Annons:

Publicerad: 2022-09-14

Dubbeldäckare till Bergslagen

Första halvåret 2023 sätts Tåg i Bergslagens första dubbeldäckare i trafik på sträckan Ludvika-Fagersta-Västerås. Första tågsättet väntas till Sverige i vinter. På tisdagen kunde det beskådas i Schweiz.

Text: Ulf Nyström Foto: Georg Trüb

På tisdagen kunde den första av de nya tvåvåningstågen till Tåg i Bergslagen skådas på Stadlers anläggning i St. Margrethen i Schweiz.

Annons:

Det första av sju tvåvåningståg till Tåg i Bergslagen (TiB) kunde på tisdagen ses utanför Stadlers anläggning i St. Margrethen i östra Schweiz.

Tåg i Bergslagen har genom tågförvaltningsföretaget Transitio beställt sju tvåvåningståg för den regionala tågtrafiken i Bergslagen.

”Vi siktar på att sätta tågen i trafik i Bergslagspendeln mellan Ludvika och Västerås via Fagersta under våren nästa år”, säger Maja Rapp, vd i TiB.

”Tågen kommer att användas där vi har flest resenärer och det kan innebära att vi även kommer att använda dem på Dalabanan Borlänge-Rättvik-Mora.”

Kiss eller Dosto blir ER1

Tvåvåningstågen från Stadler som marknadsförs som Kiss på kontinenten och som Dosto i Sverige har i Sverige beteckningen ER1.

Stadler har tidigare levererat 53 ER1:or till Transitio som nu körs av MTR Mälartåg i Mälardalen åt Mälardalstrafik och Upplands Lokaltrafik.

TiB har för närvarande 23 tvåvagnars Reginatåg med vardera cirka 160 sittplatser levererade 2001-2003 och fem tvåvagnars X14 med vardera 136 sittplatser levererade 1994–1995.

X14-tågen köptes begagnade från Östgötatrafiken för några år sedan som en tillfällig lösning för att klara den ökande trafiken.

Sju dubbeldäckare till Bergslagen

Tåg i Bergslagen köper sju dubbeldäckare från Stadler för trafiken mellan Ludvika och Västerås via Fagersta och för en utökad trafik mellan Borlänge och Mora.

SJ kör ytterligare 15 månader

SJ kör regionaltågen i Bergslagen åt TiB på ett avtal som avslutas i december 2023. Det blir SJ som kommer att köra de nya tvåvåningstågen, att utbilda sina förare och ombordpersonal och att se till att tågen tvättas, städas och underhålls.

”Det är än så länge inte fastställt när de första tågsätten levereras”, skriver Martin Drakenberg, affärschef på SJ, i ett mail till Järnvägar.nu.

”Planen var att första tågsättet skulle komma till Sverige i december men på grund av rådande omvärldsfaktorer finns förstås risker och komponentbrister som kan påverka leveransplanen.”

Verkstadsavtal är klart

Enligt Martin Drakenberg kommer ER1:orna successivt att ersätta TIBs X14¨tåg på sträckan Ludvika-Fagersta-Västerås under första halvan av 2023.

SJ har tecknat avtal om verkstadsresurser för de nya tågen men kontraktet är ännu inte ”externt kommunicerat” så Martin Drakenberg vill inte avslöja vilket företag det handlar om.

De nya tvåvåningstågen till Tåg i Bergslagen kostar cirka 110 miljoner svenska kronor per tågsätt.

Ulf Nyström

Ulf Nyström

Redaktör på Järnvägar.nu

ANNONS:

Relaterat innehåll:

Nyhet

22 år från tanke till verklighet

Det tog 22 år från den första utredningen startade till tåget sattes i trafik. Utmaningarna var gigantiska, bakslagen många. Men 4 september 1990 sattes X2000 i trafik mellan Stockholm och Göteborg.

Nyhet

Green Cargo vänder till vinst

För första gången på flera år kan Green Cargo redovisa vinst under ett kvartal. För andra kvartalet 2021 blev vinsten 25 Mkr. Men då ingår en miljökompensation från staten på 64 miljoner kronor