan på gammal bro

Järnvägsbron i Vänersborg som varit obrukbar sedan i mars kommer troligen inte att kunna användas förrän vid årsskiftet 2024–2025. Skadorna har visat sig vara större än Trafikverket befarade.

Nyhet

Beslut om spårrivning i höst

Det mesta pekar på att Lysekilsbanan kommer att bli 108 år men inte mer. Trafikverkets styrelse beslutar troligen i höst att riva upp den elektrifierade järnvägen mellan Bohusbanan och Lysekil.

Nyhet

Nattåg till Hamburg och Bryssel

Regeringen vill återuppväcka nattågstrafiken mellan Sverige och kontinenten och beredd att satsa 400 miljoner kronor under fyra år. Trafikverket får uppdraget att upphandla trafiken.