Annons:
Dyrare tågresor under 2024
SJ:s brist på fungerande snabbtåg och Flixtrains uttåg från de svenska järnvägarna ledde under 2024 till ett något sämre utbud av resor och högre biljettpriser. Prisskillnaderna mellan de dyraste och de billigaste tågbiljetterna har fortsatt att minska.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik

Sedan Flixtrain slutade köra tåg mellan Stockholm och Göteborg i början av förra året har biljettpriserna stigit. SJ X2000 och Hector Rail 243 002 med Flixtrains premiärtåg står redo för avgång på Stockholm C i maj 2021.
Annons:
Det visar den årliga studien av utbud och priser i persontrafik på järnväg som KTH genomfört på uppdrag av Transportstyrelsen.
”Även om utbudet av tågtrafik varit tämligen stabilt med relativt små förändringar har minskningen av antalet avgångar med X2000-tåg och det faktum att lågprisoperatören Flixtrain lämnade marknaden i början av året medfört högre biljettpriser”, säger Oskar Fröidh, lektor i Järnvägssystem och föreståndare för KTH Järnvägsgruppen.
Störst prisökning Göteborg–Stockholm
”Priserna har gått upp mest på sträckan Göteborg−Stockholm där utbudet av SJ:s snabbtåg minskade med ett par avgångar jämfört med 2023, Flixtrain slutade köra tåg och MTRX togs över av VR Snabbtåg 2024.”
”På sträckan Malmö−Göteborg minskade SJ utbudet genom att mer än halvera antalet snabbtågsavgångar och justerade därmed upp biljettpriserna.”
SJ hade under och månaderna efter den besvärliga vintern 2023–2024 många fordon på verkstäderna i väntan på reparationer och underhåll samtidigt som ett antal tågsätt höll på att moderniseras.
På övriga sträckor har utbudet och priserna förändrats betydligt mindre eller inte alls.
Biljettpriserna kontrollerade i mars
Datainsamlingen gjordes en onsdag i mars 2024 och alla priser avser en resa med bokning en vecka innan avresedagen.
I december 2024 utökade SJ åter snabbtågstrafiken mellan Göteborg och Malmö från fem till sju tågpar per dygn.
Under hösten 2024 drog SJ in snabbtågstrafiken över Öresund till Köpenhamn så att tågen från Stockholm istället vänder i Malmö på grund av fordonsbristen.
Fortsatt utjämning av biljettpriserna på tåg
Under förra året fortsatte utjämningen av biljettpriserna.
”Som en långsiktig effekt av pandemin har tjänsteresandet minskat medan fritidsresandet efter pandemin ökat starkt”, säger Oskar Fröidh.
”Det har medför att resorna i första klass blivit billigare och att resorna i andra klass blivit dyrare och att det också blivit svårare att få tag i billiga biljetter”

Tågresorna har i allmänhet blivit billigare sedan 1990. Men för resor med månadskort i den upphandlade trafiken har priserna fördubblats. Möte mellan två av SL:s pendeltåg strax utanför Tumba.
Persontrafiken på järnväg har ökat kontinuerligt sedan 1990 med undantag för åren 2020–2021 när pandemin delvis lamslog resandet.
Efter pandemin har antalet avgångar i det närmaste återställts till nivån före pandemin, det vill säga det tidigare toppåret 2019.
Mer än fördubblat tågresande på 30 år
Tågresandet har mer än dubblerats de senaste 30 åren.
”Efterfrågan har växt i takt med utbudsförbättringar genom snabbare tåg, tätare turer och attraktiva priser”, säger Oskar Fröidh.
Det kraftigt minskade tjänsteresandet de senaste åren har drabbat flyget betydligt hårdare än tågen.
Inrikesflyget har halverats
Sedan 2019 har antalet avgångar med tåg på de fem största inrikeslinjerna minskat från 102 till 97 per riktning och vecka medan antalet avgångar med flyg minskat från 92 till 40. Antalet avgångar med buss har minskat från 26 till 22.
De fem största inrikeslinjerna med konkurrens mellan tåg och flyg är Göteborg−Stockholm, Malmö−Stockholm, Sundsvall−Stockholm och Umeå−Stockholm samt Malmö−Göteborg där det dock saknas direkt konkurrens med flyg.
”Sedan BRA lagt ner sin trafik på Bromma fungerar flyget till allt större del som matarflyg till utrikestrafiken på Arlanda”, säger Oskar Fröidh.
”Antalet flygresor är inte försumbart men det har minskat oerhört mycket sedan rekordåret 2017 och minskningen började redan före pandemin.”
Priskonkurrens tåg-flyg
”Å andra sidan sker en priskonkurrens med tåg på de största reserelationerna framför allt Göteborg−Stockholm och Malmö−Stockholm med billiga flygbiljetter som beroende på avgång kan vara lägre än tillgängliga biljetter för tågresa. ”
Jämfört med 2019 har flygbiljetterna Sundsvall−Stockholm ökat med 80 procent. Även i de andra flygrelationerna har priserna ökat men marginellt Göteborg−Stockholm och Umeå−Stockholm.
Tågresorna har sedan 2019 blivit 29 procent dyrare mellan Malmö och Stockholm men tolv procent billigare mellan Göteborg och Stockholm trots prisstegringen under 2024. Tågresorna har blivit 32 procent billigare mellan Umeå och Stockholm, i samtliga fall i fasta priser i 2024 års prisnivå vid bokning en vecka i förväg.
Bussutbudet har en svagt stigande trend trots att buss ofta har svårt att konkurrera såväl i restid som i pris med lågprisbiljetter för tåg och flyg på de större relationerna.”
Mycket dyrare med månadskort i upphandlad trafik
Av rapporten framgår också att resorna med pendel- och regionaltåg blivit betydligt dyrare sedan 1990 medan resorna med fjärrtåg blivit billigare.
Resorna med månadskort i den upphandlade tågtrafiken har sedan 1990 ökat med 100 procent medan de dyraste resorna med snabbtåg, det vill säga i första klass, och resorna med regionaltåg är oförändrade i pris och de billigaste och de medeldyra resorna med snabbtåg blivit ungefär 40 procent billigare från 1990 till år 2024.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Nytt Krösatåg till Sverige
Det första av 28 nya Krösatåg har anlänt till Sverige. Nu väntar minst ett år av provkörningar innan de första tågen sätts i trafik i Småland under 2026.
Asbest kan stoppa 620-loken
SBB Cargo har upptäckt att det finns asbest i 620-loken. Försäljningen av lok till Nordic Re-Finance har stoppats medan SBB Cargo utreder om och hur asbesten loken kan saneras.
SJ kör nattågen ett år till
SJ kommer att köra nattågen mellan Stockholm och övre Norrland ytterligare ett år. Trafikverket har beslutat att utlösa den ensidiga optionen om trafik från december i år till december 2026.
Snälltåget överväger trafik till Norge
Snälltåget kan komma att inleda trafik till och från Norge 2026. Men prioriteringen av upphandlad trafik i Norge och bristen på liggvagnar på begagnatmarknaden gör planerna osäkra.