Annons:
Direktupphandling av nattågen
Trafikverket kommer att genomföra en direktupphandling av nattågstrafik mellan Sverige och Hamburg respektive Bryssel. Men frågan är vilket företag som vill köra nattåg utan ekonomisk ersättning för de många milen genom Tyskland.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik, Christian Pohl
Ett ÖBB nattåg har anlänt till Hamburg Altona i augusti 2015. ÖBB är en av de aktörer som är tänkbar operatör för ett kommande nattåg mellan Sverige och Europa.
Annons:
Jag har talat med min kollega i Tyskland och vi har talat om det på ministernivå i EU men Sverige kan inte vänta på att Tyskland och andra länder ändrar sina regelverk.
Tomas Eneroth, infrastrukturminister
”Tyvärr tillåter inte Tyskland att fjärrtågstrafik upphandlas”, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth till Järnvägar.nu.
”Jag har talat med min kollega i Tyskland och vi har talat om det på ministernivå i EU men Sverige kan inte vänta på att Tyskland och andra länder ändrar sina regelverk.”
”Det behövs ett EU-direktiv om upphandlad trafik över gränserna, vi måste få bort de hinder som finns i dag. Jag hoppas att vi kan lösa detta under 2021 som ju av EUN har utsetts till Järnvägens år.”
Uppdrag att upphandla nattågstrafiken
Regeringen gav i somras Trafikverket i uppdrag att upphandla nattågstrafik Malmö-Bryssel och Stockholm-Hamburg med trafikstart 1 augusti 2022.
Det eller de företag som kommer att köra tågen får ersättning för att köra till och från gränsen mellan Danmark och Tyskland och får köra resten av sträckorna på egen ekonomisk risk.
Eftersom det är mindre än två år kvar till trafikstart kommer Trafikverket att genomföra en så kallad direktupphandling.
”Det är för kort tid att upphandla trafiken i konkurrens”, säger Håkan Jacobsson på enheten för Avtal och finansiering på Trafikverket. ”Under hösten utreder vi förutsättningarna för trafiken och avtalet eller avtalen och i vår måste vi förhandla ned det eller de företag som ska köra tågen från sensommaren 2022.”
Nattåg till Hamburg och Bryssel
Regeringen vill återuppväcka nattågstrafiken mellan Sverige och kontinenten och beredd att satsa 400 miljoner kronor under fyra år. Trafikverket får uppdraget att upphandla trafiken.
Avtal bör vara klara sommaren 2021
”Vi vill gärna ha avtalet eller avtalen klara ett år innan trafikstart, det vill säga sensommaren nästa år, för att företaget eller företagen ska hinna förbereda trafiken genom att skaffa fordon, personal och alla erforderliga tillstånd.”
Det är av allt att döma inte särskilt många tågtrafikföretag som är kapabla och villiga att köra nattågen: SJ och Transdev, som kör Snälltåget, norska Vy, danska DSB, tyska DB och österrikiska ÖBB som de senaste åren börjat bygga upp ett när av nattågsförbindelser i Central- och Västeuropa under namnet Nightjet.
Regeringen påpekade att avtalstiden bör vara relativt kort, högst fyra år med möjlighet till förlängning i ytterligare två år, för att inte blockera uppbyggnad av nya kommersiella alternativ.
Regeringens uppdrag fick ändå företrädare från Transdev som kör Snälltåget mellan Malmö och Berlin under turistsäsong, en trafik som ska förlängas från och till Stockholm, att se rött.
”Ja, det är väldigt viktigt att inte störa utan att stödja den kommersiella nattågstrafiken”, säger Tomas Eneroth. ”Transdev för en fantastisk insats med Snälltåget och den upphandlade trafiken får helt enkelt inte förstöra förutsättningarna för Snälltåget.”
Regeringen vill skapa marknad
”Men regeringen är övertygad om upphandlad nattågstrafik till och från Hamburg och Bryssel skapar en marknad för tågresor till och från kontinenten och på sikt förbättrar förutsättningarna för Snälltåget.”
Eneroth hoppas att den upphandlade nattågstrafiken ska kunna bjuda på moderna ligg- och sovvagnar och på upplevelser som gör resan mer än enbart en transport.
”En restaurangvagn, kanske med musikunderhållning”, nämner han som exempel på mervärden. Restiden blir ju upp mot elva timmar så det handlar inte enbart om att sova sig genom resan.”
Upphandlingen omfattar tåg till och från Stockholm-Malmö och Tyskland-Belgien. Däremot omfattas inte Göteborg och Västkusten.
”Jag utesluter inte någon form av trafik från Göteborg och kanske även från Norge”, säger Eneroth. ”Men i första steget har vi valt att satsa på Stockholm och Malmö.”
ÖBB med DSB och Transdev ligger bäst till
En relativt kvalificerad gissning är att österrikiska ÖBB i samarbete med danska DSB får uppdraget att köra nattågen mellan Malmö och Bryssel, företagen har lok och kan med någorlunda kort varsel frigöra vagnar för trafiken och de har alla tillstånd som krävs.
SJ har också visat intresse för att köra tågen men det svenska företaget saknar såväl lämpliga lok och vagnar som tillstånd att köra tåg i Tyskland och Belgien.
Ungefär lika troligt är det att Transdev med konceptet Snälltåget får förtroendet att köra nattågen mellan Stockholm och Hamburg. Företaget har i flera år kört nattåg mellan Malmö och Berlin och utvidgar i vår nattågen till och från Stockholm dit man redan kör dagtåg. Dock måste Transdev anskaffa ett antal sovvagnar för att klara regeringens och Trafikverkets krav; hittills har Snälltåget gått med enbart sitt- och liggvagnar.
Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
Infrastrukturminister Tomas Eneroth
Foto: Kristian Pohl / Regeringskansliet
ANNONS:
Relaterat innehåll:
Järnvägsunderhållet ska effektiviseras
Med de ökande anslagen, bättre underhållskontrakt, mer ändamålsenliga maskiner och digitaliserad förvaltning ska underhållet av de svenska järnvägarna bli effektivare. Det skriver Trafikverket i en rapport till regeringen.
Normal tågtrafik från onsdag
SJ hoppas kunna köra alla tåg, inklusive X2000-tågen, från och med onsdag. Därmed undviks tågkaos i jultrafiken. Ett av de kontrollerade tågen hade en ”mindre avvikelse” i ett hjul och får nya hjul.
Dödsolycka efter sen förvarning
Kollisionen mellan ett regionaltåg och en lastbil i Ramseröd öster om Uddevalla orsakades av att lokföraren inte fick tillräcklig förvarning om att lastbilen stod på plankorsningen och att han därför inte hade möjlighet att stanna tåget eller sänka hastigheten.
Spåren är borta – finns järnvägen kvar då?
I Tyskland kan en nedlagd och uppriven järnväg återuppstå decennier senare. 50 linjer har åter tagits i bruk sedan 1994. Lägger du däremot ner en järnvägssträcka i Sverige, försvinner järnvägen för all framtid. I år inleds rivningen av Karlsborgsbanan.